Radio registratie n-Aquariden 8/9-5-2019

patrickduis

Moderator
Afgelopen week was de n-Aquariden meteoren zwerm actief. Hier de helderste registraties van 8/9-5-2019.

De helderste detecties zijn
8-5-2019: 03:57UTC 05:53UTC
9-5-2019: 05:41UTC en 10:27:30UTC (deze is mogelijk geen n-Aquaride)

Baken: Graves radar op 143.050Mhz USB
Antenne: Diamond X300
Ontvanger: Nooelec R820T2
Software: SDR-RADIO(V3) en Spectrum Labs
capt463 meteor.jpg

capt475 iss maybe.jpg
capt618 meteor.jpg
capt646 meteor.jpg

Bedankt voor het kijken!

Skyheerlen

Moderator
Interessant! Begrijp ik het nou goed dat een meteoor een radiosignaal uitstraalt waarvan de frequentie in de tijd afneemt? In enkele gevallen zien we signalen waarvan de frequentie toeneemt.

Is de breedte ('dikte') van de registratie een indicatie voor de signaalsterkte?

patrickduis

Moderator
Er staat een radar opgesteld in de Elzas in Frankrijk, de Graves radar. Deze wordt door Frankrijk gebruikt om zaken in de gaten te houden die in de ruimte over Frankrijk vliegen.
Normaliter kan je de pulsen van deze radar niet ontvangen, tenzij er een meteoor door de atmosfeer vliegt, deze ioniseert een stukje daarvan en daar reflecteert het radar signaal op.
De Y as van de registratie is het audio signaal. De meteoor beweegt snel door de atmosfeer, vandaar de streep op de registratie, met deze doppler shift zou in theorie de snelheid van de meteoor moeten kunnen worden berekend, maar zover ben ik nog niet.
Ik begin na een jaartje registratie wel aan de patronen verschillen in de meteoren registraties te zien, wat kan duiden op verschillende snelheden.
Een lange Y as lijn van een reflectie is dus een snelle meteoor met een grote doppler shift.
Een brede X as lijn wil zeggen dat het een grote meteoor is, het duurt langer voordat deze uitdoofd.

Op Kollase zat ik toevallig ooit te kijken in mijn kijker naar een gebied toen er precies in het beeldveld een meteoor ontplofte, ik kon daarna minutenlang het rookspoor volgen in de telescoop, maar daar reflecteert de radar niet op.

Skyheerlen

Moderator
Ah, wacht eens; jij ontvangt een secundair signaal; reflectie van een radarsignaal dus. Eigenlijk is het dus een bij-effect; iets wat de Fransen zo helemaal niet bedoeld hebben. Goh. Ik zal dit weekend eea eens wat beter bekijken.

patrickduis

Moderator
Ja het is leuk. Er staan in Belgie in Dourbes (Wallonie) en Ieper ook speciale radiobakens voor meteoren detectie, deze werken op 49.9Mhz in de buurt.

Je kan ze ook horen met de websdr ontvanger van CAMRAS die online staat. Stem deze af op 143.050Mhz USB en af en toe hoor je een pfieuw, da's een meteoor. http://websdr.camras.nl:8901/

B

Bezoeker

Guest
Alweer hele mooie waarnemingen, leuk om te zien! :goedgedaan

Observer

Uranus
In je vorige topic over de Lyriden schreef je dat de schuine strepen satellieten zijn en de verticale strepen meteoren. Is elke schuine streep een unieke satelliet of zijn er ook nog echo's? M.a.w. kunnen meerdere schuine strepen veroorzaakt worden door dezelfde satelliet? En is het mogelijk om hiermee, mogelijk met meerdere waarnemers op verschillende locaties, de baan van een satelliet te achterhalen en mogelijk te identificeren?

Waarom gebruik je geen Yagi-antenne? Ik dacht dat dat beter zou werken. Volgens mij heb je eerder wel een Yagi-antenne gebruikt. Wat zijn je ervaringen hiermee?

De eenheden op de assen zijn nauwelijks te lezen. Is het mogelijk die voortaan in een iets groter font af te drukken(vooral de tijd)?

patrickduis

Moderator
Elke schuine streep is een satelliet, bij mijn weten is 1 streep van 1 satelliet, maar ik weet het niet 100% zeker.
Ik acht de openingshoek van zelfs een richtantenne niet voldoende op een juiste positiemeting te doen.
Ik gebruikte eerst een HB9CV maar ik merk dat het net zo goed, misschien zelfs beter, gaat met een rondstraler omdat de openingshoek groter is.
Ik heb nog niet gevonden of ik de fontgrootte kan aanpassen in Spectrum Lab.
Ik ga onderzoeken of het programma Spectran beter werkt http://www.sdradio.eu/weaksignals/spectran.html

Observer

Uranus
Dat zijn wel heel veel satellieten. Ze maken niet allemaal dezelfde hoek, daaruit zou toch iets af te leiden moeten zijn. Zou je het ISS op deze manier kunnen detecteren?

In Speclab kun je via Menu “Options” =>”Spectrum display settings: part3 color, fonts,…” Het lettertype en de grootte wijzigen van je grafieken.

Succes, eind van dit jaar hoop ik met je mee te doen.

B

Bezoeker

Guest
Zou je het ISS op deze manier kunnen detecteren?
Dat is een goed idee om het 'ns te proberen, een mooi groot object met waarschijnlijk veel reflectie en waarvan je de baan goed kunt volgen. Je zou dan iig de snelheid moeten kunnen afleiden uit de waarneming. Het beste als de ISS de footprint van Graves (voor lage omloopbanen (LEO), zie fig. 3.3 in dit document) doorkruist, waarschijnlijk.

patrickduis

Moderator
Ja, een andere waarnemer, uit Den Haag, is het gelukt om het ISS te detecteren via deze radio registratie, althans, dat denken we.
We moeten het nog met diverse stations op hetzelfde moment detecteren om het zeker te verifieren.

Ze maken inderdaad andere hoeken, maar goed, satellieten hangen overal op diverse hoogtes, en er zijn ook polaire.

Bedankt voor de tip met de fonts, er zijn zo enorm veel instellingen in spectrum lab dat ik die nog niet had gevonden.

Je hebt niet al teveel apparatuur nodig voor deze registratie. Een HB9CV richtantenne voor de 2m band koop je al voor Euro 37.50 bij https://eps-antennas.de/2-meter.html
En een USB dongle voor de ontvangst bij Nooelec voor zo'n 22 euro: https://www.nooelec.com/store/sdr/nesdr-smart-sdr.html
Zorg ervoor dat je voldoende adapters etc. hebt om je coax aan te sluiten, Nooelec verkoopt setjes: https://www.nooelec.com/store/sdr/sdr-adapters-and-cables/sdr-adapters.html
Google op "ecoflex 10" kabel voor de 50ohm coax. Bestel er ook de bijbehorende connectoren bij.

B

Bezoeker

Guest
patrickduis : je zou vanavond al kunnen kijken of je de reflectie van het ISS kunt waarnemen, die vliegt dan dwars door de footprint van Graves.ISS.jpg

B

Bezoeker

Guest
zou dat kunnen? De graves radar staat toch in de Elzas?

Ja, daar staat de radar, maar die kijkt naar het zuiden. Kijk even naar plaatje 3.3 in het document dat ik noemde in post #10. Voor satellietbanen ligt de footprint iets zuidelijker dan voor meteoren, die zitten natuurlijk wat hoger. En vanavond doorkruist het ISS die footprint.

patrickduis

Moderator
Ja, we gaan het proberen. Misschien dat Job, de andere waarnemer in Den Haag, hem ook ziet, want die monitored continu met een HB9CV richting het zuiden gericht.

B

Bezoeker

Guest
Zou leuk zijn als het lukt. Misschien kun je ook kijken of de berekende snelheid van het ISS uit de waarneming klopt. Het gemakkelijkste is waarschijnlijk om te kijken wat de frequentieverschuiving is op het moment dat het ISS pal zuid is tov. de Graves radar. Dat is om 21:50:45 UTC als het goed is. Kijk even hier voor de formule voor een Doppler-radar, de snelheid van het ISS is ca. 7660 m/s, nog even uitrekenen wat de hoek is van het ISS tov. Graves op dat moment (voor de term cos(theta) ) en dan kijken of het klopt.

Observer

Uranus
Zouden ze op het ISS ook AF lezen? We worden wel op onze wenken bediend. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Succes Patrick.
Mooie info Rudy.

B

Bezoeker

Guest
Jammer, eigenlijk verwacht dat je het wel had kunnen waarnemen.

Bovenaan Onderaan