Schets: Vela SNR in widefield

markus17

Ganymedes
Aangemoedigd door dit draadje heb ik zojuist de SW120/600+31-Hyperion, vanuit La Bodeguilla Gran Canaria (bortle 4/5), van Puppis naar Vela gestuurd.

Een compleet nieuwe omgeving! In het gebied is er allerlei vlokkerigheid op de achtergrond, en veel open clusters die in de PSA staan, of niet, of geen open cluster zijn.

Zoals verwacht kreeg ik geen SNR te zien, maar ik kan ook verdwaald zijn in die enorme sterrenwolk.

Leuk!

wvreeven

Donateur
Als ik volgende week weer in Chili ben ga ik dit nevelcomplex ook proberen waar te nemen. Ik twijfel nog of ik dat met mijn 94 mm of 50 cm kijker ga proberen. Misschien wel met allebei.

Elke weg, ik kwam dit blogartikel tegen met zeer gedetailleerde identificaties van allerlei nevelslierten in en om de supernovarest tegen. Misschien heb je er wat aan, Tom?

Skyheerlen

Moderator
Mooi artikel! De IDSA laat overigens ook veel (en in detail meer) details dan de overzichtsfoto in die blog zien. Veel neveldelen van de SNR waren al zonder filter te zien (met mijn 13" vanaf La Palma - tegelijkertijd met Tom's schetswerk), dus vanuit Chili, met jouw 50cm, moet dat zeer zeker lukken.

De donkere nevels die rondom de heldere delen staan (Sa, SAI of SLS in de IDSA) zijn ook prachtig; bekijk die ook eens. SL 4 is spectaculair.

Roel

Pyrotechnische razernij
Wat een monnikenwerk, en wát een mooi resultaat!
En dan te bedenken dat dit nevelcomplex ook vanaf La Palma allesbehalve hoog staat - rond de 15 graden boven de zuidelijke horizon. Dat zegt iets over de hemelkwaliteit!

Heerlijke link, @wvreeven, Die gaat in de bewaarmap.

wvreeven

Donateur
Ik ben momenteel in Chili en heb me net zitten vergapen aan de nevelslierten in dit gebied. Met de 94 mm refractor en OIII (beeldveld 4,9°) blijft het maar beeldveld na beeldveld doorgaan. Nu had ik al respect voor deze tekening maar dat is nu honderdvoudig groter!

Met H-Beta worden er overigens andere nevelvlekken zichtbaar. Zeer spectaculair!!!

TomC

Arp_244
De Vela SNR is een absoluut TOP object, kan makkelijk de vergelijking met Messiers aan in schoonheid.

Wouter: wat was jouw indruk qua helderheid, v.b. vergeleken met andere (wijdse) OIII nevels zoals Cygnus Veil, Seagull IC2177, Jellyfish IC443, Krab nevel M1, Dolfijnkop Sh2-308, etc.

wvreeven

Donateur
Goede vraag die lastig te beantwoorden is daar ik met deze 94 mm telescoop nog niet heel veel heb waargenomen. Ik heb toevallig gisteravond veel andere grote nevels waargenomen, zoals de Seagull en Lambda Orionis, en de Vela Supernovarest doet er niet aan onder. Sterker, veel delen waren minstens zo helder als de Seagull en sommige delen zelfs helderder.

Ik probeer het vanavond ook met de 50 cm waarmee ik meer ervaring heb.

• Leuk
Waarderingen: TomC
Bovenaan Onderaan