reflector
Astigmaat
In de bijgeslepen rand kunnen kleine korreltjes achterblijven en miniscule breukjes, die stukjes kunnen doen loskomen als je verder gaat met het slijpen en polijsten. Algemeen geadviseerd wordt om de rand in de latere stadia van het fijnslijpen zo fijn mogelijk met een slijppoeder bij te werken. Even voor de duidelijkheid: terpentijn is geen terpentine?
Edit: Meten van de hardheid vind ik overigens nog niet zo makkelijk: je moet de temperatuur erbij in aanmerking nemen en hoe weet je nu hoeveel terpentijn erbij moet worden gegoten als je de pek verwarmd? Vandaar dat ik er voor zou kiezen om bij een nieuw project gewoon met nieuwe pek te beginnen, zeker bij het paraboliseren zoals Jan ook al aangaf.
Edit: Meten van de hardheid vind ik overigens nog niet zo makkelijk: je moet de temperatuur erbij in aanmerking nemen en hoe weet je nu hoeveel terpentijn erbij moet worden gegoten als je de pek verwarmd? Vandaar dat ik er voor zou kiezen om bij een nieuw project gewoon met nieuwe pek te beginnen, zeker bij het paraboliseren zoals Jan ook al aangaf.
Laatst bewerkt: