Scherpsteller lekt licht?

markus17

Vesta
Dag allen,

Ik heb weer een montering, en heb eerst even flink droog geoefend in een woonkamer, kijken of het ding niet van de driepoot afvliegt.

Ik had mijn Skywatcher 120/600 achromaat erop en keek op een gegeven moment naar het objectief om reflecties te vinden, dat is iets wat ik doe sinds ik ook meerdere verrekijkers heb.

Ik had een scherpgesteld 20mm oculair erin en kon de bladeren van een hoge plant goed zien. En warempel, er kwam ook licht uit de achterkant van de kijker!

Er was een duidelijke gelige ring zichtbaar in de kleur van het licht dat ik heb. Bij wijze van proberen schuif ik de scherpsteller helemaal uit, en in. Wanneer de scherpsteller helemaal binnen was, was de ring ook weg!

Helemaal beneden in de buis kwam dan ook nog licht binnen, ik heb geen idee waar dat vandaan komt. Misschien een schroef van de scherpsteller zelf?

In een donkere situatie heb ik er vast geen merkbaar probleem mee, en overdag vast ook niet omdat het licht door het objectief zoveel sterker is, maar is dit een technisch probleem die je eigenlijk liever niet wil hebben? Of een nietszeggend makkement?

Ik hoor graag uw meningen,
Markus

EdwardB

Donateur
Als ik het goed begrijp zie jij als je door het objectief in de buis kijkt, licht dat ergens anders vandaan komt dan van het oculair. Ik vermoed dat je licht ziet dat tussen het verschuifbare deel van de focuser en het aan de telescoop vastzittend deel van de focuser, doorsijpelt.

Ik denk dat dit geen kwaad kan omdat van de kant van de waarnemer normaliter geen licht komt.

Laatst bewerkt:

Neo

Donateur
Dat klinkt als een gezonde 120/600. Die van mij heeft dat ook als je door de objectieflens naar binnen kijkt.
Als je goed kijkt is de lichtring op 4 plaatsen onderbroken waar de drawtube (focusbuis) de buitenkant van de focuser raakt.

Bovenaan Onderaan