Regal Horizon 7 x 50. Eén van de beste Japanse kijkers?

ginkel

Mimas
Aan de hand van de JB enz. inscripties kun je nagaan welk Japans bedrijf de kijker heeft gemaakt.
Gijs van Ginkel

Maxime

Meteoriet
Daar ben ik mee bekent. De ene COMO met serie nummer D-1133 heeft geen JB nummer. Mogelijk van voor er met het JB nummer werd gewerkt. De andere COMO heeft serie nummer D-65575 met JB89. Daarnaast heb ik een Horizon serienummer 2073 van JB89 en een Horizon met serienummer 7161 van JB50.

De 8x32 Regal van Foef en 7x50 Regal Horizon van Scorpio zijn van JB26.
Van de Horizon van John kan ik het JB nummer niet lezen.

Zover ik heb begrepen het volgende.

Zegt het JB nummer vooral over wie de kijker heeft geassembleerd. De optiek werd net als de behuizing meestal ingekocht dus niet altijd geproduceerd bij degene die de kijker assembleerde/produceerde.
Het lijkt erop dat de kwaliteit van de kijker werd bepaald door degene die het merk voerde wat op de kijker kwam. Deze de kwaliteit koos van het samengestelde eindproduct.

Het is denkbaar dat er fabrikanten waren ingericht om goedkope kijkers van een mindere kwaliteit te assembleren/produceren en andere bedrijven ingericht waren om een betere kwaliteit te assembleren/produceren. Heden ten dage bestaat dat nog in de industrie algemeen. Dat maakt het mogelijk dat twee bedrijven met een andere JB nummer dezelfde kwaliteit konden assembleren/produceren.

Laatst bewerkt:

Maxime

Meteoriet
Enne Scorpio, heb ook twee Steiners. Of had. Met een Makrolon behuizing. De 8x40 Eww Bayreuth is al verwerkt door de vuilnisman. Is gewoon een slechte kijker. De Steiner Fero D12 8x30 stelt ook niks voor. B.v. een Tecnar by Swift voor €7,50 van marktplaats (is echt geen Swift kwaliteit) bied veel meer optische kwaliteit. Net als het onbekende merk Maaren Optiek. Blijkbaar zijn er door Steiner ook goedkope, mindere kwaliteit kijkers gemaakt. De D12 schenk ik aan mijn buurjongetje van 8 jaar als speelgoed.

ginkel

Mimas
Over het algemeen of eigenlijk altijd staan er twee tekens op de kijkers uit Japan. De ene voor de optische constructie de andere voor de mechaniek. Je moet soms wel goed speuren voor je ze vindt.
Gijs van Ginkel

John Baars

Moderator
Post 49:
De eerste code is JB26, die staat voor Futaba Kogaku Kogyo Co.Ltd Deze code is slordig ingeponst; het zou ook (maar minder waarschijnlijk) JB28 kunnen zijn: Fuji Seinntsukiki Seisakujo. inc.
De tweede code is even slordig ingeslagen en lijkt het sterkst op JE45, die staat voor Tarsei Kogaku Kogyo Co. Ltd.
Serienr. 4037

Maxime

Meteoriet
Ik heb ook kijkers gezien met wel een JB code maar geen JE code. Zo ook op mijn COMO alleen een JB code. Zelfs in de kijkbuizen gezocht. Maar heb ook twee kijkers met de JB code op het voorste afdekplaatje van de centrale as en ontbreekt ieder spoor van een JE code. Kan mij goed voorstellen dat degene van de JB code het meest verantwoordelijk is voor het eind resultaat. Dat dat een reden kan zijn om de JE code weg te laten. Want die assembleerde de kijker, plaatste de optiek en moest de kijker collimeren.

De kijkers van John, Foef en Scorpio zijn van JB26 die van mij JB 89. Om te weten of de beide JB codes dezelfde kwaliteit hebben geleverd in dezelfde behuizing zouden we dat moeten uitproberen. Ik constateer met mijn geringe ervaring ten opzicht van jullie dat de COMO beter is dan de Swift Observation en Swift Ultra Lite en de Russische Zomz. De COMO heeft het meest scherpe, vlakke beeld en minste aberratie en beeldvervorming van alle kijkers die ik heb.
De Swift kijkers zijn door Wim Boer gecollimeerd.

Maxime

Meteoriet
Brocante verrekijker..........zo stond ie op marktplaats.

Vervolgens als ster kijker in huis gehaald.

IMG_20220615_003532_2.jpg

Laatst bewerkt:

Maxime

Meteoriet
IMG_20220615_002354.jpg

Aan de passed sticker onder op de koker te zien dat de kijker weinig is gebruikt. Zelfs de binnen en buitenzijde van het nekriempje is als nieuw.

Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Gelukkig dat dit soort pareltjes af en toe nog opduiken. De verkoper (s) hebben meestal geen idee van wat ze aan kwaliteit te koop zetten. Gefeliciteerd met deze aankoop!

Bovenaan Onderaan