SpaceX Starship SN8 is best wel groot (schaal plaatje)

meegja

Chaoot
Gisteren 08-12-2020 de 12,5 km test van SpaceX's Starship SN8 helaas "mislukt". Op 1,3 seconden voor lift off werd het automatisch afgebroken, dus dat was een succes. Vandaag opnieuw een poging.
Maar zag nu op een video feed dat ze aan het werk waren en (eindelijk) ook de schaal kunnen zien: een hoogwerker met mensen erin.
Dus aan de hand daarvan even onderstaand schaal vergelijk gemaakt: zie het mannetje naast de staart. En Starship SN8 is dus een stuk groter dan ik dacht :)

starship_scale.jpg

Darkmatter

Donateur
Ja het is vaak moeilijk voor te stellen hoe groot raketten eigenlijk zijn. Deze vond ik ook wel grappig:

Jarno

• Leuk
Waarderingen: Yoda

Yoda

Sedna
En daar zit je dan ,op een brandende raket:rolleyes:

Het Artemis programma van de NASA beloofd ook de moeite te worden.De raket alleen al...
Kijk al uit naar 2024..nieuwe maanlandingen..

meegja

Chaoot
Voor de geïnteresseerden, hier de voor 95% geslaagde test. Is een opname van de stream van de Everyday Astronaut. Hij is lekker enthousiast :D
Het is te belachelijk voor woorden (op een positieve manier) dat ze dit al met de eerste grote test kunnen doen met dit gevaarte :)

Michael777

watcher of the skies
Analyse van Scott Manley over sn 9.

Het ziet er allemaal een beetje knullig uit vooral de nabije positie van sn 10 verbaasd me, zeker als je ziet waar sn 9 te pletter slaat

Spacex heeft (anders dan NASA) de focus op functionaliteit staan en ontwikkelen zonder poespas. Het lijkt misschien knullig maar is Hi-Tech. SN5 / 6 / 9 en 10 zijn op de precies de juiste locatie terecht gekomen. Dus dat vliegen gaat wel, alleen dat landen niet.
Vergelijk het met de ontwikkeling van Falcon raketserie. Dat ging ook niet helemaal van een leien dakje. compilatie Nu hebben ze het helemaal onder de knie. Het herstarten van de Raptors is nog een dingetje.
Als ik het goed heb zit in SN15 een ander brandstof-toevoer-systeem. SN12 t/m 14 worden niet gemaakt. Waarschijnlijk om reden van snelle doorontwikkeling.
Zo "knullig" ontwikkelen kan omdat het geen belastinggeld is. Vertrouwen van de belastingbetaler is niet nodig.
Zelfvertrouwen hebben ze in ieder geval wel. Een zeehaven in de buurt wordt omgebouwd. Twee aangekochte boorplatformen worden omgebouwd voor lanceringen en landingen op zee.

Michael777

watcher of the skies
Met die Raptors gaat het ook zeker nog niet lekker, ik vind dat echt de zwakste schakel.
Met enkel zelfvertrouwen kom je er nog niet, ze beheersen duidelijk de closed combustion cycle raketmotoren (nog)niet die een veel hogere stuwkracht genereren.

Het gaat in ieder geval lekker snel daar. 2,5 jaar geleden was Boca Chica nog een woonplaatsje en 11 maand geleden werd SN1 getest. Maar eens zien waar ze over 1 jaar staan :) .

meegja

Chaoot
Die plek van SN10 is idd wat opvallend. Lijkt mij dat ze voor snelheid gaan: SN10 zo snel mogelijk testen en ze gaan er van uit dat deze ook niet er heelhuids doorheen komt. Dus het risico nemen.
En ja, het ziet er wat "knullig" uit, Starship zelf ook. SN staat officieel voor Serial Number maar SpaceX noemt het zelf af en toe ook Silo Number :)

AshaiRey

Knutselaar uit Zundert
Met die Raptors gaat het ook zeker nog niet lekker, ik vind dat echt de zwakste schakel.
Met enkel zelfvertrouwen kom je er nog niet, ze beheersen duidelijk de closed combustion cycle raketmotoren (nog)niet die een veel hogere stuwkracht genereren.
Ik denk dat het meer een gevalletje is van de eerste zijn die dit proberen want bij mijn weten is SpaceX de eerste die tijdens een vlucht probeert een raketmotor te herstarten.

Bovenaan Onderaan