Prijs (stijging) dauwlint

kstar

newbie
Goeiendag zeg, ik dacht check even de huidige prijs van een dauwlint.
Gewoon een 100% stijging in een jaar tijd. Ga er spontaan van vloeken.
Is toch niet normaal meer?

Oude prijs:
Schermafbeelding 2021-12-26 om 15.55.58.png

Nieuwe prijs:
Schermafbeelding 2021-12-26 om 15.58.55.png

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Rudy

Donateur
Om even bij het topic te blijven, moet zeggen dat dit wel een forse prijsstijging is. Als absoluut bedrag kost zo'n dauwlint niet heel veel, maar toch. Ik had de indruk dat veel prijzen voor spullen op het gebied van astro juist weer wat naar beneden gingen, na de grote prijsstijgingen die we zagen toen de coronacrisis uitbrak.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Op prijzen van Astromarket moet je niet altijd gaan "rekenen". Prijzen van artikels die moeilijk te leveren zijn worden in mijn ervaring --ook tegenover de concurrentie-- artificieel opgekrikt. Ik heb al veel prijzen zien "stijgen" tot ver boven die van bijvoorbeeld Teleskop Service of Robtics tot de artikels wel weer in overvloed in stock waren...

Nog ietsje: op goedkopere artikels als dit zijn de transportkosten een groot deel van de totale prijs. En die zijn het laatste jaar de pan uitgeswinged.

Darkmatter

Donateur
Nog ietsje: op goedkopere artikels als dit zijn de transportkosten een groot deel van de totale prijs. En die zijn het laatste jaar de pan uitgeswinged.
Dat kun je wel zeggen ja. Transportkosten van China naar Europa zijn tot wel 20(!) keer zo hoog geworden en dat zie je uiteraard terug in de prijs. En door het aanhoudende chip tekort wordt zoveel mogelijk aan productiecapaciteit en grondstoffen ingezet om dit op te lossen waardoor op andere gebieden weer schaarste ontstaat, en dit zal nog wel even zo blijven vrees ik. Het is momenteel geen goede tijd om dingen te kopen...

Jarno

Ray 0118

Carbo
Aankoop Bahtinovmasker in de V.S. (niet te koop in de EU):
Boven het aankoopbedrag kwam nog: Shipping & handling USPS First Class Package International Service 1x 0% $15.44 $0.00
$15.44 + $30,00 = $45,44 / €40,14 vermeerderd met €9,95 accijnzen en btw = €50,09

In Nederland moet je blijkbaar over dat totaalbedrag weer accijnzen en BTW betalen. Zo kom je van €26,40 uit op €50,09.

Ray 0118

Carbo
Zo heel gewoon vind ik het niet! Vergeet niet dat je over het artikel al elders belasting hebt betaald. Kortom, het leeuwendeel bestaat uit accijnzen.

sixela

Neen, dat "het leeuwendeel uit accijnzen bestaat" klopt niet, en wordt trouwens door je eigen voorbeeld tegengesproken. Voor goedkope artikelen zit je met:
-verzendingskosten
-wat jij accijnzen noemt (maar het gaat niet om alcohol, het zijn invoerheffingen)
-BTW
-inklaringskosten

Voor kleine items zijn verzendingskosten ook een flinke hap. Dat is zo. En ja, als de die buiten de EU betaalt dan moet je daar nog BTW op betalen ook (in principe enkel op het deel dat slaat op intracommunautair transport, maar als de verzendingsfirma geen opsplitsing maakt -- en USPS doet dat niet -- dan op de volle pot).

De inklaringskosten kan je vermijden door te shoppen in een winkel die de EU ONe Stop Shop gebruikt (m.a.w. BTW en invoerrechten aan de bron heft en doorstort); anders kunnen die inderdaad een flinke hap van het budget uitmaken (en dat is moedwillig) omdat het forfaitair wordt geregeld (Bpost: €15 voor items goedkoper dan €150 en €30 voor duurder).

De invoerheffingen zijn meestal peanuts: onder de €150 betaal je niets. Voor telescooponderdelen is het 4.2%, en enkel op de goederen (dus niet op de verzendingskosten).

De BTW is, wel, de BTW. 19% of 21% is niet niks, ja, maar ook niet "het leeuwendeel".

marcieow

Vesta
Hoho, invoerheffing op telescoop onderdelen 4,2%? Ik heb net een camera aangekocht vanuit Engeland, en goed van tevoren uitgezocht hoe en wat. Zowiezo camera's en alles wat met pc's bediend wordt is 0%. Er staat online een lange ingewikkelde lijst met codes en heffingen, maar het loont om het goed uit te zoeken. Uiteraard wel inklaringskosten en btw. Ben geen expert, en dit is puur mijn eigen ervaring

sixela

Ja, telescooponderdelen is 4.2%. Als het niet als iets anders geklasseerd is (gemonteerde telescoopspiegels zijn bijvoorbeeld telescooponderdelen, maar niet gemonteerde spiegels zijn optische elementen in een andere categorie met minder invoerheffingen -- FedEx heeft me heel wat geld gekost door verkeerd in te klaren).

Een camera is uiteraard geen "telescooponderdeel" in de nomenclatuur (niets zegt dat je dat hoeft op een telescoop te gebruiken). Maar probeer maar eens een equatoriaal platform of een oculair in te klaren als een camera, dat zal wat moeilijker liggen ;-).

Darkmatter

Donateur
Valt een oculair ook niet onder "optische elementen" dan? Een oculair kan ten slotte ook in een verrekijker of microscoop gebruikt worden.

Jarno

sixela

Ja, maar het valt niet onder "Lenses, prisms, mirrors and other optical elements, of any material, unmounted (excl. such elements of glass not optically worked, contact lenses and spectacle lenses)".

Verrekijkers, enz. zijn trouwens gelijkwaardig aan telescopen in de nomenclatuur -- de hoofding is:

Heading 9005​

Binoculars, monoculars, other optical telescopes, and mountings therefor; other astronomical instruments and mountings therefor, but not including instruments for radio-astronomy

Radio-telescopen zijn dus ergens anders. En microscopen vallen onder hoofding 9011.

Inderdaad, een oculair inklaren als een oculair voor microscoop zou je invoerrechten besparen. Maar als het werkelijke gebruik daarvan afwijkt dan pleeg je fraude, en dan heb je boetes die wel wat meer zijn dan die 4,2%. Een Ethos proberen in te voeren als "microscooponderdeel" is dus niet zonder gevaar. De douane kan ook wel Googlen en de web site van TeleVue vinden, hoor...

Bovenaan Onderaan