RS Oph in uitbarsting!!

Helaas flink afgezwakt.
6,1m om 20h40m UT (15x80 verrekijker, want in de 7x50 bino kon ik RS Oph niet meer vinden).

John Baars

Moderator
Ook vanavond om 22.00 UT gezien in de 10X50 Aus Jena Jenoptem verrekijker. Tevens een drietal vroege Perseïden.

GuusGilein

PKS 0716+71
@steert-sterre Nova Cas hadden we gisteravond precies hetzelfde, hier zowaar 0,1 magnitude verschil. ;)
Ik zat op 5,8 (8x56 en daarna nog even overgedaan met 80 mm refractor bij 31x, geen verschil in beide instrumenten).

En helaas slechts 1 Perseïde, toen ik opruimde een magnitude 0-1 dwars door Ursa Minor.
(wel heel veel satellieten in de kijker, waar ik ook keek)

Roel

Pierewaaier
Gisteravond net voor middernacht kwam ik op m5.6. Geschat met de 10x50 (SQM 21.35)

skyfan

over de datum
Gisteravond rond half twaalf schatte ik hem met de 10x30IS op ietsje zwakker dan de 54, ik dacht 5,5.
In de 125mm refractor was ie knalgeel.
Verder helaas steeds meer sluiers (om 1 uur zat het dicht) ,maar wel superseeing op Jupiter en Saturnus, Geen perseiden gezien, wel veel satellieten.

John Baars

Moderator
Als niet- ervaren veranderlijken-waarnemer waagde ik mij niet aan een schatting, zeker omdat hij nog vrij laag stond. Maar rondom de 5 dacht ik wel. Om 24.00 uur zat het dicht.

GuusGilein

PKS 0716+71
@steert-sterre Nova Cas hadden we gisteravond precies hetzelfde, hier zowaar 0,1 magnitude verschil. ;)
Ik zat op 5,8 (8x56 en daarna nog even overgedaan met 80 mm refractor bij 31x, geen verschil in beide instrumenten).

En helaas slechts 1 Perseïde, toen ik opruimde een magnitude 0-1 dwars door Ursa Minor.
(wel heel veel satellieten in de kijker, waar ik ook keek)
Ik zit net mijn schattingen van gisteren in te voeren, en ik zie dat ik hem op 5,6 had geschat i.p.v. 5,8. Nog steeds 0,1 magnitude verschil met @steert-sterre, nu aan de andere kant 😁
Maar wel gelijk met @Huubke !

GuusGilein

PKS 0716+71
Uiteraard niet, het blijven visuele schattingen met een behoorlijke foutmarge, maar bij 0,3 verschil met ervaren waarnemers ga ik toch twijfelen aan mezelf. ;)

skyfan

over de datum
Ik schatte hem gisteravond (12 augustus) met de 10x30IS op mag 5,7 , ietsje helderder dan de derde ster in de driehoek van mag 5.8.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan