Problemen scherpstellen subs

dickyblowout

Meteoriet
Kan het zijn dat ik wel in focus kom met batinov masker, maar dat ik vanwege niet geheel correcte backfocus mijn subs niet helemaal scherp krijg?

Neo

Donateur
De beoordeling van het bahtinovpatroon is soms eenvoudigweg niet kritisch genoeg.
Voorbeelden daarvan zien we nog steeds voorbij komen, vandaar dat het nuttig kan zijn om opnames daarvan te bewaren zo lang je de oorzaak niet boven water hebt.

Verloop van focus door bv temperatuurverschillen kan ook een oorzaak zijn.
Met een tussentijdse controle met een Bahtinovmasker kan je daar meer zicht op krijgen.

wvreeven

Moderator
Aansluitend op Neo's zeer accurate antwoord: als de subs als geheel niet scherp zijn dan ligt het niet aan de back focus. Als de subs in een deel van het beeldveld scherp zijn maar elders, en dan vooral in de hoeken, niet dan ligt het aan de back focus. Welke van de twee zie jij terug in je opnames?

Rudy

Donateur
"Kan het zijn dat ik wel in focus kom met batinov masker, maar dat ik vanwege niet geheel correcte backfocus mijn subs niet helemaal scherp krijg?"

Langste topic-titel ooit op het forum? lol šŸ˜Š

dickyblowout

Meteoriet
Aansluitend op Neo's zeer accurate antwoord: als de subs als geheel niet scherp zijn dan ligt het niet aan de back focus. Als de subs in een deel van het beeldveld scherp zijn maar elders, en dan vooral in de hoeken, niet dan ligt het aan de back focus. Welke van de twee zie jij terug in je opnames?
Het volledige beeld is slecht in focus ook vannacht weer batinov is goed maar subs zijn maar zozo. Als je de bijgesloten subs ziet is de hart nevel nog slechter dan de pelican dit terwijl mijn batinov beeld bij de hart nevel sessie beter was?pelic_00006_RGB_VNG_ABE.jpghart_00012_RGB_VNG_ABE.jpg

wvreeven

Moderator
@dickyblowout De sterren in het midden zijn min of meer scherp maar niet in de hoeken. Dit duidt op een verkeerde back focus. Aangezien de sterren naar buiten wegstralen zit je niet ver genoeg van de flattener/reducer dus daar zul je eerst aan moeten werken.

Verder gaf Neo al aan dat je je bahtinov-opnames beter kunt bewaren zodat je ze hier kunt plaatsen en opmerkingen als "batinov is goed maar subs zijn maar zozo" kunt onderbouwen.

Maar goed. Ga eerst eens aan die back focus werken. Dan zul je al een hele verbetering zien. De door de fabrikant opgegeven back focus waarde is een theoretische die in de praktijk meestal slechts een benadering blijkt te zijn. Je zult met extra ringetjes aan de slag moeten tot het beeld goed is. Ik heb zelf ooit eens in stapjes van 0.5 mm de back focus afstand vergroot tot ik er na 3 nachten achter kwam dat er 24.5 mm bij moest. Het duurde zo lang want iedere keer moest ik de camera loskoppelen, ringetje er tussen, scherp stellen en opnames maken. Het kost een hoop tijd maar het loont zeker de moeite om het goed te doen. Succes!

ArnoM

Donateur
Zou je misschien ook in je handtekening je gebruikte hardware (telescoop, montering, camera) kunnen zetten?
Als we die weten, hebben we ook een indicatie van waar dit soort problemen vandaan kunnen komen.
Zo te zien zit je backfocus inderdaad niet goed, aangezien je inderdaad in het centrum al redelijk goed in focus bent.
Maak je gebruik van een flattener of comacorrector (afhankelijk van gebruikte telescoop vermoed ik flattener?)

Huubke

Uranus
Volgens mij is het niet alleen backfocus maar toch de scherpstelling, dus beide. De sterren aan de rand zijn inderdaad gerokken door de niet juiste backfocus maar het midden is ook niet scherp. En dat is te wijten aan de scherpstelling. Ik gebruik geen bahtinov meer sinds ik ondervonden heb dat ik veel scherper kan stellen door op een niet te heldere ster scherp te stellen maar dan wel 250 tot 300% ingezoomd. En beeldjes te nemen van 2 a 3 seconden. Te kort belichten is ook niet zo goed. Sindsdien zijn mijn opnames altijd scherp.

dickyblowout

Meteoriet
Ik denk dat ik het gevonden heb, toen ik na 10 subs naar bed ging en de boel liet draaien is er een kabeltje klem gelopen op de montering.
Het wordt tijd voor een flattener, klopt. Hartelijk dank voor het meedenken en de verstrekte tips.

cyber

Stofdeeltje
In je laatste reactie lees ik dat je geen flattener of reducer gebruikt? Dat zou volledig verklaren waarom de sterren aan de rand coma vertonen en niet samen met het midden in focus zijn. Back focus afstand is enkel van toepassing op correctieoptiek.

Ik focus trouwens ook altijd zonder bathinov, en gebruik dezelfde methode als Huubke. SGP geeft meteen ook de FWHM van elke opname.

Bovenaan Onderaan