Dag Louis,
Kan je ons wat meer vertellen over je opstelling?
- Wat is de afstand van de SA200 tot de sensor van de ZWO120MM camera? (Normaal is de SA200 bedoeld om ineen filterwiel te plaatsen)
- Heb je de nulde orde ook in beeld, of enkel het spectrum?
- Stel je scherp op de ster (nulde orde) of op absorptielijntjes zichtbaar in het spectrum van de eerste orde.
- Ben je zeker dat de opname gebeurt van de 1ste orde en niet van de -1ste (MIN-EERSTE) orde?
- Hoe lang belicht je? (heldere sterren zoals Capella en Castor vragen een belichtingstijd van slechts enkele seconden.)
- Maak je single opnamen of een (AVI) filmpje?
- Welke reductie (software) gebruik je?
- Meet je de ruis (en hoe) of is dit op zicht in de ruwe opname. Wat is de SNR in het gereduceerde beeld?
Als je goede (scherpe) single opnamen hebt, al dan niet afkomstig van een filmpje, dan kan je stacken met als referentiepunt de nulde orde. Meerdere opnamen stacken kan je SNR verbeteren. Zelf maak ik altijd single opnamen omdat met het kleine beeldveld van mijn camera (en de grotere dispersie -afstand grating tot sensor) ik geen nulde orde in beeld heb en dus niet kan stacken. (Wel met een SA100)
Heb je soms een voorbeeld van een single ruwe opname? Desnoods één beeld uit een serie, desnoods omgezet nar png, jpeg of iets dat je opname zichtbaar kan maken op dit forum?
Vriendelijke groeten
Hugo