Rosetta NGC 2244 met DSLR

rkottink

Donateur
Gefotografeerd over 2 nachten (13 januari, korte sessie, en 12 februari)
Skywatcher Explorer 200PDS, op een iOptronGEM45.
Camera: Canon80D (stock, unmodified)
Eerste sessie, 9 subs * 120 seconden, ISO 200, 13 flats, 20 Bias
Tweede sessie: 21 subs * 180 seconden ISO 200, geen flats, geen bias

Backyard EOS voor imagen
Huiding via ASI120mm mini en Skywatcher finderscope.
Stacked via AstroPixelProcessor
Postprocessing: Photoshop, Camera Raw

Bijlagen

• Rosetta-2-AF.jpg
    Rosetta-2-AF.jpg
    4,9 MB · Weergaven: 108

Extrafocaal

Donateur
Mooie zachte plaat. De bijzondere magenta zweem valt op - niet verkeerd - is dit mogelijk het effect van een niet gemod. EOS, i.e. minder roodgevoelig?

rkottink

Donateur
Mooie zachte plaat. De bijzondere magenta zweem valt op - niet verkeerd - is dit mogelijk het effect van een niet gemod. EOS, i.e. minder roodgevoelig?
Hoi, ik ben denk ik iets te enthousiast geweest inderdaad met de kleuren en teveel richting magenta doorgeschoten,. is een lastige om een goede balans te vinden tussen het rode/roze van de nevel en de blauwe/groene reflectie van de jonge sterren in het midden

Extrafocaal

Donateur
Hoi, ik ben denk ik iets te enthousiast geweest inderdaad met de kleuren en teveel richting magenta doorgeschoten,. is een lastige om een goede balans te vinden tussen het rode/roze van de nevel en de blauwe/groene reflectie van de jonge sterren in het midden
Een handige tool in Photoshop is de 'Channel Mixer...' - hier kun je b.v. het rode en blauwe kanaal van elkaar aftrekken en daardoor de kleuren beter scheiden, i.e. 'unmixen'. B.v. de RGB aandelen in het roodkanaal zijn normaal R100% G0% B0% en in het blauwkanaal R0% G0% B100% - je kunt nu voor het roodkanaal kiezen voor R120% G0% B-20% (minus 20%) en voor het blauwkanaal R-20% G0% B120%. De magenta zweem zal verminderen (je kunt natuurlijk ook meer of minder dan 20%, e.g. 50% aftrekken - om de witbalans te behouden wel altijd compenseren zodat een kanaal in z'n geheel 100% blijft).

Pindaklaas

Stofdeeltje
Heel gaaf! Heb gisteren ook geprobeerd deze nebula vast te leggen, maar kreeg nagenoeg geen nebulosity gevangen. Moet denk ik echt mijn camera modden..

rkottink

Donateur
Een handige tool in Photoshop is de 'Channel Mixer...' - hier kun je b.v. het rode en blauwe kanaal van elkaar aftrekken en daardoor de kleuren beter scheiden, i.e. 'unmixen'. B.v. de RGB aandelen in het roodkanaal zijn normaal R100% G0% B0% en in het blauwkanaal R0% G0% B100% - je kunt nu voor het roodkanaal kiezen voor R120% G0% B-20% (minus 20%) en voor het blauwkanaal R-20% G0% B120%. De magenta zweem zal verminderen (je kunt natuurlijk ook meer of minder dan 20%, e.g. 50% aftrekken - om de witbalans te behouden wel altijd compenseren zodat een kanaal in z'n geheel 100% blijft).
Geprobeerd met channel mixer magenta eruit te krijgen.
Kan ongetwijfeld nog beter, maar ik weet nu waar ik de channel mixer voor kan gebruiken! Txs voor de tip!

Bijlagen

• Rosetta-AF-channel-mixer2.jpg
    Rosetta-AF-channel-mixer2.jpg
    4,7 MB · Weergaven: 14
Bovenaan Onderaan