• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Schetsen: Stofstorm op Mars (20/11)

Jef De Wit

Donateur
Er woedt momenteel een stofstorm op Mars. De seeing was op 20 november slecht. De zuidpoolkap was bijvoorbeeld amper zichtbaar. Maar als je iets van je 'bucketlist' kan schrappen, neem je dat er graag bij! De storm is in het begin van de avond goed zichtbaar als een groot stuk ontbrekend continent aan de westrand en een 'streep' boven (ten zuiden) Solis Lacus. De schetsen zijn de ruwe versies aan het oculair. De kaartjes zijn van de BAA-website.
Goed nieuws: de volgende avonden zal de storm beter en beter geplaatst zijn aan de avondhemel. Trouwens, iemand een idee wat de CM is van het centrum van de stofwolk?

Mars 2020 11 20 afgewekt met BAA map.jpg

sixela

Alexis - moderator
Perfect opgemerkt. Gisteren ook gezien: alles net rechts van en boven Solis Lacus was gewoon weg!

sixela

Alexis - moderator
Links ontbrak een flinke hap boven Solis Lacus, maar rechts ontbrak een heel stuk van het _volgende_ continent dat normaal ter hoogte van Solis Lacus is (de “pijl” van Mare Sirenium aan Phoenicis Lacus). Ook op je schetsen, trouwens. Het oog was volledig zonder “ooglid” en ik vond dat zelfs Solis Lacus zelf nogal helder was.

reflector

Astigmaat
Zonet ook in beeld gehad. First light met 30 cm opening :). Bij 300x zag ik inderdaad ook "linksboven" de lichte gelige kleur als de foto en schets hierboven. Als ik dit niet had gelezen had ik gedacht dat het wolken waren op de rand. Seeing was best aardig.
Ben benieuwd hoe het de komende dagen wordt.

Bovenaan Onderaan