Pooluitlijning Skywatcher EQ5 - moet dat echt zo?

Gerritsen

Donateur
Ik heb deze montering nog maar enkele maanden en ben vorige week begonnen met deepsky-fotografie. Ik kon 20 seconden belichtingstijd halen met de 150/750, wat ik al aardig vond. Met een telelens van 200mm op dezelfde montering haalde ik echter slechts 30 seconden, en gisteren met de 150/750 was 10 seconden echt de max. In alle gevallen stond het te fotograferen object vrijwel in het zenith.

Mijn methode om de poolas goed uit te lijnen was:

- beide assen na elkaar waterpas zetten en mbv de graden/uur-aflezing in de juiste stand zetten (dit is meer een extraatje volgens mij)
- Polaris op de juiste plek in de poolkijker zetten
- 2- of 3-ster uitlijning doen. In het topic hieronder lees ik net dat een 1-steruitlijning misschien wel het beste is als je niet zeker weet of je een cone-error hebt, maargoed.

Dit is volgens de handleiding ook de juiste procedure.

Nu zit er in de handleiding echter ook een los briefje met informatie over de "nieuwe" poolzoeker, waarmee je nauwkeuriger zou kunnen uitlijnen. Er zit een dubbele cirkel in met een uurverdeling, waarmee je Polaris op de juiste plek moet zetten. In één zin wordt hier echter gezegd, dat je vóórdat je dat gaat doen, de 0 (nul) van die uurverdeling bovenaan moet zetten door je RA-as te draaien. Dat staat in het geheel niet in de gewone handleiding

Ik loop hierbij tegen twee zaken aan: ten eerste is het lastig om de 0 precies bovenaan te krijgen omdat er geen referentiepunt is. De uurverdeling lijkt willekeurig aangebracht. Ten tweede komt de telescoop dan in een wel erg vreemde positie te staan. Dat is op zich niet erg, maar het voelt allemaal een beetje vreemd aan.

Zijn er mensen met dezelfde poolzoeker die hier de juiste methode voor hebben? Ben benieuwd!

renedef

Aarde
De nul bovenaan zetten is niet meer dan dat het kruisje rechtop in beeld staat. Dat is een kwestie van inschatten. De stand van de telescoop maakt niet uit als je door de poolzoeker kijkt.
Gebruik je ook een volgkijker met camera? Dan raad ik je aan om SharpCaps aan te schaffen en Polar align tool te gebruiken. Die werkt feilloos en nauwkeurig. Dan hoef je alleen maar heel grof je montering op de poolster te richten en de rest doe je aan de hand van wat je ziet op het beeldscherm. En als je dan toch bezig bent raad ik je aan om Astrophotography tool te gebruiken. Uitlijnen op sterren is dan helemaal niet nodig. Platesolving doet het werk voor je en plaatst het object in beeld.

wvreeven

Moderator
Voor een brandpuntsafstand van 750 mm is het gebruik van de poolzoeker alleen niet voldoende om een goede pooluitlijning te doen. Dit moet je echt met software doen. De steruitlijning is niet van invloed op de pooluitlijning maar bepaalt alleen maar hoe goed de montering op een object gericht kan worden.

Nils

Donateur
Als ik met mijn EQ5 werk, dan pooluitlijnen, daarna ALTIJD een 2of 3 steralignment doen. De pooluitlijning doe je voor je vaste plek maar 1 keer. Dan staat dat goed. Als je je telescoop parkeert/hibernate als je stopt, gaat hij terug naar Noord. Als je hem dan weer gebruikt telescoop weer naar Noord zetten, dan power op de synscan en je 2/3 ster uitlijning doen. Afhankelijk of je al dan niet wifi gebruikt en de kijker stuurt met je smartphone of de handset gebruikt, verandert de procedure iets. op de SkyWatcher site staan genoeg documenten die je dat allemaal keurig uitleggen. Goede (pool) uitlijning is belangrijk voor het volgen en zorgen dat je de juiste volfgfunctie ( sidereal) kiest!
Werkt mooi en goed. Veel plezier en heldere hemels.
Mvgr
Nils

Gerritsen

Donateur
Dank voor jullie reacties! Het lijkt alsof het nieuwe forum dit topic weer even onder de aandacht heeft gebracht ;)

Ben er door proberen inmiddels achter dat de positie van de telescoop niet uitmaakt voor uitlijnen op de pool. Dan lijkt het er inderdaad op dat de limiet op deze manier rond de 30 seconden zit, en dat de volgende stap het aanschaffen van een volgkijker met volgcamera is.

Hier is weer aan de orde dat men niet realiseert dat een allineerprocedure en pooluitlijning twee verschillende dingen zijn. Een steeds weer opduikend misverstand is dat een aligneer procedure de pooluitlijning in orde brengt. Dat dit een hardnekkig misverstand blijkt wel uit deze thread van jaren geleden. Ondertussen zijn er verschillende tools beschikbaar die echt de pooluitlijning verzorgen en daarom is de methode met laserpointer die ik in die thread noem achterhaald maar wel interessant om te leren waarover het uiteindelijk gaat. Vooral de pooluitlijntool van ScharpCap ( proversie) werkt zeer snel en zeer nauwkeurig is mijn ervaring. Na even bekend worden met de werkwijze realiseer je daarmee in minder dan 3 minuten een perfecte pooluitlijning. En duidelijk moet zijn dat bij een goede pooluitlijning nooit meeer een 2 of 3 steralinering moet worden gedaan.

wvreeven

Moderator
Pooluitlijning met NINA (Windows) en Ekos (Linux/Mac) als ook met een PoleMaster of iPolar camera werkt ook uitstekend. En er zijn vast nog andere mogelijkheden.

Gerritsen

Donateur
Dat klopt @jbrosens , het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik in de gaten had dat het twee los van elkaar staande zaken zijn. Drie minuten klinkt heel goed!

Bovenaan Onderaan