Restauratie en conserveer technieken voor klassieke telescopen

MoreLinux

Donateur
Klassieke telescopen zijn oud en soms zelfs antiek. Hierdoor hebben ze de tand des tijds gezien en zullen ze er soms niet meer perfect uitzien.

In dit topic kunnen jullie verwijzen naar restauratie en conserveer technieken en het goede en slechte van die technieken bespreken. Wil je een nieuwe techniek uitleggen, maak dan een nieuw topic.
 
Zeer goed starters boek door Neil English = Classic Telescopes: A Guide to Collecting, Restoring, and Using Telescopes of Yesteryear :betweter:
ISBN 978-1461444237
 

svdwal

Sander - Moderator
Alleen als je ze zelf hebt gerestaureerd. Dit is immers een forum om ervaring te delen.
 
Laatst bewerkt:

Bert Bogchelman

Moderator
Als je messing of koper weer echt mooi wilt krijgen, leg het dan een aantal dagen in de karnemelk. Er ontstaat dan een zwarte aanslag die je er zo, zonder enige moeite, af kunt vegen. Het vuil zit in de zwarte aanslag.
Karnemelk werkt beter dan azijn; het is een oud Achterhoeks boeren recept.
 

John Baars

Moderator
@ Bert
Die tip ( kwam volgens mij toen van jou) heb ik inderdaad ooit eens toegepast op een koperen olielampje uit een erfenis, met hoekjes en plekjes waar je normaal gesproken al poetsend nauwelijks bij kan komen. Om die reden was hij al een kleine eeuw niet meer gepoetst. Er zaten ook grote zwarte vlekken op die niet te poetsen waren. Ik liet hem 14 dagen ondergedompeld. Het lichte zuur deed zijn werk en de honderd jaar oude lamp kwam schitterend en vlekkeloos uit zijn bad. Even napoetsen moest wel even.

Geen blingbling of old school Marineglans, nog steeds is te zien dat de lamp heel oud is. Mooi zacht geconserveerd.
 

playstari

Callisto
John :
Je hebt een doodzonde begaan,waar iedere antiek dealer van gruwelt.
Bij antieke spulletjes is het juist belangrijk dat je die oude laag van jaren her laat zitten
Heeft een naam (patina).
Door het te reinigen heb je de waarde terug gebracht tot bijna nul.
Dus niet meer doen John,nou moet je minstens weer 100 jaar wachten ,lol.
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Dat is ten dele waar, en geldt zeker bij munten en bronzen beelden. Dan is het een teken van doorleefde geschiedenis.

Maar of dat ook opgaat voor een koperen olielampje betwijfel ik, dat zou dan het bestaan van koperpoets volledig onderuithalen. Je ziet aan keurmerken in zilver (en soms ook koper) of het origineel en oud is. De waarde wordt dan niet bepaald door de aan- of afwezigheid van (veel) patina.
Ik heb daar een expert iets over horen vertellen bij het programma "tussen kunst en kitsch" (mijn absoluut favoriete programma met geweldige dingen die worden getaxeerd en toegelicht!)
Trouwens tijdens mijn restauratieproject van de Zeiss montering (zie topic bij atm) heb ik ook heel veel patina weggehaald, zou dan de waarde na restauratie minder geworden zijn dan in de vervulde en gecorrodeerde staat..........ik denk integendeel zelfs......
 

RobRob

Donateur
Restaureren is terug brengen naar de oorspronkelijke staat (bijvoorkeur door zoveel mogelijk de originele onderdelen terug te brengen in de oorspronkelijke staat). Dat betekend opnieuw beplaten van metalen waar dit orgineel zo was, pitting verhelpen in chroom en opnieuw verchromen (waarmee dezelfde glans/kleur/diepgang weer wordt aangebracht), opnieuw verven/spuiten als dit zo was. Maar het betekend ook: niet mooier maken dan het was (bv waviness in body panelen vlakschuren als deze er wel oorspronkelijk in zaten)
 
Laatst bewerkt:

playstari

Callisto
I Oosterveld:
Laten we eerst vast stellen dat het over John s eeuw oude olielampje gaat.
Keurmerken voor koper bestaat gewoon weg niet ,hooguit een persoonlijk merk of signatuur van de
maker ervan .
Gezien de grote hoeveelheid namaak antiek die er geproduceerd word in Azie is een patina
eigenlijk het enige zekerheid over de ouder dom van het object.
Zou Dhr Oosterveld aan willen bevelen om eens naar de Engelse antiek programma s te kijken,
zeer leerzaam als het op antiek aan komt ,daar is Nederland een kneuter landje bij vergeleken
aan wat daar aan curiosa en antiek omgaat.
Tja en de redenering dat er gepoetst moet worden omdat er koperpoets bestaat is wat mij betrefd
wel heel erg kort door de bocht.
Wat betreft oude telescopen ,dat is wat mij betreft op aan de bezitter wat hij of zij er mee wil doen.
Maar daar ging mijn schrijven dan ook niet over.
Vraag me dan ook af waarom dat aangehaald word.
Wens u veel plezier en succes met uw restauratie hobby.
 
Ik kijk ook regelmatig naar de Engelse antiek programma's ,en poetsen is daar inderdaad een gruwel.
Maar verder moet je het zelf weten of je iets wil laten blinken of niet,alleen de waarde doet het meestal geen goed.
Wel moet je onderscheid maken tussen iets opknappen wat al ver heen is en iets wat nog in een goede originele staat verkeerd.
Ook word er een onderscheid gemaakt tussen verschillende voorwerpen,bijvoorbeeld een schilderij mag wel schoongemaakt of gerestaureerd worden,alleen moet dat wel door een expert gedaan worden.Oude munten en wapens mag je absoluut niet schoonmaken,dan vernietig je in 1 klap de waarde.
Eigenlijk zijn voor de diverse antieke spullen een aantal regels die gevolgd moeten worden en dan kom je altijd bij een expert terecht,zelf knoeien is zo goed als zeker waarde vernietiging.Wel moet het natuurlijk om spullen van aanzienlijke waarde gaan,bij spul wat weinig waard is maakt het niet uit wat je er mee doet.
 
I Oosterveld:
Gezien de grote hoeveelheid namaak antiek die er geproduceerd word in Azie is een patina
eigenlijk het enige zekerheid over de ouder dom van het object.

Playstari

Hier sla je de plank volledig mis ! Al sinds een eeuwigheid duiken er allerlei bronzen en koperen voorwerpen op in die antiek programma's met soms zeer fraaie fake patina's die door een leek haast niet als zodanig te herkennen zijn.Heeft niets met Nederlandse kneuterigheid te maken maar met de firma list en bedrog die behalve in Azie ook in Noord Afrika in grote getale hun geld proberen te verdienen.Voorbeeldje: Op een vakantie in Tunesie kochten mijn ouders wat fraaie Romeinse koperen munten met groene patina maar ze bleken zo vals als wat ( een keertje laten zien bij Mevr.Zilverberg van Kunst & Kitsch te Amsterdam ).
En er mag ook gepoetst worden,ik zie het vaak in die programma's bij antieke zilveren voorwerpen ( met zilver of koperpoets gedaan ) De waarde blijft hetzelfde!

​classicscopes
 

playstari

Callisto
classic scopes:
Het feit dat er in Azie veel fake antiek word gemaakt sluit andere plaatsen niet uit,zo wat dat betreft
heb je alle gelijk van de wereld.
Ook dat bij wijze van spreken U en ik het verschil niet zullen zien tussen namaak patina en echt
geef ik graag toe.
De Nederlandse kneuterigheid sloeg op de omzet hoeveelheid van antiek en op niets anders,beter lezen!
Voor de rest zou ik zeggen blijven poetsen.
 
De Nederlandse kneuterigheid sloeg op de omzet hoeveelheid van antiek en op niets anders,beter lezen!
Voor de rest zou ik zeggen blijven poetsen.

Tsja waarom dan het woord kneuterigheid gebruiken als je de omzet hoeveelheid van antiek in het Verenigd Koninkrijk bedoeld ? Eigenlijk makkelijk verklaarbaar,er wonen daar 64 miljoen mensen ( 2013 telling ) tegen 17 miljoen hier dus geen wonder dat de antiekmarkt daar veel groter is als daar minstens meer dan 47 miljoen mensen extra rondlopen.
O ja de Brasso staat al klaar !:D

classicscopes
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
I Oosterveld:
Laten we eerst vast stellen dat het over John s eeuw oude olielampje gaat. Zou Dhr Oosterveld aan willen bevelen om eens naar de Engelse antiek programma s te kijken,
zeer leerzaam als het op antiek aan komt . Tja en de redenering dat er gepoetst moet worden omdat er koperpoets bestaat is wat mij betrefd wel heel erg kort door de bocht.
Wens u veel plezier en succes met uw restauratie hobby.

Dank je dat je me plezier en succes wenst met de restauratiehobby.

Ik kijk ook naar Engelse programma's die over antiek gaan en die markt is inderdaad veel groter dan de NL markt. En namaak antiek met namaak patina is er helaas veel te veel. Tot slot zeg ik niet dat er gepoetst moet worden, maar ik zeg wel dat je antieke spullen best mooi kan houden door ze toch wel te poetsen. Met name met zilveren dingen wordt dit gedaan en doe ik zelf ook. Munten en bronzen beelden die worden minder waard als je ze patina vrij maakt......

Ik hoop dat John toch blij is met z'n olielampje!!!
 

RobRob

Donateur
Munten worden niet minder waard van het wegpoetsen van patina maar van het wegpoetsen van de afbeeldingen. Zonder patina is een puntgave munt minstens net zo veel waard...
 
Munten worden niet minder waard van het wegpoetsen van patina maar van het wegpoetsen van de afbeeldingen. Zonder patina is een puntgave munt minstens net zo veel waard...
Daarom mag je ze ook niet poetsen,iedere keer als je er met een poets cq polijstmiddel overheen gaat haal je een laagje weg,je maakt echt geen vrienden bij muntenverzamelaars als je zegt dat je ze regelmatig oppoetst.
 

playstari

Callisto
Jongens ,jongens:
er is en spreekwoord of gezegde dat zegt ,muntconditie.
Dat woord staat voor een munt die special word geslagen voor de echte verzamelaars.
Er zit een mannetje bij een hele grote stans machine die een voor een munten slaat.
Ieder muntje word door het mannetje opgepakt met katoenen handschoentjes aan hij bekijkt (Keurt) hem aan iedere zijde en stopt hem dan voorzichtig een zo n speciaal leuk klein plastic doosje.
Dit om te voorkomen dat het agressieve zweet op je handen in contact komt met de munt.
En nee die laten ze niet in een super grote emmer vallen bij die andere 200. 000.
Willen jullie noch steeds je muntje poetsen? :foeiNiet doen!!!!!!!!!!!!!
Word dat mannetje heeeeeel verdrietig van.
 
Bovenaan Onderaan