Regensensor voor astrofotografie

Beste forumleden,

één van mijn angsten is dat als ik lekker op één oor lig terwijl mijn telescoop mooie foto's staat te maken dat er een onverwachte regenbui komt.
Daarom heb ik besloten er wat aan te doen, ik heb een bestaande contactsensor (raam / deur sensor) omgebouwd tot een regensensor.

Dit was een kwestie van een zogeheten "rain drop module" solderen op de plek waar normaal een reed-switch zit. Gezien het al een bestaande sensor was kon ik deze gemakkelijk via Zigbee koppelen aan mijn Home Assistant. Nu kan ik zodra er regen wordt gedetecteerd allerlei toeters en bellen laten afgaan in huis. Het mooie is dat dit zelfs werkt als er geen WiFi of internet is, gezien het dus via het Zigbee netwerk loopt. (alles lokaal).

Ik heb een waterdichte 2x AA batterij doos besteld, hier heb ik het "batterij gedeelte" uit "gesloopt", zodat er ruimte is voor mijn sensor. De kabels door het al bestaande gaatje gehaald en met hete lijm gezorgd dat het weer waterdicht is. De regenmodule heb ik er bovenop gelijmd.
Het enige "probleem" dat ik voorzie is dat dauwdruppels de sensor al kunnen triggeren, maar dat moet ik nog testen, en dan zoek ik daar wel weer een oplossing voor. Wordt liever een keer te veel gewekt dan een keer te weinig.

1665059657834.png1665059673593.png1665059692683.png1665059874901.png
1665059894263.png

Bijlagen

• 1665059679680.png
    1665059679680.png
    446 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt door een moderator:

Houthans

Donateur
Mooi werk en ik deel je angst (meestal kies ik er dan voor het spul maar niet buiten te zetten en dan - uiteraard - is het de volgende ochtend kraakhelder en kurkdroog....). Begrijp ik goed dat dit gekoppeld is aan je alarminstallatie? Dat lijkt me heftig.

Mooi werk en ik deel je angst (meestal kies ik er dan voor het spul maar niet buiten te zetten en dan - uiteraard - is het de volgende ochtend kraakhelder en kurkdroog....). Begrijp ik goed dat dit gekoppeld is aan je alarminstallatie? Dat lijkt me heftig.
Nee hoor, niet gekoppeld aan een alarm installatie, de sensor is gekoppeld aan Home Assistant, een opensource smarthome platform. Als de sensor signaal geeft kan ik het helemaal naar wens instellen, zo zal bijvoorbeeld mijn persoonlijke google apparaat alarm geven en gaan alleen mijn lampen knipperen, verder heeft dus niemand er last van. Bovendien kan ik het enkel aanzetten als ik het nodig heb, tijdens nachten waar ik dus niet aan het fotograferen ben zal er dus niks gebeuren bij regen.

AshaiRey

Knutselaar uit Zundert
Waarom koop je geen censor bij Conrad, die zijn verwarmd en hebben geen dauw.
Omdat hij waarschijnlijk de meeste onderdelen al had liggen en omdat hij het geheel ook wilde koppelen aan HA.
En voor die conrad prijs kan hij makkelijk wat weerstanddraad aanschaffen en die aan de achterkant bevestigen waardoor hij ook geen last heeft van dauw.

Maar als je deze diy sensor scheef plaats zal dauw eraf lopen en daardoor ook triggeren. Dat zou wel iets goeds kunnen zijn want met zoveel dauw wordt je apperatuur ook behoorlijk nat.

Omdat hij waarschijnlijk de meeste onderdelen al had liggen en omdat hij het geheel ook wilde koppelen aan HA.
En voor die conrad prijs kan hij makkelijk wat weerstanddraad aanschaffen en die aan de achterkant bevestigen waardoor hij ook geen last heeft van dauw.

Maar als je deze diy sensor scheef plaats zal dauw eraf lopen en daardoor ook triggeren. Dat zou wel iets goeds kunnen zijn want met zoveel dauw wordt je apperatuur ook behoorlijk nat.
De sensor is momenteel scheef inderdaad, ik merkte namelijk dat het een behoorlijke tijd duurde voordat deze weer droog werd. Het is nog een beetje trial and error

Spaceman

waar is men hamer?!
Best is deze sensor plaat lichtjes te verwarmen , zodat waterdruppels opdrogen.
Anders blijft die de hele nacht vochtig en foute waarde geven.

Best is deze sensor plaat lichtjes te verwarmen , zodat waterdruppels opdrogen.
Anders blijft die de hele nacht vochtig en foute waarde geven.
Je hebt helemaal gelijk! Alhoewel ik nog niet heb kunnen ontdekken dat hij met dauw aanslaat, echter overweeg om ik het toch wat serieuzer aan te gaan pakken met een AAG cloudwatcher, ik moet alleen onderzoeken of deze ook te koppelen is aan home assistant

Spaceman

waar is men hamer?!
Een AAG Cloudwatcher is the way to go. Ik heb dat toestel ook en ben er super content van. uiteindelijk is zo een project altijd trial and error, en als je dat zelf doet, zit je weer enkele jaren verder met uiteindelijk het zelfde resultaat.

Koop je een AAG Cloudwatcher en je bent zeker van een veilige opstelling.
De AAG cloudwatcher heeft ook een ASCOM weerstation interface die je kan koppelen met software.

PaulVolman

Donateur
Ik heb al jaren een zelf gemaakte 'cloudsensor' op dak staan, deze meet de bewolking, SQM, temperatuur, luchtdruk, vochtigheid, dauwpunt en regen. Hierbij heb ik ook die Conrad regensensor in verwerkt. Deze sensor reageert wel degelijk op vocht. Op het moment dat de sensor inkomt dan gaat de verwarming aan en wordt de sensor door de warmte gedroogd. Handig voor sneeuw of ijs. Wat wel een punt is bij deze sensor, en alle andere sensoren die op dat principe van open printbanen werken, is dat de sensor pas regen detecteert als het eigenlijk al te laat is. Dan is er als zoveel regen gevallen dat een telescoop en andere apparatuur behoorlijk nat is.
Wat ik ook nog wil meegeven is dan de Conrad regensensor vergulden printbanen heeft en redelijk tegen de weersinvloeden beschermd is. De sensor die de TS gebruikt lijkt mij niet verguld, dus de vraag is hoe lang hij dat volhoudt.

alfje

Eris
PaulVolman, weet je toevallig een link voor zo een claudsensor of heb je een schematje die je kan of wil delen, ben al een tijd op zoek naar een zelfbouw wolken sensor.

PaulVolman

Donateur
PaulVolman, weet je toevallig een link voor zo een claudsensor of heb je een schematje die je kan of wil delen, ben al een tijd op zoek naar een zelfbouw wolken sensor.
Het is een zelfbouw project met steeds weer aanpassingen en toevoegingen, echt goed gedocumenteerd is het niet. In eerste instantie draaide dit met een Velleman kit K8055 maar die was op een gegeven moment niet meer toereikend. Nu draait alles op een Arduino Uno. Er is dus geen link naar een website en met alleen een schema ben je er niet, daar hebben we ook de nodige software voor geschreven om de Arduino aan te sturen en uit te lezen. Maar als het voor jou alleen om de wolkensensor gaat dan heb je misschien iets aan het schema hieronder. De Thermopile is een ZTP-135SR samen met een AD8538 en dat is voor mij de basis geweest en die had ik wel van internet.
de 2e foto is een screenshot van de software van het hele project.

ambient_circuit.gif

Bijlagen

• cloudsensor.JPG
    cloudsensor.JPG
    256,9 KB · Weergaven: 18
Update over mijn projectje: Het is mislukt.

De regensensor werkt, maar hij reageert ook op dauw, dit maakt hem vrijwel onbruikbaar voor mijn doeleinde en daardoor blijf ik vaak toch maar de hele nacht op. Ach, het was een experimentje, en die mogen mislukken.

Maar ik geef niet op. Zojuist heb ik deze sensor besteld:
M152_KUNDENFOTO.png

In vergelijking met de oude heeft deze wél een verwarming ingebouwd, ik weet niet of die automatisch aan gaat of niet, de sensor kostte rond de €30, dus wel een stukje duurder dan de oude maar hopelijk zijn geld waard. Het plan is om deze aan te sluiten op een ESP32, die ik vervolgens aan Home Assistant koppel.

Of het gaat werken? Geen flauw idee! Ik had op CN wel gezien dat dit door iemand werd aanbevolen, ik heb nog nooit zoiets gedaan en ik heb ook nog nooit met ESPhome gewerkt, weer een leuke uitdaging in ieder geval.

Ik houd jullie op de hoogte :)

PaulVolman

Donateur
Ik heb in mijn cloudsensor project ook deze Kemo Rain detector zitten, geleverd via Conrad, en daar werk ik al meer dat 12 jaar mee. Wel werk ik inmiddels met de 3e sensor bezig, omdat de contacten, ook al zijn ze verguld, op den duur toch corroderen. Deze sensor heeft een ingebouwde verwarming die de sensor weer droog maakt als hij vochtig wordt door mist, regen, ijs of sneeuw. De verwarming gaat pas aan als de sensor nat wordt. De sensor maak ik af en toe schoon om vuil, spinnen- en vogelpoep te verwijderen. Dat doe ik meestal als ik merk dat het regent, of begint te regenen en de sensor dat nog niet ziet. Er is wel een punt waar je op moet letten bij deze sensor en dat is dat de sensor pas reageert als er al behoorlijk wat water op zit. Ook reageert hij op vocht, van b.v. mist. Daarom wil Ik in de toekomst deze sensor gaan vervangen voor een optische sensor, maar dat project staat op dit moment in een wat lagere prioriteit.

Ik heb in mijn cloudsensor project ook deze Kemo Rain detector zitten, geleverd via Conrad, en daar werk ik al meer dat 12 jaar mee. Wel werk ik inmiddels met de 3e sensor bezig, omdat de contacten, ook al zijn ze verguld, op den duur toch corroderen. Deze sensor heeft een ingebouwde verwarming die de sensor weer droog maakt als hij vochtig wordt door mist, regen, ijs of sneeuw. De verwarming gaat pas aan als de sensor nat wordt. De sensor maak ik af en toe schoon om vuil, spinnen- en vogelpoep te verwijderen. Dat doe ik meestal als ik merk dat het regent, of begint te regenen en de sensor dat nog niet ziet. Er is wel een punt waar je op moet letten bij deze sensor en dat is dat de sensor pas reageert als er al behoorlijk wat water op zit. Ook reageert hij op vocht, van b.v. mist. Daarom wil Ik in de toekomst deze sensor gaan vervangen voor een optische sensor, maar dat project staat op dit moment in een wat lagere prioriteit.
Bedankt voor de uitgebreide reactie en de adviezen! Reageert de sensor niet op dauw? Dat wil ik namelijk absoluut voorkomen

Bovenaan Onderaan