Refractor + EQ Mount

svdwal

Sander - Moderator
DSRL's zijn voor de h-alpha lijn minder gevoelig, maar het is nu ook weer niet zo dat ze helemaal geen h-alpha zien.

Simpel gezegd, je budget is niet zo hoog dat je gelijk alles kan. Je kan echter wel wat, en dat kan met je huidige camera. Voor 1000 euro zou ik een tweedehands Vixen GP en een 50 of 60 mm ED kijker nemen. Ik heb die combi zelf gehad, en dat beviel prima. Kijker en montering tweedehands, 200 voor de vixen, 250 voor de WO 66 mm Zenitstar, 100 voor de bujbehorende Field Flattener. Nieuw gekocht, 400 voor de Synscan

De combi heeft een nadeel, het is een widefield set. Zelden een probleem, behalve in het voorjaar omdat er dan eigenlijk alleen melkwegstelsels te zien zijn, en die doen het minder bij widefields.

Je kan ook doorsparen en naar de klassieke 80mm EDlenzenkijker/Heq 5 combi gaan. Dat is nog steeds redelijk widefield, maar ook genoeg beeldschaal om de melkwegstelsels te gaan zien. Ipv de heq5 kan je ook naar iOptron, welke mount equivalent is weet ik echter niet.

Het probleem van deze tijd is dat spullen schaars zijn en steeds duurder worden., ook tweedehands.

• Leuk
Waarderingen: Pars
Er staat nu een CGEM voor 650€ op te-les-koop. Nog weer een slagje groter dan de AVX. Voor dit soort bedragen zo weg.

Overigens vind ik het verschil tussen 700 voor een heq5 tweedehands en 1215€ met levertijd in mei nogal wat (die prijzen stijgen trouwens naar belachelijke hoogte; een heq5 ging voorheen toch nog voor net geen 1100€!). Toch wel iets meer dan “een paar honderd euro”. Een nieuwe cgem gaat zelf voor 1800+€.

Vereist wel enige durf.

Pars

Stofdeeltje
Er staat nu een CGEM voor 650€ op te-les-koop. Nog weer een slagje groter dan de AVX. Voor dit soort bedragen zo weg.

Overigens vind ik het verschil tussen 700 voor een heq5 tweedehands en 1215€ met levertijd in mei nogal wat (die prijzen stijgen trouwens naar belachelijke hoogte; een heq5 ging voorheen toch nog voor net geen 1100€!). Toch wel iets meer dan “een paar honderd euro”. Een nieuwe cgem gaat zelf voor 1800+€.

Vereist wel enige durf.
Wist niet eens dat die site bestond. Echt handig om te weten.
Heb even die mount opgezocht ,dat is idd een koopje. Is er ook een manier om de mount te testen ,zoja hoe gaat dat in ze werk dan ?

Sieg

Quaoar

Vereist wel enige durf.
Nou als je zo'n goedkope Heq5 pro weet te staan mag je me altijd een seintje geven
De laatste drie die gepasseerd zijn op TE-LES-KOOP waren allemaal tussen de 850 en 950€
Een nieuwe kost iets van een 1100€ korting meegerekend
levertijd is inderdaad een groot probleem blijkbaar en zoals je zegt, 2de hands vereist toch wel wat durf

Trouwens de CGEM waar je naar verwijst lijkt me al een oud beestje, is nog het vorige model en wordt niet meer gemaakt
Dus ja inderdaad vereist dat durf

grts
Sieg

Laatst bewerkt:
  • Leuk

svdwal

Sander - Moderator
Standaard vraag en aanbod. Aanbod is ingestort, de vraag is veel groter geworden. Nu stijgt de prijs totdat er weer evenwicht is.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Nou als je zo'n goedkope Heq5 pro weet te staan mag je me altijd een seintje geven
De laatste drie die gepasseerd zijn op TE-LES-KOOP waren allemaal tussen de 850 en 950€
Een nieuwe kost iets van een 1100€ korting meegerekend
levertijd is inderdaad een groot probleem blijkbaar en zoals je zegt, 2de hands vereist toch wel wat durf

Trouwens de CGEM waar je naar verwijst lijkt me al een oud beestje, is nog het vorige model en wordt niet meer gemaakt
Dus ja inderdaad vereist dat durf

grts
Sieg

Vorig model? Dat maakt niets uit. Als er goed mee omgegaan is, is het een prima mount. Ik zou het wel weten.

iefke123

Vesta
ik wilde toch even hier reageren. hier worden met hoge bedragen gegooid, maar ik vind dit persoonlijk overdreven. nu behaal ik natuurlijk niet de top resultaten die je met een heq5 en top refractors haalt en dure astrocamera's. maar ik heb vorig jaar via marktplaats een skywatcher 150p 750 op een eq3-2 gekocht (€150) daar nog volgmotortjes op gezet en met de dslr die ik al had begonnen met foto's maken. daar haal ik voor mijn idee al mooie beelden mee, misschien niet voor jullie omdat jullie beter spul hebben (waar ik natuurlijk uiteindelijk van droom om ooit aan te schaffen) maar om te beginnen hoeft dat nog niet duur te zijn om al verstelt te staan wat er te zien valt en wat mogelijk is. zo kom je er wel achter of deze hobby echt wat voor je is en of je ermee verder wilt, zoals ik dus nu heb ondervonden en verder wil met aanschaffen.

sorry als ik hiermee iemand tegen de borst stoot daarom schrijf ik dit niet maar wel om te laten weten dat als beginner de (minder) mooie resultaten ook echt al bijzonder zijn en je het uiteindelijk nog zo duur kan maken als je wilt.

ik wilde toch even hier reageren. hier worden met hoge bedragen gegooid, maar ik vind dit persoonlijk overdreven. nu behaal ik natuurlijk niet de top resultaten die je met een heq5 en top refractors haalt en dure astrocamera's. maar ik heb vorig jaar via marktplaats een skywatcher 150p 750 op een eq3-2 gekocht (€150) daar nog volgmotortjes op gezet en met de dslr die ik al had begonnen met foto's maken. daar haal ik voor mijn idee al mooie beelden mee, misschien niet voor jullie omdat jullie beter spul hebben (waar ik natuurlijk uiteindelijk van droom om ooit aan te schaffen) maar om te beginnen hoeft dat nog niet duur te zijn om al verstelt te staan wat er te zien valt en wat mogelijk is. zo kom je er wel achter of deze hobby echt wat voor je is en of je ermee verder wilt, zoals ik dus nu heb ondervonden en verder wil met aanschaffen.

sorry als ik hiermee iemand tegen de borst stoot daarom schrijf ik dit niet maar wel om te laten weten dat als beginner de (minder) mooie resultaten ook echt al bijzonder zijn en je het uiteindelijk nog zo duur kan maken als je wilt.
Ik ben het helemaal met je eens; dat was de “eigenwijze route” die ik
voorstelde, maar ik heb de indruk dat de poster een ander startpunt voor ogen heeft. Helaas is dan het budget van 1000€ net “in between”.

iefke123

Vesta
Ik ben het helemaal met je eens; dat was de “eigenwijze route” die ik
voorstelde, maar ik heb de indruk dat de poster een ander startpunt voor ogen heeft. Helaas is dan het budget van 1000€ net “in between”.
ja dat klopt zeker. Maar voor mij zit ook wel de lol in het kijken wat al mogelijk is met een laag budget en al oefenen met afstellen en nabewerken enzo en daarna als ik weer nieuwe spullen ga aanschaffen kan alles alleen maar beter worden, dan heb ik ook nog wat om naar uit te kijken😁(y)
en wat ook al werd genoemd de vrouw die schrikt van die hoge bedragen dat ken ik ook wel haha. maar zoals we hier in Limburg zeggen "Alles kump good"

svdwal

Sander - Moderator
Antwoorden helemaal op maat zijn helaas niet mogelijk. Van de gemelde combinaties weten we door ervaring dat bijna iedereen het aan de praat krijgt en op termijn hele leuke foto's gaat maken.

Er zijn mensen die met goedkopere spullen ook een heel eind komen. Alleen weet niemand dat van te voren of dat voor een specifiek persoon en een specifieke combinatie van goedkopere spullen ook gaat werken. De hoofdweg tegenover zelf te maken geitepaadjes.

Pars

Stofdeeltje
Ik geloof dat het verschil tussen de setups van (A) 1000 euro en een setup van (B) 3000 euro bijvoorbeeld, is de details en gemak wat je aan hebt.
Daarmee bedoel ik dat ik denk bijvoorbeeld dat je met een setup van A meer zou moeten stacken en bewerken dan met een B setup. En natuurlijk meer details en kwaliteit in de foto's die je kan maken. Althans ik denk dat dat het verschil is tussen de feedback die ik van jullie kreeg op mijn vraag.
Ik geloof dat je bijv met een setup van 3000euro 1 mooi foto zou kunnen maken van een nebula of galaxy en met een setup van 1000 euro veel long exposure foto's zou moeten maken van zelfde object welke je weer moet stacken en meer tijd steken in bewerken. Althans ik denk dat gebaseerd op wat ik hier lees, elders op internet lees en wat ik op YouTube zie.

Natuurlijk zitten ook veel clockbait videos er tussen en ik probeer selectief door heen te zoeken en te lezen en ik las ook elke bericht van jullie al leek ik even afwezig, dat komt omdat ik even in de war was,want ik had even idee dat alles wat 8k uitgezocht had verkeerd was.totdat ik nu dan denk te begrijpen wat jullie eigenlijk bedoelen en ik geloof dat dat bovenstaand is wat ik net beschreven heb.

Van mij hoeft het allemaal niet top kwaliteit foto's te zijn met de meest duidelijke details.
Ik ben bereid meer werk ook in te steken. Het gast mij puur om om die zo mooie nebulas en galaxys gewoon vast te kunnen leggen.

Corrigeer mij gerust als ik het allemaal toch fout heb.

Voorbeeld is ik bedoel deze man maakt de onderstaande foto's met zo telescoop van pak em beet 150pond, 26fotos van elke 46seconden en wanneer ik de comments lees zijn er ook dus mensen die allemaal zo ongeveer zijn beweringen bevestigen.
Ik wil zelf toch wel wat meer details en kwaliteit dan dit, maar dit vind ik al prachtig om te zien.
Screenshot_20210401-000444_YouTube.jpg

Hubble telescope:
Screenshot_20210401-001812_YouTube.jpg
200pond lens
Screenshot_20210401-001820_YouTube.jpg

Hubble telescope:
Screenshot_20210401-001721_YouTube.jpg
200pond lens
Screenshot_20210401-001750_YouTube.jpg

Zoals ik al zei verschil in kwaliteit van de foto's is natuurlijk enorm, en werk wat je in moet steken ook. Ik wilde gewoon even voorbeeld geven wat ik bedoel.ik zou al heel blij zijn met een goed setup waar ik foto's zou kunnen maken zoals de bovenstaande. Dat is waar ik ik zoek naar ben. Na paar jaar ervaring op te hebben gedaan kan ik altijd voor meer kwaliteit en detail gaan.
Vandaar dat ik eigenlijk op zoek ben naar een zeer goed montering met veel mogelijkheden, waar ik een aardig goedkoop telescoop een begin kan maken zodat ik eventueel later een duurdere telescoop op kan zetten.

Laatst bewerkt:

svdwal

Sander - Moderator
Om het vak te leren kan je zelfs al aan de slag met een stilstaande camera op een vast statief.

Wat het duurder maakt is dat een automatisch volgende montering een minimum-prijs heeft omdat je een minimum kwaliteitsnivo nodig hebt.

Het is meestal makkelijker om binnen de grenzen van je systeem te beginnen en pas als je ervaring hebt die grenzen op te gaan zoeken. Voor een eq3 is een korte brandpuntslengte van zo'n 300 mm zo'n grens. Met een EQ5 kom je al wat verder, en met een HEQ5 kan je jaren vooruit met 700 mm brandpuntslengte.

Ik geloof dat het verschil tussen de setups van (A) 1000 euro en een setup van (B) 3000 euro bijvoorbeeld, is de details en gemak wat je aan hebt.
Daarmee bedoel ik dat ik denk bijvoorbeeld dat je met een setup van A meer zou moeten stacken en bewerken dan met een B setup. En natuurlijk meer details en kwaliteit in de foto's die je kan maken. Althans ik denk dat dat het verschil is tussen de feedback die ik van jullie kreeg op mijn vraag.
Ik geloof dat je bijv met een setup van 3000euro 1 mooi foto zou kunnen maken van een nebula of galaxy en met een setup van 1000 euro veel long exposure foto's zou moeten maken van zelfde object welke je weer moet stacken en meer tijd steken in bewerken. Althans ik denk dat gebaseerd op wat ik hier lees, elders op internet lees en wat ik op YouTube zie.

Natuurlijk zitten ook veel clockbait videos er tussen en ik probeer selectief door heen te zoeken en te lezen en ik las ook elke bericht van jullie al leek ik even afwezig, dat komt omdat ik even in de war was,want ik had even idee dat alles wat 8k uitgezocht had verkeerd was.totdat ik nu dan denk te begrijpen wat jullie eigenlijk bedoelen en ik geloof dat dat bovenstaand is wat ik net beschreven heb.

Van mij hoeft het allemaal niet top kwaliteit foto's te zijn met de meest duidelijke details.
Ik ben bereid meer werk ook in te steken. Het gast mij puur om om die zo mooie nebulas en galaxys gewoon vast te kunnen leggen.

Corrigeer mij gerust als ik het allemaal toch fout heb.

Voorbeeld is ik bedoel deze man maakt de onderstaande foto's met zo telescoop van pak em beet 150pond, 26fotos van elke 46seconden en wanneer ik de comments lees zijn er ook dus mensen die allemaal zo ongeveer zijn beweringen bevestigen.
Ik wil zelf toch wel wat meer details en kwaliteit dan dit, maar dit vind ik al prachtig om te zien.
Bekijk bijlage 1472414

Hubble telescope:
Bekijk bijlage 1472409
200pond lens
Bekijk bijlage 1472410

Hubble telescope:
Bekijk bijlage 1472413
200pond lens
Bekijk bijlage 1472415

Zoals ik al zei verschil in kwaliteit van de foto's is natuurlijk enorm, en werk wat je in moet steken ook. Ik wilde gewoon even voorbeeld geven wat ik bedoel.ik zou al heel blij zijn met een goed setup waar ik foto's zou kunnen maken zoals de bovenstaande. Dat is waar ik ik zoek naar ben. Na paar jaar ervaring op te hebben gedaan kan ik altijd voor meer kwaliteit en detail gaan.
Vandaar dat ik eigenlijk op zoek ben naar een zeer goed montering met veel mogelijkheden, waar ik een aardig goedkoop telescoop een begin kan maken zodat ik eventueel later een duurdere telescoop op kan zetten.
Dit zijn widefield foto’s met een goede lens. Dat kun jij ook door te investeren in;

- een goede lens voor je Nikon
- een degelijk fotostatief
- een star tracker (zoals een Skywatcher Star Adventurer, of vgl. van andere metken)
- geld om naar een donkere plek te reizen/rijden
- tijd en mogelijk geld voor de juiste nabewerking

Deze voorbeelden hebben dus in mijn ogen precies niet te maken met de discussie over monteringen en telescopen.

Jouw aanname klopt volgens mij ook niet; dat je met duurder spul één goede foto maakt en met goedkoper spul meerdere “minder goede” foto’s moet combineren. Zo werkt dat niet; het is van veel meer afhankelijk.

Met alle respect; maar volgens mij een indicatie dat je misschien beter even een stal terug kan doen en simpeler begint.

p.s. Ik heb het even gemist, maar ervaring met visueel waarnemen en kennis van de sterrenhemel helpt enorm. Dus een “koude” instap in astrofotografie (zonder visuele voorkennis) zou ik niet adviseren.

Sieg

Quaoar
In het geval U nog meeleest
Er staan twee mooie monteringen te koop op TE-LES-KOOP

grts
Sieg

• Leuk

Pars

Stofdeeltje
Iemand ervaring met de :
Skywatcher Apochromatische refractor 80/600 evostar ,en dan In combinatie met de Sky-Watcher EQ5 SynScan, is dat wat ?

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan