Prijzen opdampen spiegels

Roel

Totaal niet relevant
Volgens de website van Taurus zelf:

"We offer professional vaporization of new and renewal of old coatings. We use the highest quality metallic-dielectric coating of aluminum hardened with Si02, put on with PVD method. We provide high reflectivity 96%. The maximum diameter of the mirror we can do is 1100 mm. We guarantee high quality and fast execution time."

Is dit dan nog wel te verkiezen boven de "standaard" coating (Almere) die ik eigenlijk voorzien had voor mijn spiegel? MCM is vanwege de kranzinnig dure verzendmethode sowieso geen optie.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
De teksts is onsamenhangend. Als je een multilayer coating met 96% reflectiviteit hebt, dan kun je dat niet met PVD. Dus ik vermoed dat die ene paragraaf het over twéé verschillende processen heeft: hun standaard Al+SiO2 die PVD gebruikt, en dan een ander proces dat duurder en beter is (er moest denk ik staan "we also provide high reflectivity"). Ik zou alvast niet de goedkoopste optie nemen tenzij je graag vaak reist naar Polen ;-).

Die goedkoopste optie geeft je net wat Almere je geeft, denk ik. En reken eerder op 89% reflectiviteit.

Roel

Totaal niet relevant
Zojuist even een mailtje verstuurd. Het verzenden van mijn spiegel naar Polen kost 27 Euro, maar voor het terugsturen in dezelfde verpakking vraagt Taurus maar liefst 120 Euro. Belachelijk.

Roel

Totaal niet relevant
Kleine correctie: het blijkt dat ik een onjuiste prijsopgave voor het verzenden heb gekregen - Ze rekenen slechts 25 Euro voor het retourzenden. Daarmee wordt het weer erg interessant. Op een ander gedeelte van de site wordt trouwens nog steeds alleen over de PVD-opdampmethode gesproken:

"Our mirrors have top quality metalic-dielectric coatings made of aluminium secured with SiO2. Applied in vacuum chamber with an electron gun. Physical vapour deposition (PVD) method allows material to be distributed evenly and very precisely over the mirror’s surface. Thanks to the above the real surface performance is as high as 96% which is confirmed by spectrometer measurements. As a comparison: a typical mirror protected with silicon oxide has reflectivity index at level of 88-89%."

Laatst bewerkt:

sixela

Applied in vacuum chamber with an electron gun. Physical vapour deposition (PVD)
Dat is niet echt "gewone" PVD, dat is IAD (ion-assisted deposition), anders heb je geen elektronenkanon nodig. En dat is inderdaad wat je nodig hebt voor een goede multilayer coating.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: svdr

KBecker

Stofdeeltje
Dat is niet echt "gewone" PVD, dat is IAD (ion-assisted deposition), anders heb je geen elektronenkanon nodig. En dat is inderdaad wat je nodig hebt voor een goede multilayer coating.
Kan het zijn dat ze met de electron gun een e-beam bedoelen? Volgensmij heb je voor IAD een ion-gun/source nodig.

sixela

Geen idee; zoals ik zei, de tekst is op zijn minst verwarrend. Maar als ze met een multilayer-coating 96% halen, dan hebben ze een uniformiteit en een controle over de dikte van de lagen zelfs bij kleinere diktes die niet met "gewone" dampdepositie kan gehaald worden. En ze vergelijken hun proces daar ook mee, met vermelding dat hun proces beter is, waardoor je kan aannemen dat zelfs met één laag ze effektief rechtstreeks een SiO2 laag aanbrengen, en niet de 'gewone' SiO laag die dan oxideert tot SiO2 (maar niet met dezelfde kristalstruktuur).

Afijn, "the proof of the pudding is in the eating", natuurlijk.

KBecker

Stofdeeltje
je kan aannemen dat zelfs met één laag ze effektief rechtstreeks een SiO2 laag aanbrengen, en niet de 'gewone' SiO laag die dan oxideert tot SiO2 (maar niet met dezelfde kristalstruktuur).
Als dit het geval is zou het heel goed kunnen dat ze een e-beam gebruiken voor het verdampen van de SiO2, zonder hulp van een ion-source. Dan zou het 'gewoon' PVD zijn zoals ze vermelden, en geen IAD.
Met alleen een e-beam kun je ook een heel eind komen, dus ik ben benieuwd wat het resultaat gaat worden :)

Bovenaan Onderaan