Prijzen opdampen spiegels

janvangastel

Meten is weten
Ik heb bijna een 18 inch f/3.9 spiegel klaar en die is te groot voor de opdampklok van Almere. Ik kan hem naar Orion Optics UK sturen, of naar MCM in Frankrijk. De prijzen van OO staan op hun website, maar bij MCM is dat niet zo. Ik heb in andere draadjes gelezen dat er wel mensen zijn die daar een spiegel hebben laten opdampen. Weet iemand iets over prijzen bij MCM?

Hallo Jan

Ik heb in september 2019 en 25 cm en een 56 cm laten opdampen. Kosten resp 250 en 550 euro voor 96% hydrofoob
Alain Badoche( de eigenaar) heeft 3 klassen voor de coating .IK had mijn 56 cm ook voor ca 50 euro goedkoper kunnen laten doen.
Je kunt hem mailen over de prijzen
Ik zal het mailadres even opzoeken.

Jef De Wit

Donateur
Moet ik in het Frans schrijven of kan het ook in het Engels?

Ik heb vorig jaar een 30 cm en vangspiegel bij MCM laten opdampen. Mijn Frans is niet slecht, dus communicatie verliep in de taal van Voltaire. Als je het Frans niet beheerst zou je je bericht in het Engels kunnen schrijven en er een automatische internetvertaling bijzetten. Die twee samen moeten wel lukken denk ik. Of ik wil gerust voor de vertaling zorgen.

Emailadres staat op de website: http://www.mcm-optique.fr/contact-3 Soms zat er wel wat tijd tussen mijn bericht en het antwoord. Een beetje begrijpelijk: het opdampen voor amateurs doen ze tussen "de soep en de patatten" uit sympathie. Ze verdienen eigenlijk hun geld met professionele opdrachten.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Voor mijn 400mm (afijn, ook een beetje de jouwe, Jan) was het 400 euro met hydrofobe coating (nuttig op langere termijn om de poriën tussen de SiO2-kristallen te vullen) en 300 euro zonder. Maar da’s een tijdje geleden.

Bert Bogchelman

Moderator
Uit de voorbeelden hierboven lijkt de prijs op E 1,00 per mm doorsnede van de spiegel. Voor de dure versie dan.
Voor Orion UK, let op met de Brexit. Wordt spannend allemaal.

janvangastel

Meten is weten
Allemaal hartelijk dank voor de info.

Wat de kosten van opdampen in het algemeen betreft, kost alles wat je in een opdampklok hangt evenveel, hoe klein of groot ook. Of er nu een vangspiegeltje van 5 cm in hangt of een 40 cm hoofdspiegel: de klok zal toch helemaal vacuum moeten worden gezogen etc. en daar staat nu eenmaal een bepaalde tijd voor. Het aluminium en ander spul wat erop wordt gedampt is zo weinig, dat de kosten daarvan het verschil niet kunnen maken. Maar je kunt nu eenmaal voor een 10 cm spiegeltje niet zoveel vragen als voor een 40 cm, want dan kost het al gauw meer dan het hele spiegeltje. In Almere wordt altijd geprobeerd kleine spiegeltjes, vangspiegeltjes e.d. tegelijkertijd in de klok te hangen, maar dat lukt niet altijd want zoveel aanbod is er niet. Misschien hebben bedrijven als MCM wel zoveel aanbod, waardoor de kosten per klein object wat realistischer zijn.

janvangastel

Meten is weten
Wat een sukkels bij MCM. Vergeten ze de postcode sticker die er voor de zending heen op zat te bedekken. Nu wordt de gecoate spiegel vanaf Utrecht - dus bijna bij mij - weer terug naar MCM gestuurd. En UPS had natuurlijk ook zelf kunnen zien dat er twee postcodestickers op de kist zitten en kunnen bedenken dat het toch vreemd is dat afzender en geadresseerde op hetzelfde adres in Frankrijk wonen. Stompzinnigheid troef. En dat voor 265 euro verzendkosten vanaf MCM naar hier.

Laatst bewerkt door een moderator:

Roel

Totaal niet relevant
Wacht even, 265 Euro verzendkosten, voor één pakket van Noord-Frankrijk naar Nederland?? Dat is toch krankzinnig?

Voor dat geld kun je hem met de auto zelf ophalen, én onderweg een hotelletje met ontbijt boeken (als dat nog had gemogen).

Laatst bewerkt:

janvangastel

Meten is weten
Ja vind ik ook. Ik betaalde voor de heenzending met GLS minder dan 20 euro. Maar MCM heeft een contract met die UPS en verzendt daarmee. Ik hoef het niet zelf te betalen, dat doet de koper van deze spiegel. Hij zag het niet zitten om zelf een kist te maken en zelf de spiegel te verzenden (daarom deed ik dat voor hem, als een soort van service) en ook niet om zelf een goedkoper alternatief te zoeken toen de prijs bekend was. Voortaan regel ik alleen nog opdampen in Almere en wil iemand iets anders dan dat, mag hij/zij dat zelf regelen.

janvangastel

Meten is weten
Een week later is de spiegel toch aangekomen. Wel zes keer aan de telefoon gehangen bij UPS. Steeds werden mijn gegevens genoteerd en werd gezegd dat het geregeld zou worden maar er gebeurde niets. De zesde keer heb ik gezegd niet op te hangen voor het zou zijn geregeld en toen bleek dat de persoon van de klantenservice die ik aan de lijn had het adres direct te kunnen wijzigen. Wat bleek is, dat de eerste persoon van UPS in Frankrijk die een label had aangemaakt het adres van de afzender had genoteerd en mijn postcode, maar zonder de letters. Bij UPS in Utrecht dachten ze toen dat de postcode fout was en omdat Frankrijk vijf cijfers als postcode heeft, hebben ze achter mijn vier cijfers toen een '0' gezet. Waardoor het terug ging naar Frankrijk. De zesde keer dat ik belde was het pakket in Toulouse. Voor de prijs die ze vragen had ik wel wat meer service verwacht.

toolmaker

Donateur
Ik verbaas me een beetje over de prijs die die Fransen voor het versturen vragen.
Ik doe zelf alleen maar zaken met ups omdat dat verreweg het veiligst is.
Als ik een doos van 15 kg naar bijv Duitsland stuur dan kost me dat standaard ongeveer 30,= euro.

Het kan wel zo duur, maar dan moet je het verzekeren voor een paar 1000 en het per expres versturen.
Ik denk niet dat dit het geval is geweest

Houdini

Donateur
Voor de prijs die ze vragen had ik wel wat meer service verwacht.
Je spiegel heeft best wat gratis kilometers gekregen :).
Lang geleden (rond 2007) heb ik mijn 63 cm opnieuw laten opdampen in Engeland bij het bedrijf Vacuum Coatings Ltd. Was toen een heel goede service aan goede prijs; ze konden spiegels aan tot 32 inch.
Blijkbaar bestaan ze nog steeds, https://www.findtheneedle.co.uk/companies/vacuum-coatings-ltd, het kan interessant zijn om te informeren naar hun huidige prijzen.

P.S. Heb ondertussen in mijn archieven wat meer informatie gevonden. De coating van de 25 inch spiegel kostte 250 Euro, het transport met DHL was 300 Euro. Ik vond de service zeer goed. Op de 25" zat een speciale enhanced coating die was beginnen oxyderen met groene en paarse plekken tot gevolg. Ze hebben die er met veel geduld afgekregen - het heeft meer dan een week geduurd voordat de oude coating volledig was opgelost.

Laatst bewerkt:

Darkmatter

Donateur
@janvangastel Zo dus dat is met de Franse slag gedaan. ;) Ach het leed is geleden, en als je tevreden bent over het geleverde product is het snel weer vergeten.

Even een (soort van) gerelateerde vraag aan @Houdini : ik zie dat dat vacuum coatings ltd ook lenzen van een antireflectie coating kan voorzien. Zijn er misschien ook bedrijven in Nederland die dat voor particulieren doen? Ik heb namelijk een Maksutov waarvan de corrector volgens mij wel een (betere) coating kan gebruiken maar ik krijg de kriebels van het idee hem te moeten opsturen. In het ergste geval is een kapotte spiegel nog wel te vervangen maar ik heb geen idee hoe ik aan een andere Maksutov corrector zou moeten komen.

Jarno

Vreemde nachtmerrie Jan!
Je hebt het door volhouden opgelost!
Ik wilde mijn 56 cm in een kist naar MCM sturen en DHL vroeg daar 370 euro voor. Ik heb hem toen zelf gebracht.
Ik wist dat GLS veel goedkoper was maar ik heb me laten afschrikken door de vele negatieve revieuws over GLS op internet. Ik had ook nog zo verschrikkelijk lang op die spiegel getobd dat ik de autorit ervoor over had.
In 2007 had ik bij Galvoptics in UK een 40 , een 45 en een 60 cm samen laten coaten voor 240 pond!
Ze moeten toen in een Sinterklaasbui geweest zijn! De coatings zijn nu nog in orde bij de spiegels die er nog zijn.

janvangastel

Meten is weten
Het kan wel zo duur, maar dan moet je het verzekeren voor een paar 1000 en het per expres versturen.
Ik denk niet dat dit het geval is geweest
In de trackinggegevens van UPS stond steeds 'standard UPS', dus er zal wel geen verzekering o.i.d. geweest zijn. Het was een spiegel voor iemand anders, dus ik hoefde het niet te betalen (en degene voor wie de spiegel was vond het geen probleem), maar toch...
Nu maak ik zeer zelden een spiegel groter dan 40 cm en die kunnen in Almere worden opgedampt. Als je tenminste geen enhanced coating wil.

Houdini

Donateur
Mijn 63cm is ook toe aan een nieuwe aluminiumlaag (zoals ik hierboven zei, de bestaande coating zonder bescherming is van 2007).
Heb prijs aangevraagd bij MCM, kreeg prompt antwoord. Er zijn 3 mogelijkheden:
* normale coating 92% -> 530 €
* hoogreflecterende coating 96% -> 585 €
* hoogreflecterende coating 96% met hydrofobe laag -> 635 €
De prijs van MCM voor de beste coating lijkt dus eenvoudig "1 Euro per mm" :).

Bij een andere Frans bedrijf https://bigowlbinoscope.fr/aluminure-miroir-et-traitements-de-surface/ heb ik ook een prijs van 700 Euro gekregen voor hoogreflecterend 95% met hydrofobe laag.

Best een flink budget voor zo'n dun laagje...

svdr

Uranus
Beetje zwak argument. Je betaalt voor vakkennis en een handelingskost. Maar ergens zou een kostprijs per eenheid van oppervlakte een billijker systeem zijn.

Ach het is altijd wat. €635 voor een 63cm spiegel is relatief eigenlijk goedkoper dan €300 voor een 30cm spiegel.

Houdini

Donateur
Het blijft een fors bedrag (de kost van een premium oculair) zuiver voor "onderhoud" van de telescoop.
Het goede nieuws is dat volgens MCM de coating met extra bescherming heel duurzaam is ; ze zijn hun activiteiten begonnen in 2008 en hebben tot vandaag nog geen enkele coating moeten vernieuwen.

Bovenaan Onderaan