Review Robtics 20*80 triplet semi APO en ervaringen met Robtics

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met de semi-apo verrekijker van Robtics, heb ik geen problemen mee.:yes
Met de kleur fouten valt met best mee. Aan de randen kun je inderdaad wat vertekening zien, maar is niet hinderlijk
Je mag ook niet verwachten van een super semi- apo verrekijker, de Robtics verrekijker En bij goeie heldere nachten (rond het vriespunt) kijken naar de Orion nevel, zie mooie uitgesterkte nevel fladers.
Hij is prima te handelen met een Orion Paragon plus montering voor verrekijkers. Er is zelf een adapter voor de 20*80 te verkrijgen.
Je kunt de 20*80 prima balanceren met de Orion Paragon plus montering
Voor mij persoonlijk heb ik geen problemen met Robtics :goedgedaan

Nu jullie behoorlijk over mij een gelopen zijn...….....
Beste Ton, ik wil hier even toelichten wat de reden was die (te snelle ) negatieve reactie over je inbreng te posten. Als ik het nog eens nakijk komt dat vooral omdat ik je toelichting over de coatings anders gelezen heb dan je bedoeld zult hebben.
Als ik in toelichting over multi-coated de zin lees
- Dit type coating wordt gebruikt voor kijkers in de high-end klasse, maar zegt uiteindelijk niets over de kwaliteit van het beeld. -
heb ik dat gelezen als een bewering dat multicoatings niets met de kwaliteit van het beeld hebben te maken. En toen gingen mijn tenen krom staan want de hoge beeldkwaliteit van de topkijkers worden vooral gehaald door de toegepaste multicoatings dus zijn die een essentiële voorwaarde voor hoge kwaliteit. Maar je zult bedoeld hebben dat de claim van multicoating bij optiek niet automatisch een geweldige kwaliteit betekend en dat is juist want de term alleen zegt inderdaad niets. Ook heb ik in je verhaal gelezen dat je met coatings de chromatische aberratie kunt oppeppen maar wat aan de orde is dat je met de coating het gebrek aan een goede chromatische correctie kunt verdoezelen en dat zal je bedoeld hebben zoals verder ook in de tekst blijkt. Als je constateert
- Bovendien geven deze coatings veel reflectie en reduceren zij ook de helderheid van het beeld -
zou de onmiddellijke conclusie moeten zijn (omdat dit nu net het tegengestelde is van waarom coatings worden toegepast); hier is coating niet toegepast om de kwaliteit te verhogen maar om het gebrek van kwaliteit te maskeren. In je verder tekst zeg je dat ook maar het komt minder duidelijk naar voren.
( heb ondertussen het betreffende bericht verwijderd)

Ik ben het met wat John Baars in het bericht hierboven eens dat je onderschat hoeveel deelnemers van dit forum kennis hebben over het fenomeen van goedkope optiek met fantasie coatings omdat de fabrikant van dat spul er van uit gaat dat de simpele gebruiker een kleurtje op de lenzen verwacht en dan ook een kleurtje aanbrengt die geen enkele winst maar mogelijk zelfs kwaliteit verlies geeft.

Laatst bewerkt:

dekkerjj

Donateur
Nog even over de coatingen van Lenzen voor visueel gebruik.
Een zeer goede multi coating zie je eigenlijk niet als kleur op de lens, je ziet de lens gewoon niet meer.
Een eenvoudige enkele magnesium coating is enigszins blauw.
En dan heb je nog de V coatingen voor visueel gebruik die zijn aanmerkelijk sterker gekleurd voor visueel licht dat ook blauw.
Die refractoren geven een wat gelig beeld wat je ook vaak ziet bij de Russische prisma kijkers. En die zijn vaak optisch uitstekend.
Voor het geld wat je betaald voor de genoemde kijker kan je geen echte Apo voor verlangen.
Dus de gemiddelde bla bla over dergelijke kijkers zijn eigenlijk misleidend.
Toch kan als je hem gebruikt voor een snelle observatie van de sterren een aanwinst zijn mits hij niet scheel is.
Je kijkt uiteindelijk perifeer als het om zwakke sterren gaat en dan kan je zo wie zo niet scherp zien. Dat kan alleen maar op de gele vlek en die is erg klein.
Dus ga eerst ter plaatse kijken of hij aan je verwachtingen voldoet voordat je zoiets aanschaft.

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Alle waar is naar zijn geld. Een oud hollands spreekwoord. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Voor het bedrag waarvoor jij een 20x80 binoculair gekocht hebt,kan je niet verwachten dat je een topmodel koopt. Dat leveranciers dit zo noemen is ook al eeuwen bekend. Het is daarom verstandig om kritisch te zijn op wat je koopt.
Om vervolgens de leverancier Robtics dit kwalijk te nemen vind ik wat overdreven en ook niet terecht. Als je met je klacht was teruggegaan en jullie hadden gesproken over een ander binocolair wat meer zou voldoen aan je wensen waren jullie er vast wel uitgekomen met een beetje geven en nemen.

EricB

Rimpeling in de ruimtetijd
Ah, heerlijk om na jaren weer eens een draadje te lezen op mijn voorheen favoriete forum. :)

Traveler

Meteoriet
Stond er deze week niet een review op de Robtics site over deze verrekijker? ...en is deze review er nu weer afgehaald?

skysurfer

Dark sky Rules!
Een niet onbelangrijke test ontbreekt in het verhaal van TO, namelijk of de opening wel ècht 80mm is.
Dat is eenvoudig te doen, zelfs in de winkel.

Gebruik een zaklamp (een lampje achterop een smartphone voldoet ook) en een wit vel karton met een schaalverdeling in millimeters erop getekend of afgedrukt. Hou de zaklamp vlak achter het oculair en hou de kartonnen kaart een paar cm vóór het objetief. De cirkel moet dat 80mm (of de opgegeven diameter van het objectief) diameter zijn.

Goedkope verrekijkers willen wel eens minder meten. Zo heb ik een 10x'50' gehad, die bleek 46mm te zijn. Zelfs een Vortex Vulture 10x56 (een dakprisma) was 52mm en een Celestron Skymaster 15x70 (wel porro) was 65mm. Allemaal geweigerd dus.
Nu heb ik een Nikon Monarch 16x56 (dakprisma) maar die is wel 56 echte millimeters, maar die kostte ook 600 ballen, maar geeft ook een beter beeld en voelt robuuter dan de andere drie kijkers. Let dus op !

John Baars

Moderator
Dit topic lijkt inmiddels wel uitgekauwd te zijn. Vele suggesties, raadgevingen, theoretische achtergronden en een enkele test. Het is mooi geweest. In overleg met een andere moderator sluiten we dit verhaal.
John Baars

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan