Schets: Koi Fish galaxy (NGC 4559)

TomC

Arp_244
Twee nachten geleden stond ik nog eens onder een prachtig donkere hemel - zie verslag van @sixela

De komende dagen zal ik druppelsgewijs de 6 schetsen van die nacht op het forum plaatsen. Het zijn elk nogal complexe werkjes dus ik neem m'n tijd om ze af te werken.
Hierbij alvast het eerste object van deze waarneemsessie: de schets van NGC 4559 oftewel Caldwell 36 oftewel de Koi Fish galaxie.

DS1756_NGC4559_detail.jpg

Bij lage vergroting is een vlekkerige, moeilijk te begrenzen gloed te zien ten noordwesten van een driehoekig patroon van sterretjes. Met hogere vergroting zijn verschillende details in de gloed te herkennen, en via perifeer kijken detecteer je nog subtiele variaties. Een werkelijk subliem stelsel dat onder donkere hemel volledig tot zijn recht komt.

Jef De Wit

Donateur
Knappe observatie en schets! Vergeleken met andere schetsen in DSL, heb je veel uit het stelsel 'geknepen'. Ik kijk al uit naar de rest.
(Koi Fish, dat het ik even moeten opzoeken... ik zie er in elk geval geen visje in :unsure: )

TomC

Arp_244
Het vergt inderdaag wel observeren, niet gewoon kijken. In totaal heb ik drie kwartier naar dit ene stelsel liggen turen en het beeld geduldig op me laten inwerken.
De bijnaam is me ook een mysterie.

Leuke anekdote: ik was niet meer gewoon om onder écht donkere hemel te staan. Gevolg: mn rode schetslampje was te sterk (nieuwe batterij). Dat is nefast voor nachtzicht en het uiterste uit het beeld halen. Kheb daarom maar een dunne sjaal rond de lamp gedraaid om te dempen. Niet praktisch. Wel efficient.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Toch wel een visje: de twee helderste sterretjes rechts zijn de ogen, de middenste het bekje.

Bovenaan Onderaan