SpaxeX's Starship en Super Heavy voor het eerst compleet in elkaar gezet!

meegja

Chaoot
Voor het eerst zijn Starship (tweede trap) en de Super Heave booster (eerste trap) op elkaar gezet :D
Dat levert onderstaand plaatje op, met een mooie referentie w.b.t. grootte door de hoogwerker met mensen erop.

Het geheel is met ongeveer 120 meter groter dan de Saturn V raket en ook krachtiger: onderaan Super Heavy zitten maar liefst 29 Raptor raketmotoren!
Hoogstwaarschijnlijk is dit een "pas sessie": kijken of alles past, problemen oplevert, etc. Vervolgens worden de delen weer van elkaar afgehaald om het e.e.a. nog aan te passen en controleren en wellicht de motoren van beide delen te testen.
Dan alles weer op elkaar en de orbitale test. Voor zover ik begrepen heb zal de Super Heave in de oceaan terecht komen maar Starship zelf willen ze laten landen zoals bedoeld is.
Maar dit alles is min of meer koffiedik kijken want SpaceX komt met heel weinig info naar buiten wat betreft planningen.

Foto: credit Spaceflight.com / NASA.

starhip-complete.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

Rudy

Donateur
onderaan Super Heavy zitten maar liefst 29 Raptor raketmotoren (...) SpaceX komt met heel weinig info naar buiten

Slechts één motor minder in de eerste trap dan de N1 destijds, en zwijgzaamheid. Oude Russische tijden herleven op Amerikaanse bodem. :giggle:

Michael777

watcher of the skies
En we weten wel hoe dat destijds met de N1 is afgelopen. Hoewel de motoren van de N1 van een revolutionair ontwerp waren,. Nog een paar extra vluchttests en het was zeker goed gekomen.

Rudy

Donateur
De twee mislukte pogingen met de N1 na Apollo 11 was vast niet goed voor de motivatie, en de Sovjets wisten dat een zilveren medaille het hoogst haalbare was qua maan. Dus, ja...

Skyheerlen

Moderator
NASA geeft enorme bedragen uit aan de SLS, en SpaceX doet het gewoon ergens in een afgelegen hoekje vd VS. Knappe prestatie so far.

meegja

Chaoot
NASA geeft enorme bedragen uit aan de SLS, en SpaceX doet het gewoon ergens in een afgelegen hoekje vd VS. Knappe prestatie so far.
Echt wel knappe prestatie. En de snelheid waarmee het gaat is ook fenomenaal: het staat some letterlijk in een rijtje te wachten.
Plus hun credo: "Failure is no option, it's a must!" draagt aan dit alles zeer sterk mee.
Ik heb zo ook m'n bedenkingen bij de miljardair Musk, maar de voor de engineer en innovator Musk heb ik alleen maar volle bewondering.

PE1PQX

Donateur
En toch heb ik mijn twijfels over dit project. Op een één of andere manier geloof ik er niet echt in. Maar we zullen het zien.

Observer

Uranus
De twee mislukte pogingen met de N1 na Apollo 11 was vast niet goed voor de motivatie, en de Sovjets wisten dat een zilveren medaille het hoogst haalbare was qua maan. Dus, ja...
Raket technologie van de russen was beter dan die van de USA. Hun motoren waren efficienter. In de jaren 60/70 stonden we aan het begin van het digitale tijdperk. Om tientallen motoren razendsnel met elkaar te laten werken was eigenlijk gedoemd te mislukken. De benodigde process-technologie was gewoon nog niet aanwezig.

Zolang het project nog loopt heb ik er alle vetrouwen in dat het Musk wel zal lukken. En mocht dat niet zo zijn, dan is dat best wel jammer.

Rudy

Donateur
Raket technologie van de russen was beter dan die van de USA. Hun motoren waren efficienter. In de jaren 60/70 stonden we aan het begin van het digitale tijdperk. Om tientallen motoren razendsnel met elkaar te laten werken was eigenlijk gedoemd te mislukken. De benodigde process-technologie was gewoon nog niet aanwezig.

Ik bedoelde het eigenlijk niet in de zin van de technologie, maar hoe het project verliep in het kader van de Sovjetstaat. De techneuten, om het maar zo te noemen, hadden na Apollo 11 nog een waslijst van toepassingen bedacht waarbij de N1 een rol kon spelen. Het project ging nog een tijdje door, maar politiek gezien was de koek toch wel op. Mark Wade geeft op z'n site wat dat betreft een aardige beschrijving van hoe het eindigde:

"On May 18, 1974 the Minister of Medium Machine Building Afanasyev attended a routine meeting of the management of OKB-1. In a few clipped sentences he informed the group that the Politburo had decided to remove Mishin, replace him with Korolev's old nemesis Glushko and combine the two OKB's into a new entity known as NPO Energia. Afanasyev wished the stunned managers every success, and left the room. The N1 program was cancelled."

Michael777

watcher of the skies
In de Sovjet Unie werd ruimtevaart beheerd door grotendeels incompetente partijlieden waardoor het N1 project eigenlijk voortijdig werd afgeblazen, immers drie mislukte testvluchten met de N1 raket deden het imago van de superheilstaat geen goed.

MagicTempest

Donateur
Ik ga zeker kijken wanneer ze deze gaan lanceren. Ben heel benieuwd of het ze lukt om hem de eerste keer te lanceren zonder een Rapid Unplanned Disassembly.

Bovenaan Onderaan