Siril heeft nu ook PixelMath vanaf versie 1.0

schoenmaker

Didymos
Vandaag bleek opeens Siril versie 1.0 bereikt te hebben. Daar kwamen een paar leuke nieuwe features ook bij om de hoek kijken.
Voor een volledige rundown van de nieuwe features zou je het beste op siril.org kunnen kijken, waar je ook de software kan downloaden. Had ik al gezegd dat het gratis is?
šŸ˜‰

Nu snel mijn bedje in, maar de meest in het oog springende features toon ik in mijn zeer korte YouTube video die ik er over maakte:

Eerdere versies van Siril hadden al plate solving. Ik heb ermee geƫxperimenteerd en dat lukte. Maar vreemd genoeg werd het resultaat niet automatisch opgeslagen in het FITS bestand. Hopelijk is dat verbeterd in de nieuwe versie, zodat je Astrometry.net niet meer nodig hebt.

meegja

Chaoot
@Fabricius Bedoel je ook dat nadat je de FITS opsloeg? De Beta laatste versie deed dat wel. Ik deed plate solving in SiriL op een FITS, opslaan en als ik die dan in Aladin Desktop opende, dan werd alles gevonden en kon ik Simbad of NED catalogus layers er overheen plaatsen.
Net even getest met 1.0.0 en het werkt daar hetzelfde.

Ik gebruikte Siril versies 0.9.12 en 0.99.4. Na het stacken en plate solven sloeg ik het FITS-bestand op. Soms gaf Siril een melding dat het plate solven niet lukte, maar meestal lukte het wel na het kiezen van een andere sterrencatalogus. Daarna opende ik het opgeslagen FITS-bestand met andere programma's (AstroImageJ en AIP4WIN). Helaas was de astrometrische informatie niet te vinden in de FITS-header. Dus er waren nog extra handelingen nodig: plate solven met Astrometry.net. Pas daarna had ik een complete FITS-header met astrometrische formules en kon ik de coƶrdinaten van de sterren zien met AstroImageJ. Om de helderheid van sterren te meten (fotometrie) wil ik sneller en gemakkelijker de coƶrdinaten zichtbaar maken.

Laatst bewerkt:

schoenmaker

Didymos
Ik gebruikte Siril versies 0.9.12 en 0.99.4. Na het stacken en plate solven sloeg ik het FITS-bestand op. Soms gaf Siril een melding dat het plate solven niet lukte, maar meestal lukte het wel na het kiezen van een andere sterrencatalogus. Daarna opende ik het opgeslagen FITS-bestand met andere programma's (AstroImageJ en AIP4WIN). Helaas was de astrometrische informatie niet te vinden in de FITS-header. Dus er waren nog extra handelingen nodig: plate solven met Astrometry.net. Pas daarna had ik een complete FITS-header met astrometrische formules en kon ik de coƶrdinaten van de sterren zien met AstroImageJ. Om de helderheid van sterren te meten (fotometrie) wil ik sneller en gemakkelijker de coƶrdinaten zichtbaar maken.
Fotometrie kan ook in Siril zelf. https://siril.org/tutorials/photometry/

Bij het installeren wil ik de oude versies ongemoeid laten en Siril 1.0.0-rc1 in een nieuwe map installeren. Helaas lukt dat niet, dus ik laat deze versie aan mij voorbijgaan.

Bovenaan Onderaan