Sky-Watcher Evostar 72ED of 80ED met DSLR

Neo

Donateur
Daar kan ik ook hoogstens naar raden. Misschien weet de webshop je dat beter te vertellen.
Kan er nog dikteverschil zitten in de diverse M48x0,75 bajonetadapters?
 

Bram R

Donateur
Om te beginnen maar een set afstelringen besteld.
Afstelringen set

Ik heb ook al een dikkere M48x0,75 bajonetadapter op internet gevonden.
Deze is 12,9mm in plaats van de 8,5mm die ik nu gebruik.
Maar dat geeft in één keer een verlenging van 4,4mm.
Eerst maar eens experimenteren met de bestelde afstelringen set.
Na wat test opnames hiermee denk ik dan wat beten te kunnen beredeneren aan welke verlenging ik ongeveer moet gaan denken.
Om nu zo maar raak te kopen aan verschillende verlengingen/bajonetadapters loopt ongemerkt in de papieren.
 
Laatst bewerkt:

Neo

Donateur
Wat een bizarre verschillen in bajonetadapters, ik heb er eentje van 10,8 mm.
Misschien kan je nog ergens achterhalen welke de juiste voor de 0,85x reducer/flattener is.
 

Bram R

Donateur
Neo, is jou bajonetadapter ook voor een Nikon camera of voor een ander merk, dat kan natuurlijk verschil uitmaken.
Zoals Sieg eerder schreef in dit topic zou de backfocus 55mm moeten zijn.
Dan zou de dikte van 8,5mm en de 46,5mm FFD van een Nikon goed moeten zijn.
Maar de praktijk is vaak weerbarstiger zoals nu ook weer blijkt :)
Dat geeft allemaal niet, is onderdeel van de hobby.
Het is wel prettig om dan de richting te weten waarin je het moet zoeken, en die is er.
Dus vol goede moed de volgende keer weer aan de slag.
 

Neo

Donateur
Canon. Maar ook daar vind je diverse diktes in beschikbare adapters.
Genoeg variatie om je een heel eind het bos in te sturen. ;-)

Succes met de bestelling, ik ben benieuwd naar de volgende updates..
 

Bram R

Donateur
Verder lijkt er wat tilt aanwezig; de vervorming bovenin is sterker is dan beneden in de afbeelding. Beter afstellen van de focuser kan dit misschien al verhelpen.

Hier had ik eerst overheen gelezen, maar je hebt gelijk bovenin meer vervorming dan onderin de opname.
Ik moet dus naar eventuele speling in de focuser kijken, de rest is een starre samenstelling.
Wordt vervolgd.
 

Sieg

Quaoar
Dat setje van Baader heb ik ook liggen, misschien heb ik het ooit eens nodig, dus heb ik het maar
Ik denk dat je hier, voor wat we er kunnen naar raden, op tientallen mm's moet rekenen
Klopt inderdaad dat er ook wat tilt duidelijk aanwezig is in de opname.
Is deze afwijking in scherpte en tilt aanwezig op je ganse set opnames ?
Gebruik je een Bahtinov mask om scherp te stellen, zoja ook daar kunnen problemen mee zijn.
Onlangs een video gezien waarbij men een focus deed met een Bahtinov mask en daarna met de software zelf (APT)
Wat bleek nu, de beelden scherpgesteld met APT waren redelijk wat scherper dan de beelden scherpgesteld met het Batinov masker.
Dus ik bedoel maar dat ik daar eerst het probleem zou zoeken, dus als je scherpte optimaal is kan je verder zoeken naar de eventuele tilt of drift.
Er van uitgaande uiteraard dat de backfocus perfect is
Maakt het alleen maar leuker om al deze dingen uit te zoeken ;-)

grts
Sieg
 

Bram R

Donateur
Sieg, in de kleine serie van 20 opnames die ik gemaakt heb is de scherpte en tilt het zelfde.
Met het scherp stellen heb ik wel wat verkeerd gedaan.
Ik heb met het Bahtinov masker scherp gesteld op Sirius.
In een andere post hier op het forum las ik dat je juist op een zwakkere ster moet scherp stellen met een Bahtinov masker,
dat ga ik dus de volgende keer doen.
APT heb ik moeten googelen, voor nu gebruik ik geen software of volg camera bij mijn eerste schrede in de astrofotografie.
Op internet bij www.cloudynights.com ook een discussie gevonden over de backfocus van de Evostar 72ED en de Skywatcher reducer/flattener.
Daar varieert de backfocus afstand in de discussies tussen de 56,5 en 60 mm wat betere resultaten zou geven.

Voor nu kijken of mijn focuser speling heeft.
Nauwkeurig scherpstellen met Bahtinov masker op een zwakkere ster.
Focuser na het scherpstellen vast zetten.
Met verschillende vulringen test opnames maken.
 

Sieg

Quaoar
Interessant te horen Bram, het backfocus probleem dat dit ook op andere fora besproken wordt
Is wel héél veel verschil tussen 56,5 en 60mm tegenover het gangbare 55mm
Hou ons op de hoogte hoe het afloopt, ben benieuwd waar het probleem ligt, veel plezier met uitzoeken 👍

EDIT : Trouwens, heb je bij het berekenen rekening gehouden met eventuele gebruikte filter ?

grts
Sieg
 
Laatst bewerkt:

Bram R

Donateur
EDIT : Trouwens, heb je bij het berekenen rekening gehouden met eventuele gebruikte filter ?

Sieg, Ik begin zo basic als mogelijk met fotograferen om me zo zoveel mogelijk op de basis te kunnen concentreren.
Ik gebruik geen filter en hoef dan ook niet rekening te houden wat dat voor gevolg op de backfocus heeft.
Zo ook geen volg camera met bijbehorende software.
Maar ik stel het mee denken zeker op prijs.
 

Bram R

Donateur
Nu een een serie test opnames aan het schieten.
-Uitlijnen op de Poolster.
-Statief strubbelde tegen bij 1 ster alignement.
-Uit en weer aan en opnieuw 1 ster alignement.
-Scherpstellen is nog wel een dingetje, maar ik heb mijn best gedaan.
-Focuser vast gezet.
-Serie schieten van 30 sec op iso 400.
-Serie schieten van 15 sec op iso 800.

Backfocus nu 56,5mm.
Het lijkt op het display van de camera beter te zijn in de hoeken van het beeld.
Maar ik moet het nog op een groot scherm gaan zien.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

Bram R

Donateur
Ik heb geloof ik wat "doms" gedaan tijdens mijn test opnames.
Het display van mijn camera zat in een onmogelijke hoek om er goed op te kijken.
Dus halverwege de sessie mijn telescoop in zijn ringen gedraaid en weer opnieuw gefocust.
De beeld uitsnede was al niet best maar nu helemaal niet meer.
Weer een leermoment aan het begin van een sessie een opname maken met een langere sluitertijd om de uitsnede te bepalen.

Verder snap ik de weergegeven grote van het onderwerp niet.
Met een backfocus van 55mm is dit aanzienlijk groter dan met de opnamen met een backfocus van 56,5mm.
Het licht van de maan heeft duidelijk ook niet geholpen.
De hoeken lijken iets beter maar nog lang niet goed.
Speling in de focuser heb ik ook niet echt kunnen ontdekken welke voor de tilt zou kunnen zorgen.
We zijn er nog lang niet.

Foto 1 met een backfocus van 55mm 30sec iso 400.
Foto 2 met een backfocus van 56,5mm 30sec iso 400.
Foto 3 met een backfocus van 56,5mm 30sec iso 400.
Foto 4 met een backfocus van 56,5mm 15sec iso 800.

Foto 1
DSC_1886.JPG

Foto 2DSC_1965.JPG

Foto 3DSC_1992.JPG

Foto 4DSC_2000.JPG
 

Neo

Donateur
Aan de eerste resultaten te zien lijkt het erop dat 1,5 mm toch al veel scheelt.
Trouwens, de meeste bajonetadapters hebben een drietal verzonken inbusjes in de omtrek waarmee je de camera ook kan herpositioneren, ook al heb je geen rotator. Wel gelijkmatig aandraaien.

Het vastzetten van de focuser is wel een gevoelig puntje. Als je een collimatielaser had dan zou je misschien nog schrikken als je ziet wat een lockschroef kan aanrichten voor de stand van de drawtube. Daarmee is niet gezegd dat dat bij jouw exemplaar een issue is, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Bij een goed afgestelde focuser zal je die lockschroef ook nauwelijks tot niet nodig hebben.
 

Bram R

Donateur
Het vastzetten van de focuser is wel een gevoelig puntje. Als je een collimatielaser had dan zou je misschien nog schrikken als je ziet wat een lockschroef kan aanrichten voor de stand van de drawtube.
Dit klink een beetje als "de wet van behoud van ellende" :)
Zet je de focuser niet vast kan hij verlopen, zet je hem wel vast kan je tilt creëren.
We gaan ook dit maar eens onderzoeken wat voor mij het beste werkt (bedankt voor me hier opmerkzaam maken)

Is er nog iets te zeggen over het verschil in afbeeldingsgroten van het onderwerp in foto's in mijn eerdere post?

Is deze set extension ringen ook in Nederland te koop en op voorraad?
Ik wil eigenlijk kijken wat nog meer verlengen van de backfocus voor uitwerking heeft op de rondheid van de sterren aan de randen van de opnames.
 

Neo

Donateur
Alleen al om een beetje gevoel te krijgen hoeveel het allemaal kan hebben is zo'n laser een erg handig hulpmiddel.

De afbeeldingsgrootte verschilt niet echt veel. Dát er verschil is mag duidelijk zijn, de reductiefactor is namelijk ook afhankelijk van de afstand tot de sensor. Beetje hetzelfde verhaal als de vergrotingsfactor van een barlow die toeneemt naarmate je meer afstand creëert naar de sensor.

Over de extensieringen, geen idee. Bel even een paar adressen dan weet je het zo, ook al zouden ze misschien niet in de webshop staan.
Is de dikkere bajonetadapter nog in beeld?
 

Bram R

Donateur
Neo, wat voor soort laser bedoel je, en hoe deze dan te gebruiken om naar ik aanneem naar de tilt te kijken?

Over de dikkere bajonetadapter van 12,9mm heb ik gebeld.
Ik kreeg te horen dat dit de totale dikte was inclusief de Nikon vatting, en dat de verlenging 8,5mm was.
Voor de zekerheid deze vraag ook bij Williams Optics nog gesteld vanavond (nog geen antwoord).
Wat ik verder raar vind is, dat je best veel bajonetadapters op internet in webshops ziet.
Maar bij veel bajonetadapters wordt de verlenging niet vermeld, terwijl dat toch een belangrijke maat is.
 

Neo

Donateur
Hier heb ik een Howie Glatter 2" laser pointer (fijn ding) en een kleinere Baader Colli Mk III collimatielaser.
Met een vel papier tegen de lenscel met daarop een soort schietschijf geprint zie je snel of een focuser zuiver staat, en of een lockschroef de boel scheef drukt. Maar daarmee simuleer je nog niet de load van een DSLR in de focuser. Ik zou me de uitgave voorlopig nog besparen. De juiste afstand lijkt voor nu belangrijker.

Een google search laat al meteen M48 extension ringen zien bij Ganymedes, Astroshop.eu en Teleskop-Express.
 

Bram R

Donateur
Neo, bedankt voor je uitleg van het gebruik van een laser. Komt gelijk de vraag in mij op hoe spelingsvrij is de opname van de 2" en 1-1/4" in de focuser om hier geen last van te hebben. Maar voor nu nog niet aan de orde.

Ik heb de set extension ringen toch maar in Engeland besteld. Losse ringen zijn hier wel te koop maar wanneer ik er daar een paar van wil kopen loopt dat behoorlijk in de papieren. Verder niet zo mooi oplopende lengtes in het korte bereik. Voor de komende dagen wordt er toch niet zo best weer voorspeld, dus is het moeten wachten te overzien.
 

Bram R

Donateur
Ik loop vanavond tegen het probleem aan dat ik mijn montering niet goed krijg gericht met een 1 ster alignement.
Netjes uitgelijnd op de Poolster. maar met de 1 ster alignement wijkt hij vreselijk af.
Wanneer ik dan Sirius met de controler netjes in beeld breng en de positie bevestig krijg ik de melding "RK afwijking groter dan 45 graden, uitlijning mislukt".
-Montering staat netjes op het noorden.
-Poolster uitgelijnd met poolmaster.
-Datum, tijd, locatie worden via skywatcher gps geladen.
-Zomertijd Ja
-Ook nog geprobeerd terug naar fabrieks insteling maar dat lost het probleem ook niet op.

Ik vraag mij nu werkelijk af wat ik verkeerd aan het doen ben.
Iemand suggesties voor mij.

Edit
Na alles in de huiskamer nogmaals nagelopen te hebben één stomme fout van mij zelf ontdekt,
telescoop stond nog horizontaal i.p.v. op het noorden gericht.

Ik weet niet of dit het probleem oplost.
Ik zie ook bij elke uitlijning dat de montering meldt dat RK en NLF van vorige uitlijning wordt gebruikt.
Hoe kan je "schoon" beginnen ?
 
Laatst bewerkt:
Ik loop vanavond tegen het probleem aan dat ik mijn montering niet goed krijg gericht met een 1 ster alignement.
Netjes uitgelijnd op de Poolster. maar met de 1 ster alignement wijkt hij vreselijk af.
Wanneer ik dan Sirius met de controler netjes in beeld breng en de positie bevestig krijg ik de melding "RK afwijking groter dan 45 graden, uitlijning mislukt".
-Montering staat netjes op het noorden.
-Poolster uitgelijnd met poolmaster.
-Datum, tijd, locatie worden via skywatcher gps geladen.
-Zomertijd Ja
-Ook nog geprobeerd terug naar fabrieks insteling maar dat lost het probleem ook niet op.

Ik vraag mij nu werkelijk af wat ik verkeerd aan het doen ben.
Iemand suggesties voor mij.

Edit
Na alles in de huiskamer nogmaals nagelopen te hebben één stomme fout van mij zelf ontdekt,
telescoop stond nog horizontaal i.p.v. op het noorden gericht.

Ik weet niet of dit het probleem oplost.
Ik zie ook bij elke uitlijning dat de montering meldt dat RK en NLF van vorige uitlijning wordt gebruikt.
Hoe kan je "schoon" beginnen ?
Is er niet ergens onder “alignment” een optie als “clear alignment data”?

anders even handleiding downloaden van de controller
 
Bovenaan Onderaan