Schets Dubbelcluster

Aan deze schets ben ik vier sessies bezig geweest. Eerst en vooral omdat ik elke cluster apart geschetst heb bij iets meer vergroting om beter de details te zien. En ook omdat na elke eerste schetsbeurt mijn blad zodanig vol aantekeningen stond dat ik er mijn weg niet meer in vond. Dus maakte ik telkens een "afgewerkte" schets als tussenstap die ik in de volgende sessie opnieuw meenam aan het oculair om verder aan te vullen en te verbeteren. Ik meen ook wat kleur (rood) gezien te hebben, voornamelijk bij NGC 884.

Dubbelcluster.jpg

reflector

Astigmaat
Fraai! Knap gedaan, hier kun je altijd in verdwalen. En de sterren staan erg dichtbij elkaar ten opzichte van de afstand tussen beide clusters, wat het op schaal tekenen moeilijk maakt.

Vandaar dat ik er ook voor gekozen heb om twee aparte schetsen te maken en samen te voegen. Mits een beetje overlap van enkele sterren in beide schetsen heb ik, hopelijk, de onderlinge afstand goed kunnen behouden.

TomC

Arp_244
Dit is zo ontzettend knap. Wat een topwerk!!
Het is immens moeilijk om de afstanden, onderlinge verhouding en helderheden van zulk wijds beeldveld, strak consistent te houden. Jouw schets zit er boeink op. Technisch mogelijks jouw beste werk totop heden. Klasse. Respect.

Ik klikte blijkbaar nogmaals op leuk, en dan telt mijn stem ineens niet meer mee. Bij deze voor de derde maal op leuk geklikt! Dit object staat op mijn lijstje en komt over een paar maandjes hier in beeld.

Bedankt voor de tip!

John Baars

Moderator
Open sterrenhopen zijn r*t z*kken om te schetsen. Bij een dubbele open hoop moet je de twee ook nog eens verantwoord aan elkaar maken. Dat maakt het razend lastig. Maar wel uitstekend gelukt. Poeh...vier sessies...Chapeau!.

Roel

R3ndang666
Dit is zo ontzettend knap. Wat een topwerk!!
Het is immens moeilijk om de afstanden, onderlinge verhouding en helderheden van zulk wijds beeldveld, strak consistent te houden. Jouw schets zit er boeink op. Technisch mogelijks jouw beste werk totop heden. Klasse. Respect.
Hear hear! Niks meer aan toe te voegen.

Bovenaan Onderaan