Soort ring in mijn foto's

AstroShip

Vesta
Hallo iedereen,

Bij het stacken van de lights en de flats ontstaat bij mij een stack, hierin is een duidelijke ring te zien (zie de foto hieronder). Ik weet niet hoe ik deze ring zou moeten weghalen, enig idee?

Alvast bedankt,
Stefan Ringprobleem.JPEG

AstroShip

Vesta
Mijn telescoop is trouwens een Celestron C9, 25 en ik gebruik hem met een 0,67 Reducer.

Groetjes,
Stefan

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Hij komt niet overeen met de lichtverdeling in jouw lights. Waaraan het ligt weet ik uiteraard niet.

Ik zie wel een radiale asymmetrie. Het kan dat de vignettering niet symmetrisch is, en dat de flats genomen werden met een andere orëntatie van de sensor -- dan krijg je dit soort zaken.

wvreeven

Moderator
Ik zie bovenin ook nog een kleine dust devil. Welke camere gebruik je? Hoe maak je de flats? Welke lichtbron en belichtingstijd?

AstroShip

Vesta
Camera is de Canon EOS 50D. De flats heb ik een beetje mee geëxperimenteerd, daar kan het ook nog aan liggen. Maar vorige keer gebruikte ik tshirt methode. Toen had ik zelfde resultaat. Lichtbron was natuurlijk licht. Belichtingstijd is volgensmij 1/90 seconden.

wvreeven

Moderator
1/90 seconde is erg kort voor flats. Met meer lagen t-shirt kun je er minimaal 1 of 2 seconden van maken. Ook is de ISO waarde voor de flats niet belangrijk en je kunt deze op 100 zetten (of lager als de camera dat aankan) om zo langer te kunnen belichten. Hoeveel flats neem je?

AstroShip

Vesta
Ik heb 42 flats genomen, en een langere belichtingstijd zal ik zeker proberen. Maakt de oriëntatie dan ook nog uit?

schoenmaker

Didymos
Zonder de flats heb je het niet? Met andere woorden; weet je zeker dat het in je flats zit?

Eens wbt de belichtingstijd. Die moet langer voor flats anders loop je kans op rariteiten.

wvreeven

Moderator
Goed punt van @schoenmaker. Het valt me overigens ook op dat je alleen flats gebruikt en geen darks of bias of dark flats (darks met dezelfde belichtingstijd als de flats). Dat zal voor de stack ook wel verschil maken!

Heb het ook gehad en Jimmy van Astromarket.org vertelde me dat het setje niet in Back focus zit en heeft mij toen een iets langere adapter opgestuurd waarmee wel alles in Back focus kwam. Leg je verhaal aan Jimmy en hij vertelt wat je moet aanschaffen.
Suc6.

ArnoM

Donateur
Ik heb 42 flats genomen, en een langere belichtingstijd zal ik zeker proberen. Maakt de oriëntatie dan ook nog uit?
Het is het beste om tussen het opnemen van de lights en de flats de camera niet van de focusser af te halen. Ook mag je eigenlijk niet aan je focuspositie komen.
Dit zorgt ervoor dat je flats er veel beter uitkomen, waardoor de correcties veel beter worden uitgevoerd.

Darkmatter

Donateur
Maakt de oriëntatie dan ook nog uit?
Ja, eigenlijk wil je bijna alles hetzelfde hebben. Het hele doel van stretchen is immers om minieme helderheidsverschillen enorm te vergroten om zo de lichtzwakke objecten naar voren te halen. Als je flats niet 100% dezelfde helderheidsverdeling hebben als je opnames dan ga je juist ongewenste helderheidsverschillen introduceren die dan bij het stretchen naar voren komen. Zelf maak ik de flats met een flatpanel, onmiddellijk nadat ik klaar ben met fotograferen. Ik verander echt helemaal niets: de focuser blijft in dezelfde positie, de camera wordt niet gedraaid en zelfs de stand van de telescoop verander ik niet zodat eventuele stofjes op de sensor niet verschuiven. Het lijkt een hoop om aan te denken maar het is heel simpel, gewoon nergens meer aankomen totdat je de flats hebt gemaakt.

Welke software gebruik je trouwens verder nog voor het bewerken? Een photoshop plugin als GradientXTerminator kan een ongelijkmatige belichting nog een heel stuk gladstrijken.

Jarno

AstroShip

Vesta
Ja, eigenlijk wil je bijna alles hetzelfde hebben. Het hele doel van stretchen is immers om minieme helderheidsverschillen enorm te vergroten om zo de lichtzwakke objecten naar voren te halen. Als je flats niet 100% dezelfde helderheidsverdeling hebben als je opnames dan ga je juist ongewenste helderheidsverschillen introduceren die dan bij het stretchen naar voren komen. Zelf maak ik de flats met een flatpanel, onmiddellijk nadat ik klaar ben met fotograferen. Ik verander echt helemaal niets: de focuser blijft in dezelfde positie, de camera wordt niet gedraaid en zelfs de stand van de telescoop verander ik niet zodat eventuele stofjes op de sensor niet verschuiven. Het lijkt een hoop om aan te denken maar het is heel simpel, gewoon nergens meer aankomen totdat je de flats hebt gemaakt.

Welke software gebruik je trouwens verder nog voor het bewerken? Een photoshop plugin als GradientXTerminator kan een ongelijkmatige belichting nog een heel stuk gladstrijken.

Jarno
Ik heb al geen problemen meer met de soort ring. Maar allemaal bedankt. Het zat hem in de backfocus. Allemaal bedankt voor de hulp.

Bovenaan Onderaan