Slechte guiding in RA van mijn NEQ6, en kom er zelf niet uit.

marcieow

Vesta
Beste astroforummers,

Ik heb als sinds een jaartje of 2 denk ik, een mooie superstevige Skywatcher NEQ6, zo'n witte. Vanaf het beging begonnen met guiden met een simpele 9x50 zoeker met vastgelijmde Logitech C270 webcammetje. Niet ideaal, maar het werkte tot een magnitude 7 sterren.
Routine is als volgt; Statief waterpas zetten, montering en scope erop. Alles aansluiten, balanceren, en als laatste pooluitlijning via de gekalibreerde poolzoeker. Alles aanzetten, en laptop ( CdC) symcen met de scope. Altijd opnieuw in phd2 kalibreren alvorens te guiden. Ging altijd goed, op toch af en toe voor mij onverklaarbare h11obbels of spikes in de RA guiding.

Sinds een paar maanden heb ik een 9x50 volgkijker met helicalfocusser, zo eentje van aliexpress die je nog wel eens voorbij ziet komen. Samen met een Touptek G1200 KBP astrocamera (https://www.astromarket.org/astro-c...200-kpb-color-guider/p,48278#tab_bar_1_select).
Nu was het al moeilijk om te focussen, maar uiteraard wel meer guidesterren in het beeldveld, dus dat is een stuk makkelijker. Wel krijg ik hele kleine sterren in beeld, tegevover de 'dikkere' sterren met de oude guidescopecombi. In phd2 zie ik dus hele kleine sterren, maar als ik de slider iets naar links beweeg, krijgen de sterren een witte dikke rand er omheen. Dit is dus iets wat (denk ik) voor phd2 niet uitmaakt, omdat dit alleen voor het beeld van de gebruiker is, klopt dit? Enfin, het uiteindelijke punt is, Het laatste halfjaar in de guiding in RA steeds slechter geworden, steeds meer en grotere uitschieters, waar ik zelfs met het spelen van de instellingen, balanceren, en wat nog meer niet uitkom. Eerst dacht ik dat dit kwam door de nieuwe guidescopecombi, maar ik had het ervoor denk ik ook al, zij het iets minder erg.

Hierbij nog 2 linkjes naar de laatste 2 nachten dat ik heb kunnen fotograferen, waarbij ik de eerste nacht (met bijna volle maan) heel erg heb lopen spelen met de instellingen. Ik kom er niet meer uit, behalve de acngst dat het misschien het mechanische deel in de montering de schuldige is. oftewel alles openmaken en bekijken. Vorige eigenaar heeft voor zover ik weet niks eraan gedaan of verandert, en ik ook niet. Iemand een idee??

https://wetransfer.com/downloads/4c...baf59e2dd0b2e48eaa14ac1f20200924185126/c7943d

wvreeven

Moderator
Heb je een IR-cut filter tussen de telescoop en de camera? Dat zou de halo's rond de sterren wel eens kunnen verminderen en het zou me niet verbazen als daar iig een deel van de problematiek ligt. Verder zou je kunnen proberen om op 2x2 binning te guiden.

ArnoM

Donateur
Hoe goed balanceer je? Als je perfect in balans bent, kan de montering gaan schommelen over de RA-as.

Probeer eens wat er gebeurt als je de oostzijde wat zwaarder houdt, zodat de telescoop in de aandrijving hangt en niet over kan slaan.

marcieow

Vesta
wvreeven Nee ik heb geen IR-cut filter er tussen, maar volgens mij maakt dat voor guiden niet veel uit toch? ga me ook nog eens verdiepen hoe dat binning nog maar zat, volgens mij i.p.v. 1 pixel, 2x2 pixels samenvoegen toch?

ArnoM Balanceren heb ik ook al meerdre sessies geprobeerd, heavy east, west, grote verschillen, perfect gebalanceerd. Zelfs de tubus gekanteld van focusser met guidescope aan de 'buitenkant' naar de binnenkant van de mount. Zodat er minder gewicht aan de uiteindes zat. Ook die configuratie meerdere manieren gebalanceerd zonder succes.

Kan iemand mij ook vertellen aan de hand van de files hoe het zit met mijn mount qya backlash? Volgens mij zit dat wel redelijk goed namelijk.

marcieow

Vesta
Laatste poging voordat ik mijn gehele mount uit elkaar ga halen. Zou iemand nog eens een snelle blik op mijn guidelogs kunnen werpen?
Ik ben niet van plan om nog een paar goede ( en door tijdgebrek zeldzame ) avonden en nachten door slechte sterren op mijn uiteindelijke plaatje te verpesten. Ben zelf redelijk handig, dus het zou toch moeten lukken. Uiteraard alles ff schoonmaken en opnieuw met lithiumvet insmeren, en checken op speling en backlash natuurlijk. iemand anders nog tips?

Wetransferlinkje ---> https://wetransfer.com/downloads/52...48dc4c9105f92d94a12c960a20201010172916/9a565d

Laat eens een screendump zien van het PHDscherm dat kan mogelijk duidelijker aangeven waar de problemen liggen dan die guidelogs.

Ik bedoel zoiets als dit voorbeeld

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: guidingBubble-1.jpg views: 0 grootte: 343,4 KB id: 1466967

guidingBubble-1.jpg

of dit van M51 met de C9,25 met 6,3 reducer
Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: guidingM51.jpg views: 0 grootte: 288,0 KB id: 1466971

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bekijk de grafiek altijd zorgvuldig tijdens de sessie zelf zodat je daarop kunt reageren als dat nodig blijkt. Heb me nog nooit bezig gehouden met de logfile dus ben niet bekend hoe daarmee om te gaan.
Maar als ik je weergave van de grafiek zie valt me op dat de guiding zowel in RA als Dec veel te snel wisselt tussen zogezegd plus en min. Je lijkt dus je overshoot te hebben want de uitgevoerde correcties zijn steeds te groot. Ik denk te zien dat de eerste correctiepuls verloren gaan in speling en of backslach (wat bijna altijd aan de orde is) en dat dan de tweede puls een veel te grote correctie geeft. Dat kan je verlagen door de aggresiveniss in PHD lager te kiezen maar ik denk dat hier meer aan de orde is dat de guidesnelheid van de montering te hoog staat. Die kan je verlagen door bij Ascom Puls Guiding Ra en Dec aan te klikken en een lagere waarde ( tussen 0,9 en 0,1) te kiezen.
Ik geef je vooral de raad om met dit soort instellingen aan de slag te gaan voordat je de montering onder handen gaat nemen want het lijkt me niet daar daar de problemen liggen.

marcieow

Vesta
jbrosens Whoops...:-:)yes Ik las net U bericht toen ik al mijn gereedschap al klaar had liggen haha. Toch maar doorgezet, want ik was toch te nieuwsgierig. Eerst het dec gedeelte, en daarna door naar het ra gedeelte. Weinig geks gevonden gelukkig, behalve dat de lagers van het wormwiel van de dec-as te stroef ging. terwijl deze het juist best goed deed. Dus als reminder voor de grote test, als de guiding in dec opeens slechter is geworden, iets meer spanning op die 2 lagertjes. Misschien als de guiding in ra nog slecht is, dit ook voor ra doen. Maar goed, alles netjes gesmeerd, afgesteld, en vastgezet. Alles reageert gewoon normaal, nergens speling, dus ben benieuwd de eerstvolgende nacht. Ook de laptop deed netjes verbinding maken, en alles functioneerde zoals het hoort.

Om daar nog eens op terug te komen... Ik heb alle instellingen via ascon nog eens gecheckt, zowel voor dec als ra stond de guidespeed op 0.5 ingesteld. Niks aan veranderd nu, maar nog iets om mee te spelen haha. Minimum pulsbreedte in miliseconden staat bij mij op 30, en de 'gewone' pulsbreedte staan beide op 100 miliseconden. Iemand opmerkingen of tips daarover?

Bij boorbaat dank, en de eerstvolgende nacht zal ik de bevindingen hier melden!:goedgedaan:grin:

Guidespeed 0,5 is inderdaad de default waarde. Maar als je het heen en weer springen in je grafiek niet met minder aggresiveniss kunt bereiken zou ik een lagere guidespeed kiezen.
Succes ermee.

marcieow

Vesta
Het is dus niet continu dat hij in ra heen en weer springt, vaak 1 tot soms 2 minuten redelijk goed (binnen 1') en dan opeens een uitschieter van 2' tot 3' en dan weer een redelijk vlakke grafiek. Dat is juist het stomme ervan. En het meest frustrerende:-:)surrender:

Bovenaan Onderaan