Schets: M3

cloudbuster

blik op oneindig
Buiten de Arps had ik afgelopen donderdag ook nog tijd voor een wat bekender object aan het einde van de sessie, net voordat de maan op zou komen: M3. Deze stond al mooi hoog om 1:30 en liet door de aardige seeing best wat details zien. Gekozen werd voor een vergroting van 181x (10mm) omdat deze een goed scherp beeld gaf en het "speldenprikjes" effect het grootst was. Zie schetsen voor een impressie, in de laatste laat ik de (voor mij) meest in het oog springende kenmerken zien.

eyepiece view:

M3 2021.jpg

uitsnede:

M3 uitsnede.jpg

kenmerken:

M3 notitie.jpg

De rode lijnen geven de sterkettingen aan die uit de bolhoop lijken weg te lopen. De dikste (links) is zeer duidelijk.
A. is een compact groepje sterren die wat helderder zijn
B. is een opvallend lijntje van 3 sterren
1. is een lijn sterren op de grens van de bolhoop die de indruk geeft dat de bolhoop hier afgeplat wordt
2. is een donkere zone tussen de bolhoop en het lijntje van 3 sterren die recht naar beneden loopt en ook hier een afplatting aan de bolhoop lijkt te veroorzaken
3. is een iets minder opvallende donkere zone onder de kern

Al met al een zeer fraaie bolhoop, al moet hij wel een paar andere kleppers van het noordelijk halfrond boven zich dulden (zoals M5, M92, M13)

markleeman

Donateur
Echt geweldig! Het is gewoon alsof ik hem zó door het oculair zie. Heel fraai en natuur getrouw, prachtig.

Olivier

Mercurius
Zo mooi, zeg. Het is inderdaad net echt. De kenmerken zijn interessant. Benieuwd om ze te ontdekken bij de volgende waarneming

TomC

Arp_244
Erg fraai weergegeven. Het zijn inderdaad verre van 'bol'hopen, eens je je aandacht richt op de subtiele variaties in sterpatronen. Zo krijgt ieder exemplaar zijn eigen karakter!

cloudbuster

blik op oneindig
Dank voor jullie commentaar (en "likes") :)

Ben ook benieuwd naar jullie bevindingen; met kleine en grotere apertuur maar ook met hogere en lagere vergrotingen komen weer heel nieuwe zaken aan het licht en lijken andere details juist te verstommen. Dat maakt het altijd leuk zo'n momentopname.

Sven J

Stofdeeltje
@cloudbuster Bedankt voor je gedetailleerde uitleg om schetsen te maken Link.
Het helpt me echt enorm bij het schetsen van mijn waarnemingen!
Als ik ooit op jouw niveau wil geraken, zal ik nog heel veel moeten oefenen 😃
Wat een mooie schets!

cloudbuster

blik op oneindig
@Sven J Leuk dat je gebruik maakt van dat topic, gewoon lekker blijven tekenen en je eigen stijl gaan toepassen. Hoop dat we nog veel van je schetsen hier op het forum voorbij gaan zien komen :)

Olivier

Mercurius
Gisteren M3 waargenomen. Wel vergeten van een nota te maken van je schets maar ik herinnerde me wel een aantal zaken. Zo kon ik bij 300x de 3 sterretjes zien - B. Af en toe dacht ik zelfs 4 sterren maar daar ben ik niet zeker van. Zag ze ook bij 124x maar niet goed gescheiden. Ook de donkere zone 2 is duidelijk. Zone 3 is eerder een grijze te zone. De sterpatroon rechtsboven zag ik ook. De andere kenmerken wist ik niet meer. Is dus iets voor de volgende keer

cloudbuster

blik op oneindig
Leuk dat je de bolhoop nog eens bestudeerd hebt en dat je tot een gelijksoortige waarneming komt. Ik twijfelde zelf ook tussen 3 of 4 sterretjes en heb er toen maar 3 getekend (naderhand niet meer gecontroleerd bij hogere vergroting)

Bovenaan Onderaan