Review 10" Sumerian type "Propus".

Status
Niet open voor verdere reacties.

nop

Admin
Inleiding
Dit voorjaar heb ik voor het eerst kennisgemaakt met een prototype van de Sumerian kijker. Sumerian is een handelsnaam voor de kijkers die Michael Kalshoven (Scorpio op dit forum) bouwt. Hij liep al heel lang rond met de droom om kijkers commercieel aan te bieden en zo van zijn hobby zijn werk te maken. Afgelopen najaar heeft hij die droom gerealiseerd. Velen van jullie kennen zijn verhaal.
Goed, dit review gaat niet over de looks van de kijker, maar over het gebruik. Een bank kan mooi zijn, maar uiteindelijk moet ie lekker zitten.

Tester
Het leuke van opstartende bedrijven is de gelegenheid die je als potentiele klant krijgt om tegen kostprijs een prototype te ontvangen. Ik heb met dit prototype waargenomen in La Palma, en ook een paar keer thuis. Er zaten veel verbeterpunten in die ik uitgebreid met Michael heb besproken. De collimatie was mijn grootste probleem. En irritaties bij het waarnemen is een reden om je relatie met je telescoop duurzaam te ontwrichten.
Ik ben vrij klungelig, en mijn telescopen hebben het vaak te lijden onder mijn twee linkerhanden. Resultaat was dat de eerste barstjes in het hout kwamen, de hoofdspiegel uit de bak is geklapt (no scratches!).
Maar goed, dat mag ook bij een prototype.
Als je een telescoop aanbiedt voor een breed publiek, moet je er een Tonka van maken. Dat doen alle grote telescoopbouwers ook. Denk maar aan Obsession, waar alles dubbeldik en degelijk is uitgevoerd. Resultaat is een lompe, maar oerdegelijke telescoop.
Ik heb al jaren een commerciele kofferdobson van Hofheim Instruments, die ik al jaren regelmatig gebruik. En die heeft treinen en vliegtuigen, zelfs fietsreisjes overleefd. De Hofheim steekt wat lomp af tegen de slanke Sumerian, maar uiteindelijk gaat het om 1 ding: waarnemen. Voor leuke looks koop ik wel een salontafel. Laat onverlet dat ik een fraaie telescoop sneller kan beminnen, maar dat is voor een waarnemer geen rationele grond.
Goed. Afgelopen zomer kwamen we overeen dat er een tweede, definitieve Sumerian moest komen. Deze week was hij af.

Uitpakparty
Tja, afgelopen donderdag staakte de Post, maar pakketten uitgezonderd! Na een lange dag werk heb ik de kijker uitgepakt. De telescoop was zeer goed ingepakt, en ik mocht een persoonlijke handleiding naast de standaardhandleiding ontvangen. Sumerianservice! Dat zijn echte pluspunten.
De schroefbare onderdelen zitten vast op magneetjes. Geweldig. Zo hou je letterlijk de boel bij elkaar. Ik zie ook meteen de verbetering in de degelijkheid. Ook maakt een chicque draagriem onderdeel uit van de dobson. De voetjes zijn groter uitgevoerd. En die spiegelcel. Prachtig! De grootste vooruitgang.
De kijker is binnen 20 minuten opgezet. Hij is een stuk groter dan de vorige, maar dat vind ik helemaal niet erg.

Optiek
Voor de kijker heb ik een goede optiekset: een OO Research grade spiegelset (F5) met hilux coating. Neusje van de zalm. Dankzij de 6 punts spiegelondersteuning komt deze goed tot zijn recht.

Foutjes in het ontwerp..
De avond daarna monteer ik de gekitte vangspiegelhouder aan de spider. KLABAM. De hele handel op de grond. De magneetjes van de vangspielhouder zijn niet sterk genoeg om de redelijk zware secundaire OO spiegel te houden. Een borging in de vorm van een touwtje of elastiekje is niet aanwezig. Dit zou ik in ieder geval doen, want een kras op de vangspiegel is erger dan eentje op de hoofdspiegel. Gelukkig is mijn hoofdspiegel niet geraakt.
De hoofdspiegelbak botst tegen de centrale pin van de bodemplaat. Ik ga op zoek naar een pin een die wat lager profiel heeft.

Oog voor detail
De hoofdspiegel is makkelijk te collimeren met twee (!) grote stelbouten. Het werkt!
Ik ben zeer gecharmeerd van deze wijze van hoofdspiegcollimatie. Ik dacht dat drie stelbouten onontbeerlijk waren, maar deze constructie bewijst het tegendeel.
Wat mij betreft is naast degelijkheid dit DE grote verbetering ten opzichte van het vorige model.

First Light
Ongelooflijk. Twee dagen na dato kunnen testen. Ik merkte dat ik niet in focus kwam, en heb de trusses iets ingekort (Michael had me dat al gezegd omdat hij niet in de gelegenheid was met mijn optiek te testen). Na een minuutje of twee collimeren kreeg ik sterren in beeld. Zowel uit als binnen focus mooie ronde 'donuts'. Geen spoor van astigmatisme, en de kijker lijkt collimatievast.
Een grote irritatie bij veel lichte dobsons vind ik het enorme natrillen. Dat was bij de vorige versie het geval, maar door de stevige, bijna oversized structuur trilt de kijker snel uit. Goed werk. De kijker kwam van een warme (21gr) kamer naar een koude (-4gr). Dus het Jupiterbeeld was enigszins onrustig. Na wat afgekoeld te hebben kwamen de eerste details in beeld. Ik kon rustig uitvergroten met mijn zware Pentax oculairen, die worden gecompenseerd door het frictie-elastiek aan de zijkant. Mooi! Helaas was de transparantie beroerd, maar ik heb kunnen stertesten en een indruk gehad van de collimatievastheid, de trillingsbestendigheid en de balans van de kijker. Stuk voor stuk belangrijke punten.

Conclusie
Ik ga geen consumentenbondstaatjes doen, maar ik kan je vertellen dat ik erg blij ben met deze kijker. De vorderingen die Scorpio gemaakt heeft, zijn groot. Veel kritiekpunten die ik na de eerste tests van het eerste proefmodel aanbracht zijn opgelost. Alleen de ophanging van de vangspiegel met magneetjes vind ik bij een relatief zware vangspiegel niet prettig. Er zit ook weinig feedback in de knoppen, en dat vind ik bij collimeren wel belangrijk. Maar met een simpel elastiekje heb ik het euvel kunnen oplossen. Verder zijn er nog wat kleine punten, maar dat beperkt zich tot iets te korte of iets te lange boutjes. Geen punt dus.
Het is een goede kijker, waar over nagedacht is, en het predikaat 'professioneel' bijna heeft verdiend. Pas na een paar nachten waarnemen en een jaar intensief gebruik kun je echt wat over de kijker zeggen, ik kom er dus nog op terug.

Disclaimer
Rest me nog te zeggen dat ik geen belang heb in of bij Sumerian, ik ken Michael al sinds jaren, en ik heb geprobeerd dit review zo objectief mogelijk te houden.

Bijlagen

• 2010-11-25 22.02.59.jpg
    2010-11-25 22.02.59.jpg
    49 KB · Weergaven: 2
  • 2010-11-25 22.11.22.jpg
    2010-11-25 22.11.22.jpg
    33,1 KB · Weergaven: 4

patrickduis

Moderator
Zo, dat is weer een hele doorontwikkeling t.o.v. de dob die je begin dit jaar meenam naar La Palma. Heb je ook nog een foto met de kijker opgebouwd?

Redfish

Donateur
Wijze les uit dit verhaal: altijd je hoofdspiegel afdekken als je je telescoop opbouwt.

Klinkt al een stuk beter dan de vorige versie. Alleen het grote raadsel van de uiteindelijke prijs is al maanden in emissienevels gehuld.

Maar Nop: heb je nou nog niet genoeg (reis)telescopen?

nop

Admin
Zonet nog even de kijker in de tuin gezet. Hij is lekker laag, dus ook geen last van lantaarnpalen. Hij zwiept erg lekker, en net natuurlijk even genoten van M42.
@Redfish, klopt, twee reisdobsons is wat veel, maar er wonen ook twee astrofanaten in dit huis ;)

scorpio

Donateur
Foutjes in het ontwerp..
De avond daarna monteer ik de gekitte vangspiegelhouder aan de spider. KLABAM. De hele handel op de grond. De magneetjes van de vangspielhouder zijn niet sterk genoeg om de redelijk zware secundaire OO spiegel te houden. Een borging in de vorm van een touwtje of elastiekje is niet aanwezig. Dit zou ik in ieder geval doen, want een kras op de vangspiegel is erger dan eentje op de hoofdspiegel. Gelukkig is mijn hoofdspiegel niet geraakt.
De hoofdspiegelbak botst tegen de centrale pin van de bodemplaat. Ik ga op zoek naar een pin een die wat lager profiel heeft.
Ik weet niet in hoeverre ik hierop mag reageren. Maar ik ga het lekker toch doen. :smile:

Wat er met de vangspiegelhouder/vangspiegel aan de hand is weet ik niet. Eén ding weet ik wel en dat is dat drie magneten sterk en veilig genoeg moeten zijn om een 63 mm en 1 cm dikke vangspiegel te kunnen dragen. Er zit iets niet goed. Of de vangspiegel is dikker dan 1 cm of de spiegel zit niet goed op de houder geplakt. Het is jammer dat ik dit niet onderdeel zelf niet heb bevestigd.

Dat de spiegelbak tegen de centrale pin botst zou kunnen maar heb je al gekeken hoe de hoogtelagers ten opzichte van de spiegelbak staan? Als je de spiegelbak met bevestigde hoogtelagers in de rockerbox plaatst zit de spiegelrandondersteuning (90°) dan aan de onderkant? Dus wanneer je de kijker richting de horizon wijst.

*Via een pm kom ik nog terug op de vangspiegel. Dat moet opgelost worden zonder een elastiekje te gebruiken.

nop

Admin
@scorpio, reageren is toch prima! Graag zelfs!
Hierbij wat foto's. De kijker, de kijker in gezelschap van herder Callisto (die waakt voor de telescopen) en in gezelschap van de grotere waarneembroer :)
Ik vind de vernieuwde spiegelcel (Foto) echt meesterlijk! Hoe flikt ie het!

Bijlagen

• IMG_4411.jpg
    IMG_4411.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 12
  • IMG_4412.jpg
    IMG_4412.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 13
  • IMG_4415.jpg
    IMG_4415.jpg
    97,2 KB · Weergaven: 11
  • IMG_4417.jpg
    IMG_4417.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 10
  • IMG_4414.jpg
    IMG_4414.jpg
    79,4 KB · Weergaven: 10

patrickduis

Moderator
Mooie kijker zeg! Slim dat je een teef hebt en geen reu.....die zou er misschien meteen tegenaanpissen......

tomkooij

Donateur
Die spiegelcel!!! :goedgedaan

Ik zie overigens op een van de fotos het gras *DOOR* je oculairhouder... Foei! ;) Dat lichtscherm lijkt aan de kleine kant.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ik denk dat ik als ik dat lichschild zo wilde houden een baffle vooraan de oculairhouder zou plaatsen. Liever een beetje meer vignettering aan de rand van het breedste oculair dan achtergrondwaas.

Ionize

Schlauchmaus
Netjes! 2 collimatiepunten werkt inderdaad fantastisch! Ik heb dat vorig jaar bij mijn dob ook gebruikt en het werkt prettig, enig nadeel is dat "even" de spiegel 1 cm hoger of lager zetten er niet meer bij is. Niet dat je dat vaak moet doen...

Steem

Donateur
Prachtige dob weer Nop! Zo heb je toch wel een ontzettend mooi duo. Ik hou even in de gaten hoe het afloopt met de vangspiegel, want als er echt iets niet klopt dan is dat ook van belang voor mijn kijker.

In mijn geval bleek trouwens dat de vaste collimatiebout te laag zat, waardoor ik de hoofdspiegel net niet in collimatie kreeg (wel met 2 strips dun karton). Michael heeft mij daarna netjes de losse onderdelen toegestuurd zodat ik nu ook met de derde bout kan collimeren. Ik denk dat het handig is als Michael deze extra onderdelen altijd los mee stuurt zodat je zelf kan kiezen of je er wel/geen gebruik van kunt maken. Ook lijkt het me handig dat Michael van elk onderdeel een reserve versie mee stuurt (maar dat heb ik hem uiteraard laten weten).

Veel plezier met je kijker!

nop

Admin
Thanks! Hopelijk kan ik morgenavond de dob op het volgplatform zetten en Jupiter eens flink uitvergroten met gekoelde spiegel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan