Sky-Watcher Evostar 72ED of 80ED met DSLR

@Bram R er is al een heleboel geschreven, maar met het kleine beetje kennis probeer ik je toch wat wijzer te maken voor zoveel mogelijk plezier van je aankoop.
Ik heb de kijkers even bekeken via de site.
En zag dat het allebei een doublet is.
belangrijk bij zo een telescoop is er over na te denken om er filters bij te halen Lightpollution filters.

Voornamelijk voor gradiant.
Ik heb iemand horen zeggen dat die met een doublet schiet dat hij er niet vrolijk van werd vanwege gradiant in zijn foto's.
Maar laat je niet ontmoedigen ikzelf schiet met een Achromat 😝.
En loop alleen maar tegen problemen aan dat vind ik niet zo
Dat haalt natuurlijk niet weg dat je met een doublet veel plezier kan hebben.


Ik zelf zal persoonlijk met de 72ED beginnen omdat je dan een lagere brandpuntsafstand heb, en makkelijke targets kan pakken zoals Andromeda/Orion.
Heart and soul nebula, mooi man 👍.
En dat zijn mooie objecten voor iemand die net begint.

Mocht je de mogelijkheid hebben om een reflector te nemen is dat zeer aan te raden.
Alvast veel plezier met je nieuwe aankoop.

Groetjes
 
Ik heb iemand horen zeggen dat die met een doublet schiet dat hij er niet vrolijk van werd vanwege gradiant in zijn foto's.
Gradient kan allerlei oorzaken hebben: vignettering, een lantaarnpaal of andere lichtbron(nen) die zorgt voor ongelijkmatige verlichting van de hemelachtergrond etc.
Die gradient hoeft dus niet veroorzaakt te zijn door het doublet-objectief.
 

Bram R

Donateur
Brightsky bedankt voor het meedenken.
De 72ED is al 2,5 maanden in huis.
Ik concentreer me nu maar eerst op de basis handelingen en de juiste backfocus vinden van mijn systeem.
Voor nu houd ik me nog maar even niet bezig met filters.

Je voorstel om een reflector te nemen.
Op de één of andere manier voel ik met op dit moment meer aangetrokken tot refractors dan reflectors.
Dat Ligt aan mij, niet aan de kwaliteit van een reflector.
 

Bram R

Donateur
Het is bewolkt vanavond dus test opnames gaan niet door.
Dan maar de onbalans van mijn telescoop met reducer/flattener en DSLR eens bekijken.
Ik heb nog een langere zwaluwstaart ligeen.
Mijn idee is om de originele zwaluwstaart te laten zitten en de langere hier onder tegenaan te monteren.
Wat ik hiermee bereik is dat ik deze dan verder naar achter kan laten uitsteken zonder dat de borging van de focuser in de weg zit.
Kan wat ik bedacht heb of geeft de extra afstand van de hartlijn telescoop tot de montering ergens problemen of heeft het gevolgen voor het volgen van de montering.
Zie de foto's wat ik bedoel.
72ED_zwaluwstaart_1.jpg

72ED_zwaluwstaart_2.jpg

72ED_zwaluwstaart_3.jpg
 

Bram R

Donateur
Ik loop vanavond tegen het probleem aan dat ik mijn montering niet goed krijg gericht met een 1 ster alignement.
Netjes uitgelijnd op de Poolster. maar met de 1 ster alignement wijkt hij vreselijk af.

Ik vraag mij nu werkelijk af wat ik verkeerd aan het doen ben.
Iemand suggesties voor mij.

Edit
Na alles in de huiskamer nogmaals nagelopen te hebben één stomme fout van mij zelf ontdekt,
telescoop stond nog horizontaal i.p.v. op het noorden gericht.

Ik zie ook bij elke uitlijning dat de montering meldt dat RK en NLF van vorige uitlijning wordt gebruikt.
Hoe kan je "schoon" beginnen ?

Vanavond zag het er voor een testje veel belovend uit.
Alles weer neer gezet en uitgelijnd, home positie ingesteld en 1 ster alignement gedaan.
Dit gaat nu in één keer goed, (opluchting).
Maar deze opluchting veranderd weer snel in teleurstelling, er trekt een wolkendek over en geen zicht op verbetering binnen een uur.
Alles maar weer afgebroken en opgeborgen.
Toch weer een leerzame avond met opstellen en uitlijnen op de Poolster.

De handleiding nu doorgespit maar niets gevonden hoe eventueel het geheugen te wissen van de Synscan, zodat de vorige RK en NLF niet wordt gebruikt.
Weet trouwens ook niet wat beide afkorting betekenen.
 
Laatst bewerkt:
@Bram R ja dat is toch wel een beetje de hobby en vooral in nederland wat betreft het weer.
Om verder op je alignment in te gaan, zijn een aantal stappen belangrijk dat is
1. Level je mount (waterpas zetten).
2. pole alignment.
3. Balanceren.

Nadat je dat goed heb gedaan en dat komt best nauwkeurig, zal die in 1 x op target moeten komen, mocht dat niet het geval zijn is dat ook nog niet zo erg.
Maar zorg er dan wel voor dat je zoeker mooi aligned staat met je scope.
Zodat je, je scope op de ster kunt zetten dat je Goto systeem aangeeft.
Je zal hem dan toch even moeten corrigeren ergens in de opstelling zit dus een fout.
Maar dat is niet zo heel erg en komt regelmatig voor.
Daarom het advies om met een laag brandpuntsafstand te beginnen.

Wat betreft het opslagbestand van je Synscan kan ik je helaas niet helpen.
Wat ik wel weet is dat een Goto systeem vraagt voor dat je een ster alignment doet "save daylight".
Ik druk dan altijd op "no".
Ik hoop dat je daar wat aan heb.

Voor in het vervolg kan je beter even kijken hoe je Goto systeem werkt en een steralignment kiezen waarbij je zelf de sterren kan kiezen.
Vaak kan je dat doen door een 2 star alignemt of een 3 star alignment te doen.
Hii corrigeert dan de afwijking van je pole alignment.

Ik hoop dat je er wat aan heb.
Groetjes
 
Ik zie alleen iets online over de "Synscan App" (dus niet over de handcontroller) de optie Alignment => Reset Alignment.

Bij mijn iOptron CEM25P wordt aangeraden iedere keer voordat je een nieuwe alignment doet eerst de oude data te verwijderen (Alignment => Clear Alignment Data).
Dat zal dan bij de Synscan niet hoeven. Ik denk dat de Synscan dan niets met de oude data van een vorige alignment doet en automatisch bij uitschakelen de data verwijdert.
 

ArnoM

Donateur
Ik zie alleen iets online over de "Synscan App" (dus niet over de handcontroller) de optie Alignment => Reset Alignment.

Bij mijn iOptron CEM25P wordt aangeraden iedere keer voordat je een nieuwe alignment doet eerst de oude data te verwijderen (Alignment => Clear Alignment Data).
Dat zal dan bij de Synscan niet hoeven. Ik denk dat de Synscan dan niets met de oude data van een vorige alignment doet en automatisch bij uitschakelen de data verwijdert.
Nee, de mount onthoudt de laatste uitlijning na uit/aanzetten (anders zou je deze steeds opnieuw moeten doen als je hem weer aan zet).

Zie hier allemaal mooie adviezen, maar niet gericht op een HEQ5 PRO.

Een 1-ster alignment is alleen handig om een snelle uitlijning te doen als je je opstelling niet hebt afgebroken, of alleen even snel de maan of planeten op wil zoeken. Voor langere sessies en fotografie maar ik persoonlijk altijd een 3-ster uitlijning.

Hieronder mijn werkwijze als ik montering net heb opgesteld:

- stel op
- Pooluitlijning met poolzoeker en Synscan app (positie polaris opzoeken).
- Telescoop zo goed mogelijk handmatig in parkeerpositie zetten.
- schakel stroom in. Geef aan op handcontroller "Parkeer positie" 2: Nee
- voer gegevens in van Synscan Init app
- doe een 1 ster uitlijning. Dit zodat de goto's in ieder geval in de buurt zijn
- doe een 3-ster uitlijning. 2 is te weinig, doordat er dan maar aan 1 kant van de meridiaan wordt uitgelijnd. De cone-error van je telescoop wordt dan niet gecompenseerd. Cone-error is de fout in de hoek tussen je telescoop en je montering. Die zal niet precies haaks zijn. Kun je afstellen (is ook beter), maar hoeft niet als je nog aan het ontdekken bent.
- Na de 3-ster uitlijning doe ik de pooluitlijning met de handcontroller. Handcontroller stelt wat sterren voor en neem 1 die je goed kan zien, waarbij je goed bij de afstelling van je montering kunt. Voer deze afstelling uit.
- Doe hierna weer een 3-ster uitlijning, aangezien je montering nog de oude correcties met poolfout onthouden heeft.
- Nu kan ik beginnen met camera in te stellen.

Gebruik bij het uitlijnen een verlicht kruisdraad oculair. Dit geeft een veel nauwkeurigere uitlijning dan een enkel oculair. Heb je deze nog niet, bij een grote afwijking gebruik dan een widefield oculair en als de ster daar zo goed mogelijk in het midden staat, verander dan naar een oculair met veel hogere vergroting, stel dan de ster weer richting midden. Tijd is niet belangrijk, de handcontroller blijft net zolang wachten tot je op enter drukt.

Let op bij een 1-ster uitlijning dat als je daarna naar een object gaat die aan de andere kant van de meridiaan staat (noord-zuid lijn van waar jij staat) de cone-error ervoor kan zorgen dat het object niet in beeld komt.

Zelf sternamen mogen invoeren is met de HEQ5 niet mogelijk. Je kunt wel een lijstje doorstappen en dan 1 selecteren, maar je blijft afhankelijk van wat de handcontroller voorstelt. Moet zeggen dat met mijn redelijk beperkte hemel (oost is tot ong. 70graden geblokken en west ongeveer 30graden, Noord en zuid kom ik lager, maar niet veel vanwege bomen en verlichting) altijd genoeg goede sterren vindt voor de uitlijning.

Persoonlijk zou ik de handcontroller eerst eens naar fabriek terugzetten. Dat moet mogelijk zijn volgens mij. Dan weer even van 0 beginnen.
Er is wel 1 vreemd ding: de maan wil nog weleens ergens anders staan dan de handcontroller denkt. Geen idee waar dat aan ligt, maar doordat de rest wel direct in beeld komt vind ik dat niet echt een probleem, eerder een bug waar mee te leven is. De maan is simpel op te zoeken.
 

Bram R

Donateur
Brightsky,
Voor "save daylight" voer ik nu toch echt ja in.
We zitten nu toch echt in de zomertijd.

Sterren kijken in de stad,
Hier de handleiding van de Synscan.

ArnoM,
Ik doe de pool uitlijning met een Poolmaster en ben er vrij zeker van dat de uitlijnen goed is.
Op internet lees ik zo her en der dat dan een 1 ster alignement voldoende zou zijn.
Ik begrijp van jou nu dat dit toch niet juist is van wegen een mogelijke cone-error.
Voor de alignement gebruikt ik een verlicht dubbel kruisdraad oculair.
De handcontroler is een Synscan V.5

Weer bedankt voor de reacties, met de geleverde input van jullie kom ik elke keer weer een stukje verder.
 

svdwal

Sander - Moderator
Het hangt er heel erg vanaf of 1 ster alignment voldoende is. Als je montering heel goed op de pool is gericht, en je cone error ook klein is, dan voldoet die prima. En als je de kijker niet omlegt (Het Nederlandse woord voor meridian flip) heb je zowiezo geen last van een cone error.

Met fotograferen kan je ook de camera gebruiken voor het centreren van de uitlijnsterren. Kies een camera-aanstuurprogramma dat een dradenkruis in het midden kan zetten. APT kan dat bv, maar Canon Utilities kan dat niet. Inzoomen en je hebt een nauwkeurigheid van enkele boogseconden. En geen gedoe met camera eraf, camera erop, herbruikbare flats, het hoeft nog niet donker te zijn als de montering al behoorlijk goed staat, allemaal veel handiger.

Een red dot finder is goed genoeg om de uitlijnsterren in het beeld van de camera te krijgen.
 

Bram R

Donateur
Vervolg op mijn post van 23 maart.
Na een lange periode van heel veel wolken was het gisteravond dan zover om weer te testen.
De Orionnevel ligt niet meer in het vizier. Nu dan maar gericht op M66, M65 en NGC3628.
Maakt voor het testen om de juiste backfocus te vinden ook niet zoveel uit.

In de afgelopen wolken periode was er genoeg tijd om na te denken.
De set verlengringen van 4, 5, 6, 7, 8, en 9 zijn helemaal niet zo handig.
Ik heb deze gekocht met het idee om zo steeds stappen van 1mm te kunnen maken.
Maar de reducer/flattener heeft M48 schroefdraad welke 6mm lang is.
De kortste verlengring die toepasbaar is is 7mm.
Kortere geven toch een verlenging van 7mm.
Hoe lossen jullie dit op?
Afstandsring 7mm.jpg


Gisteravond gekozen om test opnames te maken met een backfocus van 63mm
Deze grote stap t.o.v. de 56,5mm van de vorige keer om te kijken of het nog langer moet of dat het tussen deze twee waarden in moet liggen.

Goed op het scherpstellen gelet, maar nu op de computer zie ik dat het toch weer niet goed genoeg is geweest.
DSC_2027_Uitsnede.jpg
DSC_2027_400.jpg


Alle opnames zijn gemaakt op iso800.
Belichtingen van 15, 30, 60 en 120 sec.
Ik kan er eigenlijk niet zoveel chocola van maken, of de backfocus nu te groot is of nog groter moet worden.

15sec
DSC_2080.JPG



30secDSC_2050.JPG



In volgende post verder.
 
Laatst bewerkt:

Bram R

Donateur
60sec
DSC_2100.JPG



120sec
DSC_2093.JPG


Wat zou in mijn licht vervuilde omgeving zonder volgcamera de juiste belichting zijn?
Waar moet dus ongeveer de bult in het histogram zitten.
Is dit ongeveer op 1/3 van links af gezien?

Ik hoop dat jullie weer de moeite willen nemen om te reageren en zo mij weer een stapje in de goede richting te helpen.
 
Laatst bewerkt:

Neo

Donateur
De optimale plek lijkt ergens tussenin, net aan het einde van de schroefdraad zonder verlenging.
Is dat wel reducer/flattener die bij de Evostar72ED hoort?
 

Sieg

Quaoar
Snap niet waarom je de lengtes van de schroefdraden op geeft ?
Deze schroeven toch in het andere deel en dus wordt dat nul
Het enige wat van belang is is het gedeelte waar geen schroefdraad op zit

grts
Sieg
 
Bovenaan Onderaan