skywatcher 150/750 op Eq 3 mount

Bakkpa

Stofdeeltje
Beste mensen ik ga het toch vragen....
Vorig jaar al eens bezig geweest me te oriënteren op een start met deze mooie hobby. Althans dat moet het gaan worden.
Ik ben van origine een echte fotograaf met affiniteit voor de maan en zo en zodoende op zoek naar een goede set om te starten met astrografie.

Ik kan de volgende lenzentelescoop aanschaffen. maar is dat ook wat?

Mooie skywatcher 150/750 telescoop
Voornamelijk gebruikt voor astrofotografie, ga nu verhuizen naar binnenstad Utrecht dus veel te groot om daar te hebben.
Telescoop is in goede conditie, enigste defect is het richt draadje in de guide scope die los is.
Dat alles op een Eq 3 mount wordt mij verteld.

Kost ongeveer 400 euro.

Ik zie jullie opmerkingen graag tegemoet....

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Een goede montering bij astrofotografie is misschien wel de belangrijkste basis van je setup.

De hamvraag is wat wil je er op gaan plaatsen?
Een DSLR, een kleine refractor of een grote newton?

Als je uitgaat van max 50% / 60% gewicht voor je complete setup incl. alle accesoires van het dragend vermogen kan je daar een inschatting op maken.

Volgens mij kan een EQ3 5 kg hebben (t.b.v. visueel) dus rond de 2,5/3 kg max voor astrofotografie.

De Skywatcher 150/750 weegt kaal al 5,3kg dus net over de max voor visueel maar geen ruimte voor fotoapparatuur en accesoires...

Reken uit 🙂

Bakkpa

Stofdeeltje
Oke helder verhaal....dat wordt een zwaarder statief. Idee is om voor een (h)eq5 te gaan.

Wat vindt je van de kijker zelf?

Neo

Donateur
Arme EQ3 denk ik dan. Mijn 150 mm f/5 brengt met dovetail en buisringen al 7,3 kg op de schaal.
Voor wat meer draagvermogen en stabiliteit zou ik ook eerder denken aan een HEQ5.

Aan de kijker zelf kan je veel plezier beleven - als je weet wat je ermee in huis haalt.
Toevallig maakte ik in februari nog wat opnames van de maan met mijn 150 mm f/5, je kan de plaatjes hier nog vinden.