Regal Horizon 7 x 50. Eén van de beste Japanse kijkers?

Rudy

Donateur
Toevalligerwijs nam ik een paar dagen geleden mijn 7X35 Horizon weer ter hand. Hij blijft mij verbazen. (...) gewicht en vormgeving te maken. Ik vond hem aanvankelijk aandoenlijk lelijk.

Interessant, heeft deze ook een ruime beeldhoek? Heb sinds een tijdje een 6x30 om uit de losse hand waar te nemen, dat werkt prima, maar de beeldhoek is helaas wel krap. Bij telescopen stoort een kleinere beeldhoek mij niet zo, maar bij een verrekijker mag het best wat ruimer. Heeft vast te maken met het kijken met één oog, of met beide. Ik zou best 'ns een 7x35 met een mooie beeldhoek willen proberen, kijken of 7x ook nog te doen is uit de losse hand, maar het moet dan niet heel zwaar zijn. Of een kijker lelijk is, ach, dat zie je in het donker toch niet. ;)

Maxime

Meteoriet
En dankzij jullie heb ik nu 2 kijkers voor een klein prijsje die marginaal verschilt van een topkijker. 💫
(of zijn ze zo goed dat het topkijkers zijn)

Kan mij voorstellen dat gewicht voor veel mensen een rol speelt, als ze mijn Swift Ultra Light 8x42 al zwaar vinden. Voor mij speelt het geen rol.

Laatst bewerkt door een moderator:

John Baars

Moderator
Helemaal top! Ze zien er ook goed uit!
Weet je iets meer van de achtergrond (consumentengeschiedenis) van deze twee topinstrumenten ?( want dat zijn het)
Beide via MP neem ik aan? Ik zie ze nou nooit langskomen......😢

Maxime

Meteoriet
Inderdaad had ik deze van marktplaats. Ze stonden al een tijdje te koop. Misschien vinden meer mensen ze lelijk. Ze worden zelden aangeboden, ook op ander sites. Het lijkt erop dat er een relatief kleine serie is gemaakt en over de westelijke markt verdeeld.

Laatst bewerkt door een moderator:

John Baars

Moderator

Rudy

Donateur
Nee, het is maar 7 graden in de 7X35.

Dat is inderdaad niet veel. Maar even verder zoeken. De 7x35 lijkt een model te zijn die onder de tegenwoordige kijkers toch een wat ruimer beeldveld heeft, in sommige gevallen. Beetje tegen de trend in.

Maxime

Meteoriet
Helemaal top! Ze zien er ook goed uit!
Weet je iets meer van de achtergrond (consumentengeschiedenis) van deze twee topinstrumenten ?( want dat zijn het)
Beide via MP neem ik aan? Ik zie ze nou nooit langskomen......😢
De ene heb ik van de kleindochter van de eerste eigenaar overgenomen. Zij en haar familie wonen in IJmuiden. Bij haar opa keek ze regelmatig door de kijker. Zij heeft deze van haar opa geërfd en op reizen met haar camper door Europa gebruikt. Ze had het erover dat de kijker erg helder en scherp is.

De andere heb ik van een handelaar in tweede hands spullen. Ook voor een zacht prijsje. Voor 20x dat bedrag koop je geen tweedehands Swarovski Habicht. ;) 🤫

Alleen in de tasjes van de kijkers zit een verschil. De enne is ooit met filters geleverd en daarom iets hoger dan het tasje zonder filterhouders.

Maxime

Meteoriet
Ik ben erg gecharmeerd van de Bausch en Lomb behuizing. Vier van mijn kijkers hebben dit. Laatst werd mij een Swift Audubon voor enkele honderden euro's aangeboden. Ik heb er door gekeken. In vergelijking met wat ik al heb staan was ik niet onder de indruk. Zeker niet als het om tweedehandsprijs / kwaliteit gaat en dacht o.a. aan mijn COMO.

John Baars

Moderator
Ik ben erg gecharmeerd van de Bausch en Lomb behuizing. Vier van mijn kijkers hebben dit. Laatst werd mij een Swift Audubon voor enkele honderden euro's aangeboden. Ik heb er door gekeken. In vergelijking met wat ik al heb staan was ik niet onder de indruk. Zeker niet als het om tweedehandsprijs / kwaliteit gaat en dacht o.a. aan mijn COMO.
Dat vond ikzelf ook als ex-bezitter van een Audubon ED 8,5X44.
Een vogel-enthousiast die ik al jaren ken, bezitter van dezelfde Audubon, keek door mijn 7X35 en riep verrast uit dat als je zo'n scherp en contrastrijk beeld hebt, je geen Audubon meer nodig hebt.

Vergeet ik er nog bij te vermelden dat de kleindochter al eind jaren zestig door de COMO van haar opa staarde.
De grap is dat mijn exemplaar ook van een kleindochter kwam, die in haar jeugd dit de "koude kijker van opa" noemde, vanwege de metalen oogschelpen.

Vorige week nam ik hem mee voor een dagje strand en ik verbaas me elke keer weer. Ik neem hem bij voorkeur mee naar omgevingen waar veel water schittert, dat kan hij bij uitstek aan. Op die "schitter- en tegenlicht-test" sneuvelen heel heel heel veel verrekijkers, die dan plotsklaps allerlei valse lichten vertonen. Hij zit qua scherpte en contrast op gelijke hoogte als een Swarovski 7X42 Habicht. Als ik vanuit de objectieven naar een wit vlak kijk, zie ik dat de Swarovski het op lichttransmissie nipt wint. Dit vanwege de moderne coatings. De Swarovski zit ook iets degelijker in elkaar. Maar dat zijn dan ook de enige in het oog lopende verschillen.

Maxime

Meteoriet
En de COMO is al degelijk.

De vrouw waar ik de kijker van over nam had het i.d. ook over de koude kijker van opa.

John Baars

Moderator
Het zou zo maar kunnen dat het om dezelfde oorspronklijke eigenaar gaat. (?) Opa had waarschijnlijk meerdere kijkers. Hebben wij per slot van rekening ook.

Maxime

Meteoriet
Wie weet. Maar ik heb deze in 2021 aangeschaft. Mocht die van jou niet mee op reis. Wanneer nam jij de kijker over.

Maxime

Meteoriet
Tja meerdere kijkers..........kocht in februari j.l. de eerste. Dacht toen ik koop drie verschillende vergrotingen en onder tussen heb ik er 12 😬 Daarom ga ik maar een keer met vrienden een avondje naar de nachtelijke hemel staren. Ieder een kijker in zijn handen. Benieuwd naar de reacties.

John Baars

Moderator
Ik neem aan dat ze de meest lichtsterke meenam op reis (?)

Ik weet het niet precies meer wanneer ik hem overnam, zeker meer dan 5 jaar geleden. Ik moest hem wel inwendig reinigen, mistige aanslag op de prisma's. Wat heel gebruikelijk is bij die leeftijden.
Heel opvallend was, had ik nog nooit meegemaakt, dat ik hem na volledig gedemonteerd en schoongemaakt, weer in elkaar zette en dat vervolgens collimatie geen spat was veranderd!!

Twaalf, haha. Je wordt al collectionneur! In dit tempo ben je lekker bezig!
Ik steeg op een bepaald moment boven de dertig uit. Daar deed ik wel een tiental jaren over. Ben toen gaan schiften, enkele verkocht, weggegeven aan minder bedeelden, goede doelen, weer bijgekocht, nog meer van de hand gedaan. Alles bij elkaar in totaal wellicht net geen 60. Heb er snel uit mijn hoofd geteld nu een stuk of twintig.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Maxime

Meteoriet
Stel dat we onze kijkers van dezelfde persoon hebben overgenomen dan is het niet vreemd dat die van jou niet mee op reis mocht. Die had een mistige aanslag van binnen. Die van mij is mooi helder. Mijn andere COMO heeft trouwens wel een lichte mistige aanslag.

Bovenaan Onderaan