Sculptor Galaxy versie 2023 vanaf Deepsky Villa Karimunjawa Indonesië

Jacq

Donateur
Ik ben in november aan het experimenteren geslagen met 10 minuten subs 'unguided' met mijn OO UK CT10 newton telescoop op mijn 10Micron GM1000HPS montering.
Dat viel niet tegen, ondanks de brandpuntsafstand van 1.220 mm !
Ik heb relatief weinig subs weg hoeven gooien wegens afwijkingen, wel wat meer wegens hoge bewolking e.d.
(we naderen het regenseizoen).

Gekozen voor NGC 253, Sculptor Galaxy of Silver Coin Galaxy, vanwege de grootte van het object, de wetenschap dat er kleurrijke foto's van zijn en het gunstige doorgangstijdstip door de meridian.

Ik ben ook wat nadrukkelijker bezig nu om OSC te schieten (kleurencamera dus) maar te combineren met narrowband (in dit geval Optolong L-Ultimate).
De camera is een QHY 268 C, gebruikt op gain 26, offset 15 en temperatuur 0 graden.
Acquisitie is geschied met NINA en processing met PixInsight.

Ik heb 108 subs ofwel zo'n 18 uur aan 10 minuten subs gebruikt met UV-IR filter (en wat flats en darks) en
Ik heb 82 subs ofwel zo'n 14 uur aan 10 minuten subs gebruikt met het Ultimate filter (en wat darks en flats).
Ik had graag meer narrowband geschoten maar de wolken, de maan en wat reisplannen werkten niet mee.

Het processen was toch wel tijdrovend, ook het samenvoegen van RGB met narrowband (had een paar keer een overbelicht eindresultaat).

Al met al is het een leuke foto, ben er op zich wel tevreden mee maar heb het idee dat er nét iets meer in moet zitten.

Het is natuurlijk geen wetenschappelijk plaatje en ik betrap me weleens op pixel-peepen, maar uiteindelijk leer ik er ook van.

Maar weet je wat?

Ik post wat ik nu heb hier maar begin toch de processing opnieuw vanaf de SPCC (PixInsight) :)
(Wordt dus vervolgd)

Bedankt voor het kijken.

NGC-253_endresult_2_cropped.jpg

Prachtig object, dat helaas op onze breedte nauwelijks boven de horizon uitkomt.
Vraag: heb je je wel eens aan Pixelmath gewaagd voor het combineren van narrowband en RGB?
Hiermee wil ik niet suggereren dat je daarmee een beter resultaat krijgt dan je al hebt, want mooi evenwichtig.

Prachtig object, dat helaas op onze breedte nauwelijks boven de horizon uitkomt.
Vraag: heb je je wel eens aan Pixelmath gewaagd voor het combineren van narrowband en RGB?
Hiermee wil ik niet suggereren dat je daarmee een beter resultaat krijgt dan je al hebt, want mooi evenwichtig.
Hoi Jos, ja dat combineren is wat ik hier deed (poging tot). Heb er wat video’s over gezien op YouTube.

Ik vind de stofbanden aan de rand van de "munt" er mooi uitkomen. Prachtig!

En...volgens mij zie ik de verticale stofpluimen al die de schijf uitkomen :)
Ja dat klopt. Die zijn te zien. Was ook mijn uitgangspunt na de ontvangst van de foto die jij destijds stuurde 😁😁

Terug
Bovenaan Onderaan