Sky-Watcher Evostar 72ED of 80ED met DSLR

Bram R

Donateur
Ik wil een voorzichtig begin maken met astrofotografie.
Camera Nikon D7500 (beeldsensor CMOS 23,5 x 15,7mm)
Statief Sky-Watcher HEQ5
Maar welke refractor is het slimst om te nemen.
Sky-Watcher 72ED heeft een f 5,8
Sky-Watcher 80ED heeft een f 7,5
Beeldhoek van de 80ED is wat kleiner dan de 72ED
Ik wil starten zonder verdere toebehoren zoals een volg camera.

Graag hoor ik welke een slimmere keuze is en waarom.
Zie ik nog iets over het hoofd?

Ravian

Pallas
Je kunt ook overwegen, zeker als je het hebt over voorzichtig beginnen en nog niet wilt guiden, om nog helemaal niet aan de slag te gaan met een telescoop. Gebruik je fotolenzen. Met een standaard lens of kleine telelens zijn al heel mooie objecten te fotograferen. Geeft je de gelegenheid om te kijken of astrofotografie iets voor je is zonder direct een flinke investering te moeten doen.

wvreeven

Moderator
Eens met @Ravian. Dat stelt je prima in staat om polar alignment en daarna de fotografie zelf onder de knie te krijgen. Gewoon op een stuk Melkweg richten en proberen zo scherp mogelijke sterren te krijgen. Daarna kun je je druk gaan maken over de bewerking van je opnames met ondermeer het schieten van darks, flats en bias.

En zodra je dat een beetje onder de knie hebt zou je de 72ED kunnen gaan gebruiken. Deze heeft de laagste brandpuntsafstand en stelt daarom de minste eisen aan guiding en polar alignment.

Bram R

Donateur
Ravian en WvReeven bedankt voor voor jullie reactie.
Laat ik eerlijk zijn , niet helemaal de antwoorden waar ik op gehoopt had. Ik ervaar in de antwoorden op het forum soms dat het voorkomen van een tegenvallende aankoop vaak wat meer aandacht krijgt dan de onderliggende vraag van de vraag steller. Aan de andere kant is het natuurlijk prijzenswaardig om mij (een beginneling) te willen behoeden voor het onnodig uitgeven van geld.

Even een toelichting.
Fotograferen doe ik al heel mijn leven (vooral macro en groot hoek). Ik ben me er van bewust dat het een tijdrovende hobby is.
Op dit moment lees ik het boek Digital SLR Astrophotography van Michael A. Covington second edition om kennis te vergaren.
Een kwalitatief goede standaard lens of kleine telelens zou ik ook moeten aanschaffen, dat zou ook geld kosten.

Corona zit me denk ik flink in de weg. Wanneer er starparty's zouden plaatsvinden zou ik deze graag bezoeken. Mijn vraag kan dan misschien makkelijker bediscussieerd worden. De voor en nadelen makkelijker naast elkaar worden gelegd. Verder de te verwachten problemen met het fotograferen met een DSLR en een refractor toe te lichten en hoe deze eventueel te omzeilen of op te lossen en wat daar dan eventueel voor nodig is. Of waarom astrofotografie met een cameralens toch beter is met de ambities die ik heb.
De laatste opmerking van WvReeven over de 72ED is waar ik graag dieper op in zou gaan. Als ik het kort door de bocht interpreteer is een kortere brandpunt afstand slimmer om te kiezen zonder guiding. Maar kleven er misschien ook nadelen aan de keuze voor een 72ED en welke zijn dat dan?

Met mijn reactie heb ik zeker niet de bedoeling om iemand te beledigen en mocht dit toch zo worden opgevat hierbij mijn oprechte excuses.
Ik zou heel graag telefonisch met iemand van gedachten wisselen over dit onderwerp is dit een optie?
Nogmaals dank voor de genomen moeite om te reageren op mijn vraag.

wvreeven

Moderator
Bram, een kortere brandpuntsafstand stels inderdaad lagere eisen aan guiding dan een hogere. Met een brandpuntsafstand van 418 mm (die van je 72ED) ontkom je eigenlijk niet aan guiden want een langere brandpuntsafstand betekent een hogere vergroting en bij een hogere vergroting zijn volgfouten makkelijker te zien. Uit je vraagstelling maak ik (wellicht ten onrechte) op dat je van plan bent een refractor te kopen maar dan wel zonder guiding. Hier kom ik zo nog even op terug.

Maar het ontbreken van guiding is niet de enige reden dat er volgfouten kunnen optreden. Ook de polar alignment speelt een zeer belangrijke rol. Het kost tijd om dit onder de knie te krijgen.

Terugkomend op zonder guiding fotograferen: dit gaat prima met beide refractors maar houd dan wel in gedachten dat je je dan beperkt tot korte belichtingstijden. Het zal een kwestie van experimenteren zijn maar als je niet aan guiding doet en de polar alignment via de poolzoeker van de montering doet dan zou het me verbazen als je langer dan 10 seconden kan belichten. Dat is verder geen probleem want dit is mogelijk maar dan haal je niet alles uit je opstelling wat er in zit. Merk op dat "compenseren" door op hoge ISO te gaan fotograferen ook geen goed idee is omdat je je dan allerlei ruisproblemen op de hals haalt. Merk op dat als je, zeg, 300 x 10 sec belicht je ook een berg fotonen binnen harkt en daar valt best wat mee te beginnen. Maar 300 foto's van 10 sec bewerken kost meer tijd dan 50 foto's van 60 sec or 25 van 120 sec.

Dus samenvattend: met een zo kort mogelijke brandpuntsafstand kun je je meer tolereren qua geen guiding en een niet nauwkeurig genoege polar alignment. Dan zal de 72ED dus beter zijn dan de 80ED. Met korte belichtingstijden kom je dan een heel eind maar er zal zeker meer in je apperatuur zitten dan dat.

Beantwoordt dit je vraag beter?

Groetjes, Wouter

svdwal

Sander - Moderator
Op star parties wordt niet heel veel gefotografeerd, maar er zijn wel volkssterrenwachten waar dat veel gebeurd. Je zou ook daar je licht eens op kunnen steken: https://www.knvws.nl/. Een andere optie is de Werkgroep Astrofotografie.

wat betref de kijkerkeuze, kijk eens rond op astrobin.com welke van de twee de populairste is. Ik zou zelf eerder de f/6 dan de f/7.5 nemen, maar dan met de bijbehorende focal reducer/field flattener. als je wilt kiezen is dat het slimste, omdat het de kortste brandpuntslengte is, en die geeft meestal de minste problemen.

Een issue is wel welke lenzen je al hebt. Het kan zijn dat je langste lens erg dicht in de buurt komt van de f/6 met focal reducer, qua brandpuntslengte.

10 seconden is wel wat aan de lage kant. Als je je drift alignment als methode van pooluitlijnen eigen wilt maken, of echt de tijd neemt met de poolzoeker, dan moet je met een heq5 op 400-500mm toch wel 30-60 seconden kunnen halen.

Als je toch al een flattener aan moet schaffen, dan kun je een 0.8x reducer/flattener overwegen. Deze maakt de brandpuntsafstand nog wat korter.

Ik heb zelf een 70/420 ED en de Orion 80ED met 0.8x reducer op een eq5/Celestron AS-GT en dan hebben we het na pooluitlijnen echt wel over minimaal 30s.

Met de 70/420 op 384mm heb ik op een betere avond wel eens 90s gehaald. De periode fout van mijn armetierige, oude monteringen steekt dan de kop op, vóórdat de pooluitlijn-fout dominant wordt.

Overigens is vanuit mijn locatie (tegenwoordig helaas Bortle 7 op lightpollutionmap.info) dat al te lang zonder filter. De piek in het histogram zit dan bij ISO 800 op mijn Canon 700D al tegen en soms over de helft. Dus lang belichten is niet in alle gevallen nuttig.

Kortom; eens dat met een lens makkelijker is, maar als je al richting een 135-200mm lens gaat, wordt het verschil met een kleine refractor met reducer wel erg klein. Bovendien kun je met zo’n kleine ED refractor op reis ook nog best visueel waarnemen. Dat gaat met een lens niet.

ArnoM

Donateur
Hier met een eq3 en een 130mm Newton op 650mm F5 kon ik standaard al 30sec halen. HEQ5Pro met een evostar 72 kan 60sec ook makkelijk halen.
Pooluitlijning kun je met de hand controller veel beter zetten. Geen driftalignment nodig, maar is ook een optie. En 60s zonder filter is hier zeker de grens en liever nog 45s.

Met 60s op een redelijk donkere omgeving kun je veel ervaring opdoen.

Bram R

Donateur
Beste:
wvreeven, dank voor je uitgebreide antwoord. Met deze reactie en toelichtingen ben ik veel meer geholpen.
svdwal, bedankt voor de adressen daar ga ik mee aan de slag. Verder zit je advies op één lijn met wvreeven.
sterren kijken in de stad, ook bedankt. Ik woon ook in een licht vervuilde omgeving en begrijp van je dat daar lang belichten sowieso niet gaat aan te bevelen is.
ArnoM, ook bedankt voor je reactie. Ook hier proef ik een voorkeur voor de 72ED.

Wanneer ik de reacties samenvat voor mij zelf kom ik tot het volgende.
Het probleem astrofotografie met een refractor kan ik opdelen in twee delen.
Deel 1 De uiteindelijke natuurkundige en mechanische beperkingen van de HEQ5 en ED72.
Deel 2 De menselijke handelingen.
Deel 1 is wat het is. moet het kwalitatief beter zal er meer moeten worden geïnvesteerd en of extra apparatuur worden toegevoegd.
Deel 2 Is de pool uitlijning niet goed genoeg, dan zal ik me dat beter eigen moeten maken.
Meer kort belichte foto's, dan zal ik in de nabewerking meer tijd moeten steken.
Dit zijn zaken die ik zelf in de hand heb en aan kan werken.
Bedankt voor de input, dit maakt het beeld al wat helderder voor mij.

Ik ben me er van bewust dat ik nog veel moet leren.
De camera zelf zal niet het probleem zijn.
De refractor zal dat ook niet zijn.
Over de HEQ5 is voor mij nog veel te leren. Basis pool uitlijning begrijp ik en moet redelijk goed zijn.
Drie star alingment werkt maar ik moet toch corrigeren nadat een object is ingegeven.
Is dit gewoon of doe ik iets niet juist vraag ik mij dan af.
Ook de mogelijke correctie instellingen zijn mij nog niet helder, wanneer en hoe deze te gebruiken.
Hier zal ik nog tijd in moeten steken voordat deze voor mij een open boek is.
Is er misschien iets op YouTube wat heel diep ingaat op de instellingen?

Beste:
wvreeven, dank voor je uitgebreide antwoord. Met deze reactie en toelichtingen ben ik veel meer geholpen.
svdwal, bedankt voor de adressen daar ga ik mee aan de slag. Verder zit je advies op één lijn met wvreeven.
sterren kijken in de stad, ook bedankt. Ik woon ook in een licht vervuilde omgeving en begrijp van je dat daar lang belichten sowieso niet gaat aan te bevelen is.
ArnoM, ook bedankt voor je reactie. Ook hier proef ik een voorkeur voor de 72ED.

Wanneer ik de reacties samenvat voor mij zelf kom ik tot het volgende.
Het probleem astrofotografie met een refractor kan ik opdelen in twee delen.
Deel 1 De uiteindelijke natuurkundige en mechanische beperkingen van de HEQ5 en ED72.
Deel 2 De menselijke handelingen.
Deel 1 is wat het is. moet het kwalitatief beter zal er meer moeten worden geïnvesteerd en of extra apparatuur worden toegevoegd.
Deel 2 Is de pool uitlijning niet goed genoeg, dan zal ik me dat beter eigen moeten maken.
Meer kort belichte foto's, dan zal ik in de nabewerking meer tijd moeten steken.
Dit zijn zaken die ik zelf in de hand heb en aan kan werken.
Bedankt voor de input, dit maakt het beeld al wat helderder voor mij.

Ik ben me er van bewust dat ik nog veel moet leren.
De camera zelf zal niet het probleem zijn.
De refractor zal dat ook niet zijn.
Over de HEQ5 is voor mij nog veel te leren. Basis pool uitlijning begrijp ik en moet redelijk goed zijn.
Drie star alingment werkt maar ik moet toch corrigeren nadat een object is ingegeven.
Is dit gewoon of doe ik iets niet juist vraag ik mij dan af.
Ook de mogelijke correctie instellingen zijn mij nog niet helder, wanneer en hoe deze te gebruiken.
Hier zal ik nog tijd in moeten steken voordat deze voor mij een open boek is.
Is er misschien iets op YouTube wat heel diep ingaat op de instellingen?
Het is al vaker gezegd, maar de "star alignment" zorgt niet voor een verbetering in de pool-uitlijning. Het helpt natuurlijk wel om objecten überhaupt in beeld te krijgen, als dat bijvoorbeeld visueel (met een zoeker) lastiger is.

Capri84

Sedna
Ik heb zelf ook een Nikon d7500 en die gebruik ik met de 72ed. Ben hier heel tevreden mee. zowel kwa kwalitatieve foto's nemen als guiden enz.
Hier is mijn laatste foto die ik vorige week genomen heb met deze combinatie.

Bram R

Donateur
Capri84, dat ziet er geweldig uit. Kwalitatief veel beter dan wat ik op dit moment voor ogen heb.
Dat betekend voor mij dat ik voorlopig de zwakste schakel zal zijn, en dat er nog veel vooruitgang mogelijk is met de hardware.
Ik zie dat je een zwaarder statief gebruikt dan ik ga toepassen, dus daar lever ik wel op in.
Zijn de subs van 300 sec alleen met je statief bereikt of gebruik je wel een aparte guid camera.
Je gebruikt een William Optics flattener in plaats van een Sky-Watcher, kan je vertellen waarom.

TomB

Donateur
Dat betekend voor mij dat ik voorlopig de zwakste schakel zal zijn...
Dat geldt voor bijna iedereen hier op het forum. Ervaring opdoen is het allerbelangrijkste. Maar mooie spullen kan je natuurlijk wel motiveren en de lat hoger leggen.
Ik vind het advies hier om autoguiding nog even achterwege te laten ook een goede. Het is weer een extra techniek die je onder de knie moet krijgen terwijl je ook al druk bent met scherpstellen, object keuze, poolafstelling, kaderen. En daarna het hele verhaal van flats, aligneren, stacken en nabewerken. Als je kiest voor wat helderder objecten en 1-2 minuten belichting is er veel te bereiken

Bram R

Donateur
Mijn opmerking "dat ik voorlopig de zwakste schakel zal zijn" is ook positief bedoelt door mij.
Wanneer je wat aanschaft waar je gelijk aan de grens van de mogelijkheden zit kan je vooruitgang boeken in je eigen ontwikkeling maar je gaat het niet terug zien in je resultaten omdat de hardware al aan de grens van het mogelijke zit.
Wanneer je zelf de zwakste schakel bent zal je ook je vooruitgang in de materie terugzien in de resultaten, en dat stimuleert dan weer.
Zal misschien niet voor iedereen opgaan maar zo kijk ik er tegenaan.

Capri84

Sedna
Ik heb idd een Eq-6 pro maar denk dat in deze opstelling de eq5 niet of niet veel zal onderdoen. "Ik zeg wel denk", want zoveel ervaring heb ik ook niet. En mijn eerste plaatjes waren ook niet zo mooi als deze, maar aldoende leert men. De reden dat ik een WO flattener gebruik i.p.v. de SW is dat ik deze flattener nog had liggen van mijn vorige telescoop.
De 300sec is met autoguiding gedaan. Maar zoals boven vermeld kan je beter beginnen met korte belichtingen zonder autoguiding. Zo ben ik zelf ook begonnen.
Eerst de basis wat onder de knie krijgen incl. de nabewerking. Daarna guide scope en cam 2de hands gekocht en beginnen sukkelen met PHD2 :p tot ik dat onder de knie kreeg. uitlijnen op de celestial-pole doe ik met mijn guide Cam met sharpcap, werkt voor mij heel snel en nauwkeurig. Als dat uitlijnen goed gedaan is gaat dat autoguiding ook weer veel vlotter.

Bram R

Donateur
Vandaag de knoop doorgehakt en een Sky-Watcher ED72 en 0,85 reducer/flantner besteld.
Het duurt nog even voordat het wordt geleverd dus kan ik deze tijd mooi gebruiken om me verder te verdiepen in mijn HEQ5,
zodat ik volledig begrijp welke instellingen en correcties er mogelijk zijn.
Daar uit voortvloeiend zullen er wel wat vragen bij mij ontstaan die ik hier zal stellen.
Ik had zelf de neiging om voor de ED80 te gaan, maar na jullie reacties dat dus aangepast.
Bedankt voor jullie informatie en adviezen.

Laatst bewerkt:

Bram R

Donateur
Na lang wachten is vandaag dan toch de Sky-Watcher ED72 refractor en ED72 0,85 reducer/flatner gekomen.
Ziet er allemaal netjes uit, maar eerst maar eens visueel mee kijken en er een camera aan hangen.
Ben namelijk wel onder de indruk gekomen van Martin zijn problemen met zijn Esprit.
Nu zijn mijn verwachting wel een stukje lager wat mijn aankoop betreft, dus dat zal hopelijk wel goed komen.
Ik heb alleen nu geen tijd om te kijken, we zitten midden in een verbouwing waarbij alles nu een beetje overhoop ligt.
Maar gelukkig is het zwaar bewolkt nu, (excuses voor deze opmerking), dus gaat het toch niet praat ik mij zelf moed in.

Ik heb iets om naar uit te kijken zal ik maar zeggen, en ben erg in mijn nopjes met het telescoopje.

Laatst bewerkt:

MaartenB

Vesta
Ik heb ook een 72ed en ben er erg blij mee, perfect voor een heleboel prachtige objecten. Veel plezier en succes!

Bram R

Donateur
Dank je Maarten.
Ik moet nog de aansluiting ontvangen om mijn DSLR aan te sluiten.
Deze komt waarschijnlijk zaterdag, en dan maar even kort er mee fotograferen, wanneer het weer het toelaat.

michaeldrost

Stofdeeltje
Geweldig om dit te lezen! Ik heb begin 2020 de hobby weer nieuw leven in heb geblazen, in de loop van het jaar een HEQ-5 gekocht en daar is ook een 2e hands Vixen R200ss bijgekomen (1e generatie).

Was rond de kerst tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk wel een ED aan het assortiment wil toevoegen en dacht dus ook na over de Sky-Watcher 72ED en de 80ED. Heb daarnaast ook ergens goede dingen gelezen over de Tecnosky ED72 APO (iemand anders daar ervaring mee?).

Camera is nu nog een Nikon D60, maar daar komt waarschijnlijk binnenkort een D5300 voor in de plaats. Die Nikon op de Vixen plakken was overigens geen succes (scherpstellen zonder dat de camera in de buis verdwijnt lukt niet echt). Dat laatste was ook eigenlijk de reden voor het kijken naar een ED APO.

Alleen ben ik er nog steeds niet helemaal uit welke het wordt.

Wel heb ik goede ervaringen met First Light Optics en die bieden een kale ED80 aan voor GBP 379,- Daar gaat de BTW dan vanaf, maar komt er nog een importheffing boven op, dus ik verwacht dat het daar kopen neer komt op ongeveer 470,- Da's best verleidelijk.

@Bram R : ik ben echt heel benieuwd naar je ervaring als de spullen binnen zijn, want onze schuitjes lijken heel erg op elkaar!

Groeten uit Elst (GE)

Bovenaan Onderaan