Ruis met Skywatcher 200 PDS reflector naar primaire scherpstelling en reflexcamera

Gonzalo Profe

Meteoriet
Ergens gelezen dat soms de aanhechting van de focuser op de buis niet goed genoeg is op dat vlak licht lekt... Als dat het geval is is het gemakkelijk te fixen / te checken door het met wat tape af te dichten...

https://stargazerslounge.com/topic/328423-light-leak-or-something-else/

Among others...
Heel hartelijk bedankt. Vanwege de vriendelijke en interessante opmerkingen op het forum, neig ik naar het feit dat ik eigenlijk ergens parasitair licht krijg. Wanneer ik de buis opnieuw test, neem ik een krachtige zaklamp en doe ik tests, om te zien of ik de plaats van het lek kan vinden.

Gonzalo Profe

Meteoriet
Om ernstige lichtvervuiling (contaminación lumínica) tegen te houden is een parasol helaas niet voldoende.
Hier in Holland zitten veel ervaringsdeskundigen.
Ik woon niet in een slecht gebied, maar helaas is er in de baai van Cadiz, in de buurt van Sevilla, nogal wat lichtvervuiling. De dauwkap komt volgens mij altijd van pas, misschien zou ik de lichtafval verhogen, maar plat doenZe denken niet dat ze een probleem zijn. Bedankt.

Gonzalo Profe

Meteoriet
Bekend verhaal, maar tijdens astro-fotografie niet nodig naar mijn idee. Je staat als het goed is altijd op een donkere plek. En zoals ik al eerder vertelde zou het effect in de foto altijd op de zelfde plek moeten zitten en dat zie ik hier voor alsnog niet.
Nu op vakantie ga ik naar een donkere plek, maar zoals jullie allemaal weten, is het verplaatsen van het hele team veel werk, dus als ik het vanuit huis kan doen, des te beter. Ondanks deze slechte lucht denk ik dat ik goede resultaten krijg (ik laat je een foto zien). Bedankt

Bijlagen

• Nebulosa cabeza de caballo.jpg
    Nebulosa cabeza de caballo.jpg
    139,1 KB · Weergaven: 6
  • M16 2.jpg
    M16 2.jpg
    101,5 KB · Weergaven: 5

Gonzalo Profe

Meteoriet
Je maakt de aanname dat Gonzalo op een donkere plek staat. Het verhaal met de dauwkap doet anders vermoeden en je ziet ook een woning achter de opstelling. Er is niet veel strooilicht nodig om problemen te veroorzaken, daarom geef ik dit mee als mogelijke oorzaak die zeer eenvoudig te verhelpen is. Stap voor stap je mogelijke bronnen elimineren, niets mis mee toch?

En nee, dat hoeft niet in elke opname hetzelfde patroon te geven. De montering beweegt immers waardoor de inval geleidelijk verandert.
(Ik denk dat ik je begreep...). Dat is nogal een idee, ik heb een buurman die het speelt... Ik laat je een foto zien. die zonnepanelen, hij zette ze een maand geleden, liggen precies in zuidelijke richting :-(

Bijlagen

• IMG_9184.JPG
    IMG_9184.JPG
    735,1 KB · Weergaven: 3

Gonzalo Profe

Meteoriet
Lijkt me een lichtlek door de viewfinder van de camera, viewfinder afsluiten met het kapje ofwel wat tape erop

grts
Sieg
Dat zal ik doen. De volgende dag haal ik de buis eruit, ik neem een krachtige zaklamp en verlicht de mogelijke lekken, om te zien of ik zie waar het vandaan komt. Bedankt

• Leuk
Waarderingen: Sieg

Gonzalo Profe

Meteoriet
Nog een toevoeging:
Bij gebrek aan eigen ervaring met Newtons vroeg ik me af of de achterkant van de 200PDS een bron van strooilicht kon zijn en vond een gerelateerde pagina waar dit inderdaad genoemd wordt als een mogelijk probleem bij fotografie: link.
Nog een toevoeging:
Bij gebrek aan eigen ervaring met Newtons vroeg ik me af of de achterkant van de 200PDS een bron van strooilicht kon zijn en vond een gerelateerde pagina waar dit inderdaad genoemd wordt als een mogelijk probleem bij fotografie: link.
Ik vind uw bijdrage ook zeer interessant, perfect uitgelegd; de primaire spiegel is een ander punt om te bekijken. Het verlichten van een donkere lucht met een verlichte kont kan me ook problemen geven. Bedankt dat je me nog een suggestie hebt gedaan.

Gonzalo Profe

Meteoriet
Gisteravond kon ik de schijnwerpers eruit trekken en ik heb tests gedaan. Ik bedekte de mond van de buis en de rest van mogelijke lekken (primaire spiegel, reflexcamera oculair, scherpstelrail en T2-ring) dankzij uw vriendelijke suggesties. Ik heb ze apart blootgelegd en door middel van een zaklamp en een intens licht heb ik ze nauwkeurig verlicht tijdens het maken van foto's van de overdekte buis, 2 seconden belichting aan ISO 1600. Een korte belichting die een minder intens licht compenseert, maar langer.

Ik heb geen lekken opgemerkt van de T2-ring, maar het sluipt wel licht door zowel de primaire spiegel, het oculair als de focusrail. vooral licht sluipt door de primaire spiegel, wat overeenkomt met dat zeldzame effect waar ik ze naar vroeg. Hoewel het soms hebben geholpen om de camera 90º te draaien, was het niet de oplossing, ik denk dat het me alleen een minder agressieve hoek lezer-parasitair licht gaf en ik dacht dat het was opgelost.

Nu wel. Ik weet al waar het licht zowel in een reflector als door de mond komt en ik zal zowel de primaire spiegel als het oculair bedekken om de lichten van de buren te vermijden. Conclusie, reflecterende telescopen zijn helemaal niet gesloten voor parasitair licht.

En aan jullie allemaal, om nogmaals HEEL ERG BEDANKT te zeggen!!! Ik zou dit probleem niet opgelost hebben zonder jouw hulp. Ik ben erg blij om bij uw forum te horen en zal blijven samenwerken en proberen te helpen in andere threads waarin ik ervaring heb. Groeten uit Cadiz.

Bijlagen

• Error.jpg
    Error.jpg
    686,3 KB · Weergaven: 8
  • Achter, primaire spiegel.jpg
    Achter, primaire spiegel.jpg
    154,8 KB · Weergaven: 8
  • Oculaire reflex camera.jpg
    Oculaire reflex camera.jpg
    141,8 KB · Weergaven: 9
  • Focus spoor.jpg
    Focus spoor.jpg