SN 2021ucg - Type II Supernova

meegja

Chaoot
Geen visuele waarneming maar in dit sub-forum blijken de novae geplaatst te worden :)

Ik ben weer op jacht naar de "kleine" objecten en in Stellarium op zoek gegaan naar botsende sterrenstelsels. Keuze was gevallen op UGC 12188, schijnbare grootte 0,56 x 0,347 arcmin.
Vandaag zoals gewoonlijk ook in Aladin bekeken met de Simbad en NED catalogus ... en zie daar: in mijn captures een ster die daar niet in voorkomt?
Zelf geschat op magnitude 16 á 17.
Online gechecked voor minor planets en variabele sterren maar daar kwam niets naar voren.
Checken op Google, ook niets. Ook in de POSS2 data kwam het niet voor.
Zou het dat .... ?

Nope, helaas: ik ben 2,5 maanden te laat. Ik was aan het checken op nova en daar kwam niets naar voren. Maar met een check op supernova kwam er wel wat naar voren.
Deze supernova is in Juli 2021 ontdekt, zie o.a. http://www.astro-richweb.net/astro/sn_2021.htm#UGC_12188 en https://www.wis-tns.org/object/2021ucg
Maar voor mezelf zie ik het toch als een echte ontdekking: ook al was deze dus al bekend, ik heb hem zelf gevonden.
En voor hetzelfde geld was dit wel iets nieuws :D

Maar hoe lang blijft een supernova "schijnen"? Bij de ontdekking was deze magnitude 18 maar ik schat hem nu toch een stuk helderder in.

Resolutie: 0.486 arcsec/px
Meade LX 200 8" f/10 ACF (2028mm actuele focal length)
Zwo ASI071MC Pro
Belichting 300 sec.
Stack van 20 opnames

SN 2021ucg.jpg

svdwal

Sander - Moderator
Supernova's schijnen wel een flink aantal maanden. De SN in de LMC in 1987 ontplofte in februari en was in mei op z'n helderst.

Het is knap om zelf een supernova te vinden (y).
Dit is een supernova van het type II.
Deze kunnen extra lang de maximale helderheid behouden (vooral het subtype I!-p).

Ik schat 18,0 à 18,5m op je foto.

Om actuele informatie over supernovae te vinden is de site www.rochesterastronomy.org/snimages/ handig.

meegja

Chaoot
@Fabricius Dan hou ik het op 18. Ik had ik Aladin even grofweg een vergelijking gedaan met naburige sterren.
En ja, hoe gek het ook klinkt, het is inderdaad een gevoel van écht iets ontdekt te hebben ook al is het al paar maanden bekend.
Nah, over een paar jaar staat Meegja's Object in de atlassen ;)

Bovenaan Onderaan