Sky-Watcher Evostar 72ED of 80ED met DSLR

Bram R

Donateur
Sieg,
De Nikon adapter schroef je helemaal tegen de reducer/flattener aan.
Daar verdwijnt dus de 6mm schroefdraad in het geheel in de adapter.
De 3mm verlenging heeft inwendig schroefdraad welke 2mm diep is.
Je kan deze dus nooit geheel tegen de reducer/flattener aan schroeven.
Zo blijft ondanks de 3mm verlenging van de ring de werkelijke verlenging uitkomen op 7mm.

Bram R

Donateur
cyber, bedankt voor je reactie.
Ik heb ook meerdere afstel ringen liggen, in de volgende diktes , 2 x 0,3 / 2x 0,5 / 2 x 1,0 / 1 x 1,5mm, deze en deze.
Durf daarmee tot 3mm te gaan, dan zit de Nikon adapter ook nog met 3mm vast (4 gangen schroefdraad).
Zoals ik het zie kan ik dus kiezen uit een verlenging van 0 tot 3mm of van 7mm of meer.

Mijn volgende test zal met 3mm verlenging zijn, wat een backfocus oplevert van 58mm.

Laatst bewerkt:

cyber

Stofdeeltje
Gisteravond gekozen om test opnames te maken met een backfocus van 63mm
Deze grote stap t.o.v. de 56,5mm van de vorige keer om te kijken of het nog langer moet of dat het tussen deze twee waarden in moet liggen.

Ik kan er eigenlijk niet zoveel chocola van maken, of de backfocus nu te groot is of nog groter moet worden.

Backfocus is te groot, alle sterren zijn op een cirkel uitgesmeerd.
Bij te weinig backfocus zoals in je vorige post (55mm) wijzen de uitgesmeerde stervormen naar het centrum.
Zie ook dit diagram.

Afstellen gaat trouwens makkelijkste als je fotografeert in de richting van de Melkweg, daar staan veel meer sterren.

Alle opnames zijn gemaakt op iso800.
Belichtingen van 15, 30, 60 en 120 sec.

Wat zou in mijn licht vervuilde omgeving zonder volgcamera de juiste belichting zijn?
Waar moet dus ongeveer de bult in het histogram zitten.
Is dit ongeveer op 1/3 van links af gezien?

Zonder guiding en in een sterk lichtvervuilde omgeving zou ik het maximaal op 60 seconden per sub houden.

Bram R

Donateur
Goed om te horen dat ik nu op zeker met een te grote backfocus heb gefotografeerd.
Zoals ik hiervoor schreef ga ik de volgende keer met een backfocus van 58mm testen, kijken hoe dat uitpakt.
Dat van de Melkweg fotograferen is een goede opmerking, was ik me totaal niet van bewust (ik ben een beginneling).
In het voorjaar is het zicht op de melkweg geblokkeerd door bebouwing, maar over een maand of 2 moet dat wel gaan lukken.
Ik woon in een omgeving met een sterke lichtvervuiling, met het testen ga ik me dan beperken tot opnames van 30, 45 en 60 sec.

Met zoveel lichtvervuiling zou je ook 15 of 20 seconden kunnen proberen. Daarna de foto's stacken.
Volgens mij zijn de voorbeeldfoto's van 60 en 120 sec overbelicht.
Die van 30 sec heeft ook al last van lichtvervuiling. Duidelijk gevalletje van West-Nederland.

Bram R

Donateur
Waar moet in beginsel de bult van het histogram zitten bij een astrofoto om goed te stacken/bewerken.

Hierbij de histogrammen van de test foto's van gisteren avond met een sluitertijd van 15, 30, en 60sec.

15sec
His_15sec.jpg

30sec
His_30sec.jpg

60sec
His_60sec.jpg

Sieg

Quaoar
Sieg,
De Nikon adapter schroef je helemaal tegen de reducer/flattener aan.
Daar verdwijnt dus de 6mm schroefdraad in het geheel in de adapter.
De 3mm verlenging heeft inwendig schroefdraad welke 2mm diep is.
Je kan deze dus nooit geheel tegen de reducer/flattener aan schroeven.
Zo blijft ondanks de 3mm verlenging van de ring de werkelijke verlenging uitkomen op 7mm.
Ok, snap ik
Maar heb je dan geen setje fijne afstelringenringen van 1, 2, en 3 mm, deze schuiven gewoon over de schroefdraad
En ik heb ook nog ringetjes die er volledig over schroeven, dus een 3mm heeft over de volledige dikte ook inwendig draad

grts
Sieg

Bram R

Donateur
Gisteren weer verder gegaan met test opnames.

De seing was niet best een flinke waas rond de maan, maar wat moet dat moet zal ik maar zeggen.
Misschien was het de schuld van het ontvangen van mijn rotatie adapter van de week.
Ik dacht dat het geen kwaad kon voor het weer omdat ik deze vorig jaar in november had besteld en betaald.
Rotatieadapter.jpg

Nu een backfocus genomen van 58 mm (3mm afstelringen gebruikt).
Twee objecten geselecteerd om te fotograferen die niet in de buurt van de maan staan.
Het zijn M101 en M81/M82 geworden.
Van beide 60 foto's genomen met ook dezelfde instellingen, te weten.
Iso 800 en 20 sec.

Ik weet niet of het aan de seing heeft gelegen dat M101 " moeilijker " vast te leggen is maar er is flink verschil in wat ik heb vast gelegd.
De seing werd zeker later tegen 0:00 uur aan wat beter.
M101 zie je in de stacks maar alleen omdat je weet dat hij/zij er is.
M81 is duidelijk waarneembaar in de stacks.

In beide series opnamen zijn aan de randen de sterren niet rond.
Wanneer het wat warmer wordt nogmaals eens gaan testen op één avond met oplopende backfocus afstanden.

Voor nu graag jullie commentaar op de opnamen.
Is er nu minder of meer backfocus nodig, of heb ik een ander probleem.
En wat is er nog meer over de opnamen te zeggen, zodat ik daar aan kan werken.

M101
DSC_2195.JPG

M81/M82
DSC_2255.JPG

Ik probeer ook om de stack files te plaatsen maar tif is niet geaccepteerd.
Krijg het ook niet voor elkaar om er jpg van te maken.
Hoe moet ik dit doen?

Edit,
Gevonden, hierbij de stack's van M101 en M81

M101
Autosave002_M101.jpg

M81/M82
Autosave_M81.jpg

Zie nu wel dat bij het omzetten van 32 bit tif naar 8 bit jpg de kleur van de opname verandert.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan