Schaduwovergangen Jupitersatellieten - september en oktober 2021

AdriG

Maan
Voor iedereen die nog van plan was om één of meerdere schaduwovergangen van de satellieten van Jupiter waar te nemen, volgt hieronder een tabel die gebruikt kan worden voor het plannen van de waarnemingen.

Io (I), Europa (II), Ganymedes (III) en Callisto (IV)

B = begin van de schaduwovergang, E = einde van de schaduwovergang

Tijden in MEZT, met uitzondering van 31 oktober (MET)

Op maandag 4 oktober is een bijzondere dubbele schaduwovergang te zien van Ganymedes én Callisto.

Schaduwovergangen.png

Laatst bewerkt:
Mooi.
Ja, 4 okt wordt leuk, Jupiter op zijn hoogst (24°), geen maan, en Ganymedes die de tragere Callisto inhaalt. Als je geen schaduwen tegen de rand wil, zal het vooral goed te zien zijn van 21u20 tot 22u15.

sdn

Maan
Dat is gaaf... Zonder dit topic in het achterhoofd richtte ik 5 minuten geleden de kijker op jupiter, "hee, een schaduwovergang". En vervolgens na nog een paar minuutjes kijken, "wat is die rare vlek rechts aan de rand... het zal toch niet!". Dat zal dus wel! De tweede schaduw komt net binnen trekken. Dubbele overgang, ik kijk snel weer verder!

sdn

Maan
Het grappige is dat Callisto niet zo veel kleiner is dan Ganymedes, maar de schaduw van Callisto is duidelijk wel kleiner -- Callisto ligt dus een pak verder van Jupiter!
Dat viel mij ook al op ja... En dit blijkt natuurlijk ook uit het verschil in snelheden, de schaduw van Ganymedes beweegt duidelijk veel sneller, Ganymedes heeft dus een hogere hoeksnelheid en staat dus dichterbij.

oetie

Obscuur Object
Dat is gaaf... Zonder dit topic in het achterhoofd richtte ik 5 minuten geleden de kijker op jupiter, "hee, een schaduwovergang". En vervolgens na nog een paar minuutjes kijken, "wat is die rare vlek rechts aan de rand... het zal toch niet!". Dat zal dus wel! De tweede schaduw komt net binnen trekken. Dubbele overgang, ik kijk snel weer verder!

Dit was precíes wat mij ook gebeurde! Zo fijn dat Jupie weer op een beetje gristelijke tijden zichtbaar is.

• Leuk
Waarderingen: sdn

Harro

Fervent dobsonman
Afgelopen Dierendag heb ik ook even de oude 6cm refractor buiten gezet. En ik was verwonderd over hoe duidelijk de twee schaduwen waren.
Eigenlijk nog nooit zo goed een schaduwovergang kunnen zien in deze kleine telescoop.

ik heb geprobeerd dit met een smartphone achter het oculair te fotograferen , maar de resultaten waren erg teleurstellend. Hier de minst slechte foto:Jupiter 2x schaduwovergang.jpg
We kunnen weliswaar beide schaduwen hierop detecteren, maar het visuele beeld was véél scherper dan dit korrelige plaatje.

reflector

Astigmaat
Tsjonge, dat dit met 6 cm al mogelijk is.
Vroeger met de slecht gecollimeerde elf cm barlow newton en huygens oculairen:confused:lang zitten worstelen.

Maar was een mooie waraneming inderdaad, bedankt voor de herinnering via dit topic.

Bovenaan Onderaan