Refractor + EQ Mount

Pars

Stofdeeltje
Hallo mensen ,
Ja daar gaan we weer zullen velen van jullie mischien denken!

Paar maanden terug kwam ik een video tegen met deepsky foto's en sinds toen was het gebeurd. Ik heb al tientallen uren aan videos bekeken over dslr cameras en welke telescopen en mount je het beste daarvoor kan gebruiken welke weer in mijn budget past.
Gelukkig had ik nog een dslr camera (D5100 nikon) liggen waar ik absoluut niets vanaf wist. Wat dat betreft ben ik echt een leek in die dingen ik heb mij namelijk nooit in verdiept. Leren werken met de manuel mode ,iso ,exposure tijd F/ ratio en zo had ik ook nooit van gehoord. Inmiddels ben ik er aardig bekend mee en natuurlijk valt er nog veel te leren.

Beetje bij beetje heb ik afgelopen maanden al kleine dingen 1 voor 1 aangeschaft.

Dslr statief.
Dew heater
Dslr remote control
Sd kaart
Verrekijker 25x70 skymaster
Stack software en lightroom ook geïnstalleerd en ben bezig mezelf in te verdiepen.

Nu mijn vraag aan jullie en de reden van de post hier... ik heb een budget van max 1000euro,liefst nog minder maar goed,ik kan maar niet echt beslissen welke refractor telescoop en EQ Mount ik het beste kiezen moet.

Wat ik graag mee wil is zowieso mooie fotos van deepsky objecten mee kunnen maken.van wat ik gezien en gelezen heb is een refractor met snelle F/ ratio en EQ Mount het meest geschikt daarvoor, maar de vraag is welke ?!

Velen sites heb ik bezocht ,tientallen telescopen heb ik bekeken , en toch kom ik niet uit.

Hopelijk kunnen jullie mij in de goeie richting sturen, want als iemand dat kan zijn de mannen of vrouwen op de astroforum wel!

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Gerritsen

Donateur
Je budget is aan de krappe kant, tenzij je een paar goede tweedehandsdeals kunt sluiten. Vaak lees je dat je voor een mount minimaal 1.000 moet uittellen, idem voor een camera en idem voor de telescoop. Bedenk daarnaast dat een DSLR minder geschikt is voor veel deepskyobjecten, met name de (rode) emissienevels. Van sterrenstelsels, reflectienevels en sterhopen kun je daarentegen wel prima foto's maken.

Heb je overwogen om te starten met een skytracker en een (tele)lens? Je kunt daarmee al heel mooie resultaten behalen en je houdt nog geld over. Volgens mij zijn er ook skytrackers waar je mee kunt autoguiden, dat kan dan een volgende stap zijn.

Als 1.000 echt de max is dan kun je kijken of je een tweedehands EQ5 pro synscan kunt vinden en daar een refractor op zetten. Of een telelens, dat kan ook prima. Zorg dan wel dat het een goed scherpe lens is, anders kunnen de resultaten tegenvallen.

Van refractors weet ik niet zoveel, dat laat ik aan de volgende over :)

• Leuk
Waarderingen: Pars

Skyheerlen

Aluminium rules!
Zonder nou in detail te willen gaan: de montering is nog belangrijker dan de telescoop zelf. Maak niet de fout de montering als bijkomende item te zien en daar te weinig geld voor te reserveren.

Het maximale draaggewicht dat aangegeven wordt door fabrikanten, moet je bij fotografie minimaal door twee delen.

• Leuk

Pars

Stofdeeltje
@Gerritsen Bedankt voor je reactie, hmm nu ben ik toch even in de war, want wat ik van de videos begrepen heb, zoals die van astrobackyard,astroaddict enzovoort is dat allemaal prima te doen met zowat elke dslr camera. Natuurlijk heb je astrocameras die toch net wat beter zijn. Maar voor begin zou het toch voldoende moeten zijn dacht ik zo?

Wat betreft de telescoop en Mount voor deepsky objecten zou dat toch ook tot rond 1000euro moeten kunnen, voorbeeld

Bresser Messier AR-90/900 EXOS-2 GoTo Telescope​

Ik waardeer alles wat je uitlegt hoor, ik probeer het allemaal beter te begrijpen en het leek mij gewoon het beste om gesprek aan te gaan met jullie.

Laatst bewerkt:

Pars

Stofdeeltje
Zonder nou in detail te willen gaan: de montering is nog belangrijker dan de telescoop zelf. Maak niet de fout de montering als bijkomende item te zien en daar te weinig geld voor te reserveren.

Het maximale draaggewicht dat aangegeven wordt door fabrikanten, moet je bij fotografie minimaal door twee delen.
Ja ik had al dat meegekregen, maar goed dat je dat nog keer benadrukt. Want op een goeie Mount kan je altijd later eventueel weer een beter telescoop plaatsen en de nauwkeurigheid onder andere denk ik.
Dat van gewicht door 2 delen, zeker door de bijkomende dingen zoals een camera enzo bedoel je denk ik? Dat wist ik niet. Goed om te weten. Heb je ook wat voorbeelden van goeie mounts ?

Skyheerlen

Aluminium rules!
Neen; het gewicht dat je berekent is een totaal incl alles (scoop, camera, ....) zonder contragewichten.

Geldt voor alle monteringen. Sommige fabrikanten geven ook het fotografisch gewicht aan; dat hoef je niet te delen.

• Leuk

Pars

Stofdeeltje
Neen; het gewicht dat je berekent is een totaal incl alles (scoop, camera, ....) zonder contragewichten.

Geldt voor alle monteringen. Sommige fabrikanten geven ook het fotografisch gewicht aan; dat hoef je niet te delen.
Ok duidelijk,bedankt.
Even over de Mount nog, een EQ Mount zonder goto functie volgt ook automatisch de object waar je op gericht bent toch? Zoniet waar kan ik dat aan zien ?

Skyheerlen

Aluminium rules!
Die twee dingen kunnen los van elkaar staan. Sommige mounts hebben motoren op RA en Dec, maar geen goto. Staat in de beschrijving.

De wat duurdere mounts hebben over het algemeen goto. Sowieso: fotografisch is goto handig bij het in beeld zetten vh object. Maar het is strikt genomen niet nodig.

• Leuk
Bresser Messier AR-90/900 EXOS-2 GoTo Telescope
Die kost inderdaad minder dan 1000 euro, maar dat betekent nog niet dat het een ideale set is voor fotografisch gebruik. Het is primair een visuele kijker.

Een EQ mount met motor volgt het object, ook als er geen goto functie op zit.

Bij astrofotografen zijn 80 mm ED refractoren populair, bijv. deze, maar ze kosten al snel 700 euro, dus dan hou je te weinig budget over voor een goede montering.
Er is ook een kleiner maatje: de 72mm ED. Dan nog een geschikte montering erbij zoeken. Bijv. de al genoemde tweedehands EQ5 pro synscan.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

John Baars

Moderator
Hoi Pars,
Een HEQ5 montering samen met een camera of zo'n 80 mm kijker zijn realistischer dan de vele filmpjes die je op youtube gezien hebt. ( die als doel hadden "clicks" te verzamelen, te laten subscriben en reclame artikelen te laten zien) De prijs voor een set is al gauw het dubbele van een visuele set.(de set die je in gedachten hebt) Fotografie is nou eenmaal de duurste tak van de amateur sterrenkunde hobby. Welkom !!! :)

Heb je dit al gelezen, maar vooral: toegepast?
In het artikeltje zitten twee niveau's. Je moet nog beginnen aan niveau één. Zet die kijker dus voorlopig nog even uit je hoofd, haastig uitgeven kan maar één keer. En als je dan gaat uitgeven moet het geld welbesteed zijn. Liever dat laatste dan achteraf spijt, lijkt mij. Winkeliers, telescopen en de sterren wachten wel.

Erover lezen en filmpjes kijken is één , maar eerst zelf proberen met eenvoudige middelen en zo de camera onder de knie krijgen is twee. En het allerbelangrijkste. Dus geef voorlopig nog helemaal niks uit!

Gerritsen

Donateur
@Gerritsen Bedankt voor je reactie, hmm nu ben ik toch even in de war, want wat ik van de videos begrepen heb, zoals die van astrobackyard,astroaddict enzovoort is dat allemaal prima te doen met zowat elke dslr camera. Natuurlijk heb je astrocameras die toch net wat beter zijn. Maar voor begin zou het toch voldoende moeten zijn dacht ik zo?

Wat betreft de telescoop en Mount voor deepsky objecten zou dat toch ook tot rond 1000euro moeten kunnen, voorbeeld

Bresser Messier AR-90/900 EXOS-2 GoTo Telescope​

Ik waardeer alles wat je uitlegt hoor, ik probeer het allemaal beter te begrijpen en het leek mij gewoon het beste om gesprek aan te gaan met jullie.
Wat de resultaten met een DSLR betreft: gewone DSLR's zijn nauwelijks gevoelig voor het rode licht van emissienevels, en daar zijn er nogal wat van. Het hangt uiteraard ook af van de hoeveelheid lichtvervuiling. Ik haal met een DSLR aardige resultaten op reflectienevels, sterrenstelsels enzo, maar met NGC7000 of de paardekopnevel blijft het een beetje behelpen. Een uur belichten en dan nog staat-ie er slechts heel vaag op.

De telescoop/montering die je hier noemt, zou ik niet gebruiken voor fotografie. De brandpuntafstand is te lang waardoor het volgen lastig zal worden, en de mount is te licht waardoor het volgen nóg lastiger zal worden.

• Leuk

MichelB

Michel
Ik zou gaan voor een Sky Watcher Star Adventurer met een lichte refractor. Ik heb er een Sky Watcher Evostar 72ED op zitten, qua gewicht is het op het randje, wellicht koop je een TSApo60f6RED, die weegt nog minder. Dan blijft je ruim binnen budget en kun je je DSLR laten modificeren voor Ha.

• Leuk

JBWS

Quaoar
Hoi,

Om te starten zou ik ook eerst gaan voor een Skywatcher StarAdventurer of iets dergelijks (ioptron).
Dit zodat je niet te veel geld weggooit als je het toch niet zo leuk vind of als je snel door wil naar iets groters. Laatste zie ik vaak.
Telescopen heb je vele verschillende van. Zou als je toch beetje goed wil beginnen voor een refractor met fpl53 glas. Hier heb je volgens mij weinig kleurfouten mee. Zijn over het algemeen wel iets duurder.

In ieder geval heel veel plezier met deze super leuke en frustrerende hobby.

• Leuk

Sieg

Quaoar
Als ik het zo allemaal lees ben je dus totale leek op dit gebied
Moest ik dan in jouw plaats zijn zou ik me een een deftig lichtsterk lensje aanschaffen voor je camera, een kleine tracker en eventueel je camera laten modden.
Maar dat lijstje zal je ook rond of toch net boven je vooropgestelde budget plaatsen.

Met amper 1000€ doe je in deze hobby heel erg weinig, en zeker als je fotografisch wilt gaan
Dan zou ik al minstens uitkijken naar een deftige mount en zeker een triplet, maar dan zit je al aan 2 à 3 x je budget
En dan heb je nog geen deftige camera, guidescope, guidecamera, power supply, laptop, enz, enz ...

Dus ik zou zeker starten met een trackertje en een deftige lichtsterke lens te kopen en daar eerst mee te proberen of deze hobby je echt wel bevalt.
Staar je niet blind op hetgeen je op YouTube te zien krijgt, vele van die gekende inflouencers worden gesponcerd en krijgen materiaal in bruikleen.
Dit alles gewoon om zoveel mogelijk klicks te vergaren
Staar je ook niet blind op de foto's die ze laten zien, want meestal laten ze op het einde van elk filmpje een foto zien.
Wat er niet bij gezegd wordt is dat de welbepaalde opname rond de 60 uur aan data bevat, dus niet van die ene avond

grts
Sieg

Pars

Stofdeeltje
Allereerst allemaal bedankt voor jullie berichten. Heb ze allemaal gelezen en ook de voorstellen bekeken en nagedacht over de adviezen.ik waardeer het allemaal.

Wat ik toch wel zeker van ben is, dat ik wel met dit hobby zou doorgaan wanneer ik eenmaal aan begonnen ben.
Ook ben ik wel zeker van dat als ik eerst met star guider, camera en lens zou beginnen, dat ik dan toch een telescoop wil ,dus wat ik mij al voorgenomen had was dat ipv eerst op een driewieler te beginnen, direct al op de fiets stap.zo bespaar ik mezelf toch wel geld voor een starguider en een dure lens voor de camera.

Natuurlijk zal ik het allemaal beetje bij beetje moeten leren met vallen en opstaan,dat spreekt voor zich.en ik ben ook mezelf bewust hiervan.

1000 euro is ook niet alles wat ik heb om aan te besteden, het is een bedrag die ik nu eerst aan zou willen besteden , ik heb namelijk zoiets als een vrouw, en zij kreeg al hartkloppingen toen ik over 1000euro begon.dus ik was van plan om het zeg maar in delen te brengen zodat zij wat meer tijd heeft om het te verwerken, haha!

Na jullie berichten te hebben gelezen ,ben ik dan toch tot de volgende conclusie gekomen.
Eerst maar een zeer goed Mount aanschaffen, eventueel gebruikt.want ik kan dan altijd nog met kleiner,goedkoper telescoop beginnen, en later altijd weer de telescoop vervangen voor een betere. Het lijkt mij dan niet verstandig met een matig Mount te beginnen waar ik later niet een beter telescoop op kan zetten.

Een voorbeeld is de heq5 die jullie aanraden denk ik? En of een NEQ6 Pro Synscan, is dat wat , staat nog eentje te koop op de forum heb ik gezien.

Kan je trouwens op zo Mount ook een dslr zetten ipv telescoop wanneer ik dat zou willen ,lijkt mij wel, maar toch vragen voor zekerheid.

Wat vinden jullie, is dit beter en verstandiger gezien mijn doel welke ik voor ogen heb en alvast vooruit gekeken naar de toekomst ?

Als je tweedehands durft te kopen, kom je de volgende monteringen soms tegen die typisch als goede startmonteringen voor fotografie worden genoemd:
- Skywatcher heq5
- Celestron AVX
- iOptron CEM25p/ieq35

Deze gaan typisch voor 550-800€, afhankelijk van leeftijd en hoe compleet alles is.

Tweedehands refractors voor fotografie zijn vaak ED doublets met lenzen van 70-80-90mm met brandpuntsafstanden van 400-700mm. Een simpele ED 70/420 kan voor 225€ langskomen, een 80/480 voor 400€.

Je kunt dus een keer mazzel hebben, als je weet wat je wilt en snel reageert. Maar je hele budget is wel in één keer op en dan heb je nog geen adapters of filters, field flatteners/reducers, Bahtinov masker, etc.

De veel genoemde startrackers komen, inclusief L-brackets, wedge, contragewicht etc. soms voor 300-400€ tegen. Koop je dan een beetje redelijke lens (vb. 50mm f/1.8 lens voor widefield, 200mm lens voor wat dieper werk, 70-300 zoomlens voor wat veelzijdigheid) dan kost die 100-200€. Dus dat is de helft van je budget of iets meer alles bij elkaar.

Er is nog een (eigenwijze) route en dat is voor eenvoudigere spullen gaan. Bijv. ipv de ED refractor een achromaat, of een newton (130/650 of zelfs 150/750) op een eq5 goto of eq5 met volgmotoren.
Die combi kun je vinden voor 500€.
Voordeel; je hebt meteen iets voor visueel, nadeel; echt topfoto’s zijn het niet en het is waarschijnlijk niet future-proof (maar ja, dat zijn maar weinig dingen in deze hobby).

Laatste 2 opmerkingen:

-dat een gewone DSLR ongeschikt is voor astrofotografie is dikke onzin;
- het idee dat je altijd maar minuten moet volgen op hele dikke monteringen is ook niet altijd waar. Vanuit lichtvervuilde omgeving is heel lang belichten met gewone camera niet eens altijd mogelijk. 30-60s met een korte refractor kan prima op een eq5.

Succes met kiezen. Ik zou persoonlijk goedkoper beginnen om te leren. Als je het toch niks vindt, doe je je vrouw daar ook een plezier mee.

• Leuk

Sieg

Quaoar
Kan je trouwens op zo Mount ook een dslr zetten ipv telescoop wanneer ik dat zou willen ,lijkt mij wel, maar toch vragen voor zekerheid.

Wat vinden jullie, is dit beter en verstandiger gezien mijn doel welke ik voor ogen heb en alvast vooruit gekeken naar de toekomst ?

Een Heq5 (pro) is inderdaad een hele goede mount, doch dan is je vooropgesteld budget er al door, misschien is tweedehands een optie.
Doch zie ik tegenwoordig 2de hands prijzen voorbijkomen die nauwelijks lager liggen dan nieuw en ikzelf heb dan zoiets van als het maar een paar honderd euro's scheelt waarom dan niet voor nieuw gaan.
Uiteraard kent ieder z'n eigen beurs en kan een ander dat niet voor jou beslissen.
Wel staat vast dat het een dure hobby is eenmaal je begint met het fotografische gedeelte.

Om op je vraag te antwoorden, ja je kan uiteraard ook gewoon een deftige mount kopen en daar je fototoestel met een vixen plate op monteren.
Dit werkt perfect

Trouwens, je zou versteld staan wat je kan fotograferen in the night sky zonder tracker, zonder mount, en dus gewoon met een normale camera en een gewoon statief

grts
Sieg

• Leuk

Pars

Stofdeeltje
Een Heq5 (pro) is inderdaad een hele goede mount, doch dan is je vooropgesteld budget er al door, misschien is tweedehands een optie.
Doch zie ik tegenwoordig 2de hands prijzen voorbijkomen die nauwelijks lager liggen dan nieuw en ikzelf heb dan zoiets van als het maar een paar honderd euro's scheelt waarom dan niet voor nieuw gaan.
Uiteraard kent ieder z'n eigen beurs en kan een ander dat niet voor jou beslissen.
Wel staat vast dat het een dure hobby is eenmaal je begint met het fotografische gedeelte.

Om op je vraag te antwoorden, ja je kan uiteraard ook gewoon een deftige mount kopen en daar je fototoestel met een vixen plate op monteren.
Dit werkt perfect

Trouwens, je zou versteld staan wat je kan fotograferen in the night sky zonder tracker, zonder mount, en dus gewoon met een normale camera en een gewoon statief

grts
Sieg
Ja ik ben er ook echt al maanden mee bezig om alles goed uit te zoeken.
Vandaar dat ik ook eerst heb leren omgaan met de dslr ,daarna een statief aangeschaft,toen kreeg ik last van vocht op lens, dus een Dew heater aangeschaft ,remote control ook. Ben nu 4x bezig geweest met experimenteren (weinig heldere nachten gehad en ik werk 60uur in de week). Ik heb met verschillende iso waardes en exposure lengtes gespeeld. Ook ben ik toen met stacken bezig geweest. Eerst 20 foto's tot daarna wel 200fotos , was allemaal leuk en leerzaam. Geweldig hobby is dit wel. Alleen ik heb een kitlens van 18mm 55mm van nikon. Volgens mij kan ik daar erg weinig mee. Wel mooie foto's van de hemel vol met sterren dat wel.vanavond maar weer bezig als het helder is met de Dew heater op de lens. En natuurlijk de celestron skymaster 25x75 die ik gekocht heb. Ik heb namelijk een Samsung s10plus en die blijkt een goed camera te hebben met pro mode (manuel mode) ,dus die kan gelijk op de skymaster kijken wat ik daarmee kan ,zo leer ik van alles wat. Alleen de skymaster stond bij beschrijving dat het Fully multi coated is, en nu lees ik hier en daar dat het alleen Multi coated is. Dus die gaat wel terug en haal ik een full multi coated mocht dat waar zijn want die schijnen toch stuk beter te zijn.

Ook heb ik al een video gevonden met instructies hoe de infra rood (volgens mij heet dat zo) filter van de nikon te verwijderen (modificatie), maar die stap zet ik later eerst maar spelen met wat ik heb.

Ook ben ik dagelijks marktplaats aan het bekijken , maar wat je zegt, het is toch wel een gok om een Mount tweedehands te kopen..dus ik ben maar dagelijks aan het zoeken en zoeken online en natuurlijk sinds kort hier wat proberen te leren van jullie reacties.

Wat ik later bedoelde wat betreft mijn budget, ik ben ook wel bereid om die 1000 of liefst nog minder eerst maar in een heel goeie Mount te investeren. En dat ik later een goed telescoop bij haal. Dus nu ben ik aan het uitzoeken met welke mount ik de meeste mogelijkheden heb. De HEQ5 PRO blijft maar terug komen in de reacties, dus die staat op nr1 nu.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan