Schets: Messier 11

TomC

Arp_244
Tijdens de voorbije zomermaanden bleven de wolken maar hardnekkig tegenwerken. Ik had het plan voorzien om Messier 11 eens uitgebreid te bestuderen en te schetsen, echter pas op 19 juli kon een goed uurtje waargenomen worden ... totdat alles drijfnat onder de dauw zat. De schets was nog niet eens halverwege.
Dan maar wachten tot een volgende gunstige kans. Wachten. En nog meer wachten. Uiteindelijk vielen alle kaarten pas op hun plaats op 5 september en kon de schets volledig afgewerkt worden.

DS1798_M11_detail.jpg

In totaal 2,5 uur waarneemtijd om de subtiele variaties in deze mooie cluster vast te leggen. Het is een erg bijzonder object en ik hoop dat de schoonheid ervan op een juiste manier werd getekend.

Lifesvr

Vuurbal
Respect! De moed en het doorzettingsvermogen die je opbrengt om dergelijke objecten met zo veel detail en nuance te blijven tackelen, ik doe het je niet na.

en dan heb ik je nu al meerdere nachten over meerdere jaren bezig gezien aan een (1!!!!!!) ander werkje…

ik herkende er meteen M11 in. Die donkere banden zijn echt heel uitgesproken. super!

• Leuk
Waarderingen: TomC

cloudbuster

blik op oneindig
Mooi weergegeven, het hoekige karakter is zeer opvallend en ook die ene heldere ster natuurlijk. Het is één van de mooiste clusters om te zien, maar ook één van de moeilijkste om te schetsen, dus inderdaad: respect voor het beginnen er aan, maar vooral aan het afmaken :)

Ik was er zelf ook aan begonnen in augustus, maar gooide na een half uur de handdoek nadat ik lijnen begon te tekenen in plaats van stippen 😁

• Leuk

reflector

Astigmaat
Heel mooi! knap gedaan, patroontjes zien er natuurgetrouw uit.
Toevallig heb ik hem bijna simultaan (8 september) geschetst.
Als ik hem ernaast leg dan valt me wel het verschil op met de achtergrond, met de 30 cm opening had ik de indruk dat het cluster volledig was opgelost en dat er op een gegeven moment geen sterretjes meer bijkwamen. De onopgeloste gloed vanuit de schets is meer iets wat ik ken van de kleinere openingen, wat misschien wel het mooist is.

• Leuk
Wauw, wat een prachtig object! Het lijkt net op een bolhoop met een lekke achterband, waar de lucht eruit vliegt!

Maar volgens de wiki is het een open cluster, en die moet ik zien. De tekening komt ook perfect overeen met de foto op de wiki, al moet ik daarvoor wel ondersteboven op de bank gaan zitten. Dat is altijd lastig!

Leuk!

• Leuk

DonDavon

Vesta
Dit pakt iedere keer misschien zelfs nét wat meer mijn aandacht dan astrofotografie. Zijn hier tips voor, om dit eens serieus aan te pakken als beginner?

• Leuk

wvreeven

Moderator
@DonDavon als je in het schetsen sub-forum kijkt, waar dit draadje ook in staat, dan zie je bovenaan alle draadjes enkele sticky draadjes met tips en uitleg:

Bovenaan Onderaan