SpaceX Starship mogelijk deze maand de ruimte in

Ach, Musk is rijk genoeg om het desnoods zelf te betalen. Een half miljard ligt hij niet wakker van.
90% lucht, zijn rijkdom is gebaseerd op de waarde van aandelen. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Het ontwikkelen van de SpaceX Starship is kapitaalintensief. Investeerders willen lang bijpassen zeker zolang Musk zijn positieve praatjes kan verkopen. Maar het tij kan soms snel keren.

90% lucht, zijn rijkdom is gebaseerd op de waarde van aandelen. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Het ontwikkelen van de SpaceX Starship is kapitaal intensief. Investeerder willen lang bijpassen zeker zolang Musk zijn positieve praatjes kan verkopen. Maar het tij kan soms snel keren.
Hij verdient lekker aan Nasa, dus zolang ze hem nog nodig hebben zit hij goed.

Prachtige beelden @BrMo, wat een geweld! En er sneuvelen i.d.d. behoorlijk veel tegels, dacht dat Nasa al wel ervaring had.... hoop dat ze het nu beter doen.

Heeft men nu al verklaard wat er met de 2e trap gebeurd is?
Nee Tom, het is voor zover ik weet niet duidelijk wat er is gebeurd en daarnaast lijkt het er een beetje op dat het zelfvernietigings mechanisme niet goed heeft gewerkt. Ik denk dat SpaceX nog veel moet analyseren...

• Leuk
Waarderingen: TomC
Prachtige beelden @BrMo, wat een geweld! En er sneuvelen i.d.d. behoorlijk veel tegels, dacht dat Nasa al wel ervaring had.... hoop dat ze het nu beter doen.
Even een kanttekening: Starship is niet gebouwd door NASA, wel door SpaceX. Bovendien betreft het hier geen echt flight model die een echte terugkeer in de atmosfeer moet overleven. Dus waarom tijd en budget steken in iets wat eigenlijk niet nodig is voor de test?

Een "lower grade build" is trouwens helemaal niet ongewoon, en heeft helemaal niets te maken met kwaliteitsissues. In de ontwikkeling van een missie worden heel veel testmodellen gebouwd, maar niet ieder testmodel is tot in de puntjes volledig in lijn met alle standaarden voor het effectieve vluchtmodel. Het zou anders gewoon onbetaalbaar worden.

huuh??
Kan je deze beweringen staven met harde cijfers?
Geen idee of daar cijfers van zijn. Maar bemand wordt in de regel uitgevoerd met grotere raketten, meer boosters/trappen en interfaces tussen raket en capsule.

Zijn er eigenlijk wel gegevens of rapporten over milieuvervuiling door ruimtevaart ?

Interessant artikel in deze context:

Geen idee of daar cijfers van zijn. Maar bemand wordt in de regel uitgevoerd met grotere raketten, meer boosters/trappen en interfaces tussen raket en capsule.

ahja? en waar haal je dat vandaan?

Behalve maanvluchten (waarvan er maar een handvol zijn geweest) spelen bemande ruimtevluchten zich af in lage omloopbanen, 400-500km hoogte.
Aardobservatiemissies, geostationaire missies en wetenschappelijke missies spelen zich af tussen (typisch) 600km tot 36000km hoogte, of zelfs verder (L2 bvb).
Raad eens welke vluchten dan de meer krachtigere raketten nodig hebben...?

• Leuk
Waarderingen: svdr
De bemande ruimtevaart is ook maar een minime fractie van de totale ruimtevaart. Check bijvoorbeeld maar eens de maandelijkse Deep Space Updates van Scott Manley over wat er elke maand allemaal afgeschoten wordt, dat is >95% onbemand.

• Leuk
Waarderingen: JVS
Wel jammer dat er bij de eerst mogelijke toepassingen van Starship wordt gesproken over het lanceren van 10.000 Starlink satellieten in één keer.

Wel jammer dat er bij de eerst mogelijke toepassingen van Starship wordt gesproken over het lanceren van 10.000 Starlink satellieten in één keer.
kom nou, kunnen wel allemaal even proberen kritisch naar de zaken en de getallen te kijken?

1 Starlink (v2) weegt ongeveer 1250kg (1.25ton), 10.000 Starlinks dus in het totaal 12500 ton.
Een enkele Starship zou standaard 150ton kunnen lanceren, dus ongeveer 100 Starlinks per keer...

Je zit er maar 2 grootteordes naast...

Bovendien, en dit is hier al meerdere keren aan bod gekomen: Starlink is een commercieel gegeven, en speelt in op een markt: de markt waar iedereen overal tot in de meest afgelegen gebieden video's van katten op Tiktok wil bekijken (of andere heel prioritaire en belangrijke videos...)
Dus we zijn allemaal schuldig aan het probleem, of je het nu leuk vindt of niet...

Even een kanttekening: Starship is niet gebouwd door NASA, wel door SpaceX.
Weet ik....
Bovendien betreft het hier geen echt flight model die een echte terugkeer in de atmosfeer moet overleven. Dus waarom tijd en budget steken in iets wat eigenlijk niet nodig is voor de test?
De suggestie is dat dit een soort goedkope mockup is van Spaceship, maar is dat ook echt zo?? Ik denk van niet. Maar heb er geen specifieke kennis over.
Een "lower grade build" is trouwens helemaal niet ongewoon, en heeft helemaal niets te maken met kwaliteitsissues. In de ontwikkeling van een missie worden heel veel testmodellen gebouwd, maar niet ieder testmodel is tot in de puntjes volledig in lijn met alle standaarden voor het effectieve vluchtmodel. Het zou anders gewoon onbetaalbaar worden.
Grosso modo zou deze suggestie er op neer kunnen komen dat de hitte wering goedkoop is gemaakt en vastgemaakt. Qua gewicht misschien zelfs wel lichter gemaakt. Maar eerlijk gezegd zou ik dat niet doen als ik SpaceX was. Wetend hoe kwetsbaar de verbinding tussen hitte wering op een koude tank is zou ik dat zo vroeg mogelijk in een lancering willen uittesten om nog bij te kunnen sturen wanneer nodig.

Terug
Bovenaan Onderaan