SpaceX Starship mogelijk deze maand de ruimte in

meegja

Chaoot
Er zijn allerlei signalen dat deze maand de allereerste combinatie van een Super Heavy Booster en een Starship gelanceerd wordt. Mogelijk al rond 10 April.
Hier een uitgebreid artikel daarover: https://www.space.com/spacex-starship-orbital-test-flight-april-2023
Uiteraard wordt dat een heel belangrijke test:
  • De eerste keer dat de Super Heavy Booster gelanceerd wordt én het als één geheel gelanceerd wordt.
  • Het loskoppelen van de Booster en Starship.
  • Het landen van de Booster.
  • Starship buiten de atmosfeer om bijna 1 baan rond de aarde te gaan.
  • Landing van Starship vlak bij Hawaï. Dit wordt een splashdown in de oceaan met (neem ik aan) een "dummy" landings procedure.
Dat wordt dus mogelijk weer in de late (of vroege) uurtjes meekijken en geschiedenis aanschouwen :)

Laatst bewerkt:
Net mee zitten kijken en Starship is net bovenop de Super Heavy Booster geplaatst.
De laatste info echter laar zien dat er op 10 April (met 11 en 12 April als back-up datums) alleen tests plaatsvinden.
Maar dat er vergaande actie is, is een feit en een (poging tot) lancering deze maand is nog steeds in de kijker.

Clipboard02.jpg

Waarom moeten we afgaan op dit soort signalen en maakt SpaceX niet gewoon bekend wat ze wel/niet gaan doen?

Waarom moeten we afgaan op dit soort signalen en maakt SpaceX niet gewoon bekend wat ze wel/niet gaan doen?
Omdat het SpaxeX is :p
Bij elke test is het voor iedereen raadwerk van wat er nou écht gaat gebeuren. Zowel bij een static fire test als bij een testvlucht.
Grofweg is is het bekend dat er iets gebeurt maar wat er echt gebeurt en een (specifieke) tijd is praktisch nooit bekend.
Bovenstaande kan dus net zo goed morgen weer veranderen.

Als ik er een draai aan zou moeten geven, doen ze dat omdat hun planning flexibel is. Zoals nu hebben ze de 2 trappen op elkaar gezet en dat is gelukt. Volgende stap is alle verbindingen etc leggen en checken. Is dat niet goed, dan gaan de delen weer van elkaar. Zichzelf dus niet de druk opleggen van een datum en ook geen druk van buitenaf daardoor.

• Leuk
Waarderingen: Rudy
5jSwn2yfJjB8PmoraCQXXL.jpeg

(Image credit: SpaceX via Twitter)​

Dit is geen "artists impression" maar een echte foto :D
Alles staat klaar en een lancering lijkt er toch echt aan te komen. Volgens https://www.space.com/spacex-starship-stacked-launch-photos-april-2023 lijkt het er nog steeds op dat het ergens aankomende week gebeurt.

Op de foto is Starship donker grijs. Dit is echter het hitteschild aan de onderkant. De bovenkant is net zo glimmend als altijd :)

Het krijgt nu echt wat vorm daar :D
De start van hun live feed staat nu voor 12:00 uur maandagmiddag. Maar zoals ze zelf aangeven, de tijden zijn onder voorbehoud ... of zoals ze zelf zeggen: "hun schema is dynamisch". Hun live feed begint in ieder geval 45 minuten vóór de lancering. Is te vinden op bovenstaand URL.
Zelf ga ik kijken via het kanaal van Everyday Astronaut. Heeft diverse camera standpunten en heeft een aanstekelijk enthousiasme (uiteraard op z'n Amerikaans :p ).
Ook zijn live feed staat gepland voor rond 12:00 morgenmiddag: https://www.youtube.com/everydayastronaut/live

En voor de echte liefhebber die echt niets wil missen: dat kanaal geeft 24 uur per dag live beelden, of er nou wat gebeurt of niet :)

Laatst bewerkt:
Ja, en Elon zegt nu al dat het net zo goed mis kan gaan.... Ben benieuwd en ga de live feed zeker bekijken.

Ja, en Elon zegt nu al dat het net zo goed mis kan gaan.... Ben benieuwd en ga de live feed zeker bekijken.

Denk niet eens dat het misschien mis zal gaan, maar vrijwel zeker mis zal gaan. Vraag is alleen wat. Hopelijk geen grote problemen.
Jammer dat de landing op zee niet gecontroleerd is, maar dat ze hem neer laten storten. Het is blijkbaar puur de lancering en mogelijkheid om in een baan om de aarde te komen wat getest wordt.

Nog 30 minuten :p
Starship / Musk heeft tot nu toe alles gemaakt met in het achterhoofd dat het mis gaat. Dat zal nu niet anders zijn. Uiteraard niet expres maar hun motto is "Van falen leren we".
Ik weet niet hoe "veilig" ze het gaan houden. Er is een "pauze" van ongeveer 6 seconden na ontsteking: het geheel wordt vastgehouden terwijl de booster naar vol vermogen gaat of iets dergelijks. Kans dat er dan afgebroken wordt is groot want de booster zelf heeft tot nu toe alleen een statische test gedaan met praktisch alle motoren.

Helaas niet vandaag dus. Een bevroren afsluiter gooit roet in het eten.
Dus alleen een generale repetitie met het vullen van de brandstoffen etc.

Ik lees net in de krant dat hij in eerste instantie zal worden ingezet voor de volgende generatie Starlink satellieten, die worden 7x3,5 meter.
Dus van mij mag ie straks ontploffen. Gisteravond weer zeker 8 van die krengen door mijn beeld zien gaan.

Ik lees net in de krant dat hij in eerste instantie zal worden ingezet voor de volgende generatie Starlink satellieten, die worden 7x3,5 meter.
Dus van mij mag ie straks ontploffen. Gisteravond weer zeker 8 van die krengen door mijn beeld zien gaan.
Jah, ik las het :( Het maakte mijn enthousiasme ook wat minder moet ik toegeven.
Zal zeker morgen wel weer kijken maar nu met mixed emotions inderdaad.

Daar over gesproken: donderdag is er een 62 minuten lanceringsraam. Dit is tussen 8:28 a.m. CT en 9:30 a.m. CT (tussen 15:28 en 16:30 uur NL tijd)

Dat helpt niets. Musk lanceert gewoonweg een nieuwe.

Beter dat hem cq SpaceX duidelijk is dat wat gedaan moet worden aan de helderheid van die krengen.

Toch een soort van N1-tje. De Sovjets gaven het destijds na vier pogingen op, we gaan het wel zien hoe dit afloopt. :D

Terug
Bovenaan Onderaan