Paul, bedankt voor de bloemen (zoals we hier in D zeggen), ik heb een beetje op deze site rondgesurft en kan dat gelijk retour geven.
Vooral jouw 3-uur spektrum van de toch zeer zwakke "R CrB"-achtige ster 0953+33 vind ik erg goed.
Ik ben inderdaad lid van de VdS en ook bij de groep rond Ernst Pollmann, ASPA (
http://astrospectroscopy.de).
Ernst heeft de VdS groep spectroskopie opgericht maar door verschillende persoonlijke konflikten is dat helaas uit elkaar gegaan.
Sowieso denk ik dat er te veel versnippering is. Dit is nu al het 6e forum waar ik bij rondkijk.
Anderzijds is er een sterke interaktie tussen vooral de Duitsers en de Fransen (vooral de groep waaruit de firma Shelyak is ontstaan).
Ik hoop dat, naast de Zwitsers, ook de Nederlanders zich daarbij aansluiten. Daarom had ik ook mijn bezoek aan OHP vermeld. Dat is een goede gelegenheid voor "community-building" met kollegas uit D, F, US, CH.
Voor jullie dichter bij de deur is natuurlijk de VdS meeting in Keulen, volgende week (16-18 mei).
Ikzelf ben daar dit jaar niet bij, omdat het voor mij toch ver weg is en het familiebudget niet helemaal aan de hobby kan opgaan.
Natuurlijk wil ik graag advies geven over zelfbouw van een spektrograaf. Waarbij ik denk dat samen diskussieren over een ontwerp nuttiger is als "advies".
Ten eerste ben ik niet alwetend, en bovendien is elk instrument een kompromis, en mijn voorkeur kan daar heel anders zijn als de jouwe.
En misschien zie jij ook dingen, waaraan ik niet gedacht heb.
Ik denk dat het beste advies is, om niet gelijk het perfekte instrument te willen bouwen.
Waarschijnlijk merk je na de eerste versie dat een aantal dingen niet zo funktioneren als je gehoopt had, en dan begin je weer overnieuw.
Bij mij was de gedachte achter mijn eerste 2 ontwerpen goed, maar mechanisch bleek het niet te werken.
Ik ben een voorstander geworden van kleine stapjes. Simpel beginnen, van fouten leren, en dan uitbouwen.
Bovendien kan het zijn dat je eerst fokusseert op hoge resolutie, dan merkt dat je alleen maar de helderste sterren kunt meten, en dan wilt overstappen naar lagere resolutie. Of omgekeerd.
Dan kun je ook weer opnieuw beginnen.
Er zijn ook mensen die precies weten wat ze willen en dat dan ook gelijk efficient kunnen omzetten. Ik zelf hoor daar niet zo bij.
Wat het hergebruik van de Dados slitmodule betreft: ik denk dat een luxe-probleem van de Dados is, dat het een goed doordacht allround concept is.
200 l/mm grating voor lage resolutie, en 900 l/mm voor middel-resolutie.
Je zou er aan kunnen denken met een extra grating (300 l/mm of 600 l/mm) een tussenwaarde te nemen (meer als 900 l/mm gaat niet).
Ik weet niet of het zo zinvol is hier met zelfbouw van alleen het spektrograaf gedeelte een (relatief kleine ?) verbetering te maken.
Maar het is zeker mogelijk met zelfbouw een spektrograaf te maken die "beter" is voor lage resolutie, of een voor hoge resolutie.
In welke richtihg denk je zo?
Groeten, Sander