Schets: Bolhoop NGC 4147

TomC

Arp_244
De maanloze periode van voorbije maand werd grotendeels gedomineerd door een bewolkt weerbeeld. Slechts twee nachten waren voldoende van kwaliteit om langdurig naar zwakkere deepsky pluisjes te zoeken en eentje ervan heb ik maximaal benut om een leuke waarneemsessie te houden.

De regio van Coma Berenices biedt overwegend een overdaad aan sterrenstelsels, maar je kan er ook enkele andere type exoten vinden. Bolhopen bijvoorbeeld - welgeteld drie stuks. De eyecatcher is natuurlijk Messier 53 en de nabij gelegen NGC 5053 biedt een leuke uitdaging voor ervaren waarnemers (zeer diffuus!). Het derde exemplaar komt weinig voor op waarneemlijstjes en toegegeven, ook ik moest eens goed zoeken in de IDSA atlas waar NGC 4147 ook weer staat.

Het startpunt voor de starhop was Melotte 111 - beeldvullend in de 9x50 zoeker. Met enkele kleine tikjes tegen de dobson staat de bolhoop al snel in beeld.

DS1750_NGC4147_detail.jpg

Dit pluisje is een aardig klein exemplaar en verdraagt zoals de meeste bolhopen best wat vergroting. Bij 330x is het beeld optimaal; de kernzone is best groot en egaal in helderheid. Eén sterretje is direct zichtbaar en perifeer kijkend zijn buiten de kernzone nog een handvol zwakkere randsterren te ontdekken. De buitenste gebieden zijn eerder best zwak (bij NELM 5.3 hemel) en de overgang met de kernzone is redelijk abrupt. De oostelijke zijde is wat minder helder en lijkt twee donkere hapjes te hebben. Aan de noordzijde ligt een nauw dubbelrandsterretje en deze geeft ook de indruk van een sterketting naar buiten toe. Naar het westen toe loopt een tweede verheldering-slash-sterketting. Het totale gebied lijkt wet te wriemelen van sterretjes, als een kleine mierenhoop - maar extra sterretjes haal ik er niet meer uit.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan