SBIG camera niet goed herkend nieuwe WIN10 NUC

ArnoM

Donateur
Samen met iemand anders ben ik een opstelling aan het maken voor astrofotografie.
Hierbij maken we gebruik van een SBIG ST403 camera oid (verwant aan de SBIG 8300).
De camera werkt op de oude laptop van de ander. Deze draait net aan op win10. Ook de huis pc met win 10 herkend de camera goed.
Alleen de NUC waar we de camera op aansluiten niet.
Win 10 met alle nieuwe updates.
Als we de usb aansluiten horen we wel een riedeltje dat windows iets ziet op usb.
Kijk ik bij aangesloten apparaten, staat er een "CAM-F" erbij. Dat lijkt mij wat vreemd.
Kijk ik onder systeem dan zie ik wel de SBIG camera staan, met daarbij ook de juiste drivers die herkend zijn.

Maar zodra we met het drivertooltje de firmware van de camera willen bekijken, komt er een dll-fout in dat programma te zien. Het programma kan de dll niet vinden, terwijl win10 hem wel herkend onder die dll.
Ook andere programma's (The Sky-X) geven een dll-fout op de camera.
Het stuurprogramma is al meerdere keren verwijderd en opnieuwe geinstalleerd, net als de drivers, camera zelf enz. Maar niets helpt.

Heeft iemand een idee wat we nog zouden kunnen proberen?

Alvast bedankt
ArnoM

Neo

Donateur
Geen idee, ik gooi zomaar wat op:
Wat voor USB-poorten heeft zo'n NUC en kan je ergens 'USB Legacy' instellen om oudere hardware aan de praat te krijgen?

PaulVolman

Donateur
Ik denk dat je het probeleem richting de USB poort moet denken. Welke NUC is het, Wat is de BIOS versie van de NUC en draait de camera direct op de NUC of via een USB hub?

ArnoM

Donateur
Vind de tip van Neo een hele goede.
Het is een nieuwe Intel NUC I5 met 3 USB-3 aansluitingen en 2 USB-C aansluitingen.
We hebben de camera nu even direct op de NUC aangesloten om evt problemen van hub's etc uit te sluiten.
Eerst even in de bios dus USB-legacy aanzetten. Kijken hoe we dat voor elkaar gaan krijgen.
Ben zelf aan het werk, kan dus even niet aangeven welke BIOS versie er draait (vermoed een UEFI systeem eerlijk gezegd). Maar wel een tip om even uit te zoeken.

PaulVolman

Donateur
NUC' s van de 10e generatie met 3x USB-3 en 2x USB-C hebben, zoals ik dat nu kan zien, geen BIOS issues die gerelateerd zijn aan de USB poorten. Bedenk wel dat de voorste USB-C een standaard USB3.1 poort is en de achterste USB-C poort is een Thunderbolt poort. Zorg er ook voor dan je niet alleen Windows 10 geïnstalleerd heb, maar ook alle drivers. Die kun je hier op deze Link vinden. Standaard staat in de BIOS de USB Legacy aangevinkt, maar het is altijd goed te controleren of dit zo is, zoals @Neo all had aangegeven.

ArnoM

Donateur
Helaas staat de USB legacy in de BIOS al op "enabled". Dat is dus niet het probleem.
Als ik zo de driverlijst bekijk die Paul linkt, vind ik geen normale USB-driver updates. Enkel voor de USB-C en dan met name power delivery en/of bios updates. Daar ben ik wat huiverig voor en weet niet of dit het probleem op zal lossen.

Het is inderdaad een 10e generatie Intel NUC (I5). Vermoedelijk ligt het wel ergens bij de USB-ondersteuning. Misschien dat deze net te nieuw is voor deze camera. Hoop het niet.

Maart

Vesta
Denk niet dat dit iets met je USB poorten te maken heeft. Je driver is waarschijnlijk 32 bits en de software 64 bits en zoeken naar verschillende locaties naar de library. Zo uit em hoofd zitten libraries 32 bits libraries op een 32 bits systeem in system32 en op een 64 bits system zitten 32 bit libraries in syswow64. Je zou kunnen verifiëren of je daadwerkelijk de benodigde library in beide folders heb staan.

ArnoM

Donateur
Denk niet dat dit iets met je USB poorten te maken heeft. Je driver is waarschijnlijk 32 bits en de software 64 bits en zoeken naar verschillende locaties naar de library. Zo uit em hoofd zitten libraries 32 bits libraries op een 32 bits systeem in system32 en op een 64 bits system zitten 32 bit libraries in syswow64. Je zou kunnen verifiëren of je daadwerkelijk de benodigde library in beide folders heb staan.

Kun je het gewoon via copy/paste verplaatsen naar de andere library?
Naar ik herinner gaat het wel om een 64bits driver. De driverupdater die SBIG je verplicht om te gebruiken bij het installeren van de drivers geeft dit tenminste wel aan. Maar we kunnen kijken. En dan nog verklaard dit niet waarom op andere 64bits win 10 systemen de camera wel goed herkend wordt. Enige verschil wat ik kan verzinnen is dat die met USB-2 poorten werken en de NUC enkel USB 3 heeft, maar ik kan mij vergissen.

Maart

Vesta
Ik kan het verkeerd hebben begrepen maar ik haal uit het verhaal dat de camera wel herkent word door windows maar dat het opstarten van software niet lukt vanwege een missende library. Mijn eerste ingeving is daarom dat er gekeken moet worden naar de desbetreffende library en niet naar USB poorten. Wellicht een paar screenshots met alle meldingen?

Neo

Donateur
Dit herinnert me aan een driver issue dat ik had met een DMK camera (USB2.0) die niet goed wilde werken op een W10 systeem met enkel USB3.0 poorten.

Op wat voor poorten werkt de camera op die andere 2 systemen wel naar behoren, zijn dat misschien USB2.0 poorten?

@PaulVolman ; je suggereerde toen al om een USB3 hub met een ingebouwde USB2.0 poort te proberen.
Het is misschien de moeite van het proberen waard.

ArnoM

Donateur
Dit herinnert me aan een driver issue dat ik had met een DMK camera (USB2.0) die niet goed wilde werken op een W10 systeem met enkel USB3.0 poorten.

Op wat voor poorten werkt de camera op die andere 2 systemen wel naar behoren, zijn dat misschien USB2.0 poorten?

@PaulVolman ; je suggereerde toen al om een USB3 hub met een ingebouwde USB2.0 poort te proberen.
Het is misschien de moeite van het proberen waard.
De montering heeft van zichzelf ook een usb-hub. Daar hebben we de camera op aangesloten en werkt het ook niet. Maar dat is iets wat we nog wel kunnen testen.

ArnoM

Donateur
USB-2 hub is getest, maar geeft geen resultaat.
Er wordt nu volgens mij naar de librairies gekeken.
Ook probeer ik of screenshots gestuurd kunnen worden.

Alvast bedankt allen voor het meedenken.

ArnoM

Donateur
Update:

Inmiddels blijkt dat het toch iets compleet anders zal zijn.
Nadat The Sky-X en de camera driver software zelf moeite heeft de camera te vinden, is SGP uitgeprobeerd en laat die de camera nu wel normaal kunnen vinden en gebruiken.

Foutcode van Sky-X is: A necessary driver was not found. Error 217
We zijn naar die foutcode aan het kijken en hebben op het forum van Sky-x ook deze vraag gesteld.

Dank voor de reacties en het meedenken. Tips zijn nog steeds welkom!

Bovenaan Onderaan