SaturnV - 3D geprint

De open deur dagen van Urania(Hove) is dit jaar een speciale editie. Heel toevalliog zal samen met '50 jaar Urania' ook 50 jaar 'Landing op de maan' veel aandacht krijgen.
Ter gelegenheid van deze dubbele viering heb ik enkele(4) SaturnusV raketten geprint. Op Thingiverse staat er een hele mooie(staat nu in de inkomhal van ColorFabb). Enige probleem was de printtijd van die raket...2000+ uren(met de gantry erbij). Leek me een beetje lang en heb een eigen versie hertekend.
Mijn printtijd : net iets minder dan 48(!) uur. Hoogte van die raketten : 2 meter. Die belachelijk lage printtijd heeft alles te maken met de nozzle van 1.7mm die ik daarvoor gebruikt heb. De kleinere onderdelen heb ik natuurlijk met een meer 'normale' nozzle geprint, nl. 0.4 mm.
Is geprint op een 200x300 bed maar kan evenzogoed op 'normaal' 200x200mm heatbed worden geprint. Hoogte van de grootste onderdelen 220mm.

image.jpeg.9c63a58d28c60e01983d755c4576814e.jpg

saturn-painted4.jpeg.45e0e704df0e009d797606e845036df5.jpeg

Brainiac

Moderator
Is er ook een schaalbaar alternatief? Want voor een, zeg 40cm, exemplaar zou ik wel belangstelling hebben. Een monster van 2 meter is wat teveel van het goede.

Roel

Pierewaaier
Zo'n "monster" zou niet misstaan aan het plafond van mijn hobbyhok, maar ik neem aan dat ze niet op bestelling geprint worden...?

Dat 'monster' is al aan reproductie toe op dit moment.
Net voor de opendeur dagen kreeg ik al de vraag om er extra bij te maken. Maw is de eerste copie tijdens het voorbije weekend al bijna volledig geprint(das dan nr 5).
Voor alle duidelijkheid deze versie (2meter) kan perfect geprint worden op een bed van 200x200mm. De grootste diameter van deze SaturnV(2meter hoog) is namelijk 197mm. 1 onderdeel is net iets groter en moet in twee delen geprint worden en daarna met kleine boutjes bij elkaar schroeven.
Wat wel een probleem kan zijn is namelijk, dat er een minder gebruikelijke nozzle/hotend nodig is. Nozzles van 1.5mm (waar onze 2meter exemplaren mee geprint werden) zijn niet makkelijk te vinden en als ze al ergens te koop zijn...redelijk duur. Maar geen nood gebruik een gewone (versleten) nozzle en boor die zelf uit.

Ik kan alle Inventor files + step-files(conversie), alsook de stl's posten.
Laat maar weten als iemand deze bron-files wil gebruiken om iook zo'n 'monster' te printen...

Let wel die korte printtijd waarover sprake heeft alles te maken met de functie 'SpiralVase' die in alle slicers zit..!

Heb net (op schaal) een astronaut geprint om naast de raketten te zetten.
Als bezoekers die raketten zien hebben ze helemaal geen idee hoe groot SaturnusV in werkelijkheid was.
Dit exemplaar is 31mm hoog. Als je dat ventje ziet staan dan is die raket inderdaad een 'monster'.

image.jpeg.d7f9c1655c2f049627b9515b5658c3d4.jpeg

Bovenaan Onderaan