Restauratie en conserveer technieken voor klassieke telescopen

Erdna

Ganymedes
Misschien tijd om dit topic wat op te poetsen?
Ik heb de lak van een oude polarex (~ 1967) opgeknapt. De lak niet om aan te zien was, vuil, vlekkerig vergeeld en met lelijke diepe krassen, waarschijnlijk door vele kinderhanden van de school waar die stond. gekregen. Afnemen met afwasmiddel of wasbenzine had niet geholpen dus jaren zo gelaten, zo van, ik laat hem wel eens spuiten.
Nu had ik laatst iets gelezen over autoglym, een polijstmiddel dat wordt gebruikt om doffe lak weer op te frissen. Dus dat maar eens geprobeerd en het werkt inderdaad prima. Maar niet op een buis die zo lelijk was als deze. Het is een mild polijstmiddel dus het kostte erg veel tijd en kracht om maar een klein stukje van de lak weer acceptabel wit te krijgen en het is een flinke buis. Ik had nog staalpolish van HG staan en daar heb ik heel voorzichtig een stukje mee gedaan en dat was de oplossing! Het werkt prima zonder te krassen en veel sneller. Voorzichtig en goed kijkend heb ik stukje voor stukje de vergeling op hele buis afgeslepen totdat de vlekkerigheid in elk geval een stuk minder was. En daarna natuurlijk gepolijst met de autoglym. De buis is nu wel iets vergeeld maar dat hoort bij een oude telescoop. Belangrijkste, het is egaal en de oude lak is mooi bewaard en hij is prachtig.
De diepe krassen heb ik geretoucheerd met flink verdunde lak en een tandenstoker. Dat was ook nog wel spannend maar het lukte wonderwel. De retouches zijn nog wel zichtbaar en ik vind dat dat ook mag, ze hoeven niet verstopt te zijn (ik moet er een brilletje voor opzetten).

Erdna

Ganymedes
Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: na.jpg views: 0 grootte: 2,05 MB id: 1436339Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: nat.jpg views: 0 grootte: 2,38 MB id: 1436340
Links na drogen, midden de natte lak rechts de kras. De rechter foto is wat geler maar dat ligt aan de belichting.

Bijlagen

• nat.jpg
    nat.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 1
Bovenaan Onderaan