Refractor + EQ Mount

Pars

Stofdeeltje
Bedankt iedereen voor hulp, ik ben er overuit dankzij alle tips.
Ik ga voor een HEQ5 nieuw, daar kan ik dan aardig wat jaren mee vooruit en later een groter telescoop bovenop zetten mocht ik dat willen. Het is ook gelijk een gewild montering welke ik eventueel altijd weer voor een mooi prijs verkopen kan mocht ik dat willen.goeie investering dus.
Wat betreft telescoop ga ik dan voor een gebruikte Apo doublet of triplet met een mooi prijs.
Ik kom dan idd toch ver boven budget uit,maar dan heb ik het wel gelijk goed gedaan.

Mijn nikon d5100 ga ik eventueel later de IR filter van de sensor verwijderen,heb video op YouTube gevonden,is te doen,al zijn de meningen verdeeld. Sommigen zeggen is niet echt nodig.

Ik dacht dat ik zo aardig op goeie weg ben.🤔

Sieg

Quaoar
Bedankt iedereen voor hulp, ik ben er overuit dankzij alle tips.
Ik ga voor een HEQ5 nieuw, daar kan ik dan aardig wat jaren mee vooruit en later een groter telescoop bovenop zetten mocht ik dat willen. Het is ook gelijk een gewild montering welke ik eventueel altijd weer voor een mooi prijs verkopen kan mocht ik dat willen.goeie investering dus.
Wat betreft telescoop ga ik dan voor een gebruikte Apo doublet of triplet met een mooi prijs.
Ik kom dan idd toch ver boven budget uit,maar dan heb ik het wel gelijk goed gedaan.

Mijn nikon d5100 ga ik eventueel later de IR filter van de sensor verwijderen,heb video op YouTube gevonden,is te doen,al zijn de meningen verdeeld. Sommigen zeggen is niet echt nodig.

Ik dacht dat ik zo aardig op goeie weg ben.🤔
Goed dat je er een tijd over nagedacht hebt, ik jouw geval zou ik net hetzelfde doen, goede keuze

grts
Sieg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pars

iefke123

Vesta
Ja precies dan heb je een goed overwogen besluit genomen. Ga je geen spijt van krijgen.
En vooral veel oefenen en niet opgeven het is echt een super hobby.
Ik zie uit naar je resultaten!

• Leuk
Waarderingen: Pars

Pars

Stofdeeltje
Om het zo beetje af te ronde en een update, de volgende set en Accessories heb ik besteld.(ja budget is allang van baan🤦🏻‍♂️) Om eerlijk te zijn sommige dingen heb ik besteld zonder 100% zeker te zijn dat de aansluitingen passen,maar wel met groot zekerheid heb ik de gok maar genomen.

Telescoop:
TS PHOTOLINE 80MM F6 Triple Apo 2.5•`` RAP Focuser

Montering:
HEQ5 PRO SYNSCAN

Accessories:

*SVBONY 1.25 "Extension Tube + M42 T-Ring Adapter Nikon

*Svbony Aluminium Bahtinov

*Ac Adapter Dc 110V 220V Naar 12V 5A Power Adapter Auto Sigarettenaansteker Converter omvormer 220V 12V

*EP-5A EN-EL14a Dummy Batterij Dc Power Ac Adapter Voor Nikon D5100

Vooral de EQMOD kabel ,vroeg ik mij af, kan iemand mij vertellen of het hiermee ook kan,want je hoort ook vaak de RS232 die via de afstandsbediening loopt,maar bij beschrijving van dit kabel stond dat het hiermee ook kan. Weet iemand dat?

Skywatcher Telescopes Goto Mount Control EQMOD ASCOM Asiair Cable for HEQ5pro
Screenshot_20210413-192442_AliExpress.jpg

Mochten jullie nog tips hebben of een handig Accessorie hoor ik dat graag!

Nils

Donateur
Pars, als ik jou was zou ik het artikel van John Baars eerst goed lezen! Ondanks alle goede en zeker goed bedoelde adviezen van een ieder, kun je je geld maar een keer uitgeven.

ps : je vrouw zal dat ook prettiger vinden;)

Pars

Stofdeeltje
Heb alles al gekocht en inmiddels ontvangen....wat een hoop werk en inzet nodig om alles maar van 0 te leren.

Alles opzetten viel allemaal mee. Maar dat procedure van op home positie zetten, en vooral dat polar alignment wat een gedoe was dat om het te snappen, maar achteraf gezien ook weer zo makkelijk ,wanneer je het eenmaal weet dan stelt het niks voor.
Ik heb veel hulp gehad van mensen dat is wel weer zo mooi.... voor de rest kan ik alleen maar frustratie uiten over de bewolking hier in Nederland...om helemaal gek van te worden, heb amper 4 a 5 fatsoenlijk heldere nachten gehad en was toen meest bezig met polaris, en 3 ster alignment, ook de heq5 hand controller natuurlijk beetje ontdekken.

Ook dat naprocess van foto's, daar wil ik het nog niet eens over hebben dat wordt echt de grootste uitdaging geloof ik.

Maar goed, toch ook weer zo mooi allemaal. Ik heb nog niet eens wat moois kunnen vastleggen behalve ja gewoon sterren....maar ben eigenlijk al bezig guidescope en guide camera, svbony guidescope zat ik te denken en zwo120mm.

Ik moet ook nog filters hebben en fieldflattener later, maar goed daar wacht ik nog mee.

Dit hobby is duur, komt geen einde aan, dat is wel 1 ding wat ik nu duidelijk door heb in ieder geval 😁

Bovenaan Onderaan