Polarex - Unitron oculairplank verlichting 4 Inch EQ modellen

C8 Ronald

Mimas
Voor specifiek alleen de 4 Inch modellen leverde Unitron al vanaf 1954 optioneel een op batterijen werkende oculairplank verlichting die onderin de schroefdraad van de montering geschroefd kon worden. Zie de bijgaande foto's van een dergelijke verlichting.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C.jpg views: 0 grootte: 159,7 KB id: 1459140

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: G.jpg views: 0 grootte: 53,6 KB id: 1459139

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: I.jpg views: 0 grootte: 29,8 KB id: 1459141

Ze zijn (door Unitron) geadverteerd tot ongeveer 1972. Weet niet of ze wellicht evengoed daarna nog leverbaar zijn geweest.

Nu heb ik een tweetal vragen voor de kenners hier:

Werd deze verlichting ook in Europa op de 4 Inch Polarexen geleverd, c.q. als optioneel accessoire geleverd?
Ik heb nog nooit een Polarex 4 Inch met een dergelijke verlichting gezien, maar dat zegt natuurlijk helemaal niks.

In specifieke Polarex only brochures voor Nederland stond dit item niet op de (accessoire) lijsten. Het zou dus specifiek iets voor Unitron / USA geweest kunnen zijn?

Vervolgens blijkt het zo te zijn dat de vroege modellen 4 Inch EQ monteringen aan de onderzijde een schroefdraad diameter hadden van 62,5 mm.
De genoemde verlichting had óók een schroefdraad van 62,5 mm en was dus compatibel.

De latere 4 Inch EQ monteringen (weet niet wat dan onder 'latere' verstaan moet worden qua bouwjaar - mogelijk vanaf 'ergens vroeg/midden jaren '70?? ) hadden echter een schroefdraad van
slechts 60,0 mm. Waarom men dit heeft aangepast en vanaf welk jaar geen idee.

Mogelijk vanaf de overgang van de zwarte R.A/Dec. schaalverdelingen naar de aluminium kleurige R.A/Dec. schaalverdelingen?

Dat zou betekenen dat de standaard verlichting met schroefdraad van 62,5 mm dus niet meer zou passen.

Vraag is dan: Is er dan ook een verlichting versie met 60,0 mm schroefdraad geleverd (Unitron en/of Polarex)?

Of was deze verlichting inmiddels uit de mode, c.q. werd nooit/weinig besteld en was deze dus tegen die tijd al uit het leveringsprogramma?

De batterijen uit die tijd hadden de gewoonte bij leegloop al vrij snel te gaan lekken met meestal desastreuze gevolgen voor de batterijhouders (ernstige oxidatie).

Deze verlichting is dus uiterst zeldzaam lijkt mij, want veel zullen er niet verkocht zijn, al helemaal niet in Europa / Nederland, en veel zullen er door bovengenoemd oxidatie probleem
verloren zijn gegaan.

Ben benieuwd of er mensen zijn die ze in Nederland ooit gezien hebben op een 4 Inch (uiteraard alleen de 3-poot EQ modellen)?

En ja..... mocht er iemand zijn die zegt, ik weet of of heb er één te koop, dan houd ik mij uiteraard aanbevolen.......ik heb echter een montering met de 60,0 mm schroefdraad.....

Laatst bewerkt:

Erdna

Ganymedes
Vermoedelijk werden ze wel in Nederland verkocht. Een paar jaar geleden vond ik er één in de rommelbak van een telescoopwinkeltje in Amstelveen, puntgaaf, zo 'n moment dat je hart sneller gaat kloppen De jongens wisten niet wat het was dus de prijs zal ik niet noemen en hij paste meteen in de polarex montering uit.ong. 1963. De tuimelschakelaar maakt een verrukkelijk geluid.
Een poosje terug werd overigens op CN door iemand verslag gedaan van pogingen een gecorrodeerd exemplaar los te krijgen uit zijn montering maar ik geloof niet dat dat gelukt is...

C8 Ronald

Mimas
Erdna, Wow, wat een enorm gelukkige vondst destijds zeg!!!

Ik denk dat in ieder geval Hr. Jongkind Sr. wel degelijk nog had geweten wat dit was :) maar ja, die was toen al uit de zaak en met pensioen...

Het zou dus zomaar kunnen dat ze in de jaren '70 wel degelijk nieuw verkocht zijn op de 4 Inch modellen.

Jij hebt een montering uit 1963, dus een vroege, dus dan zou hij inderdaad moeten passen. (neem aan dan ook een 4 inch montering?)

Maakt mij benieuwd of de schroefdraad diameter dan ook inderdaad 62,5 mm is?

Het zou toch wat zijn als er van de verlichting óók ooit 60.0 mm exemplaren hebben bestaan...... Dan is er nog hoop voor mij....want ik heb dus de latere montering van, ik vermoed, ergens na 1972....

Erdna

Ganymedes
Ja, die oude Jonkind was een mooie! De NS132 is inmiddels verhuisd naar een nieuwe gelukkige eigenaar dus ik kan de draad niet even voor je opmeten. Succes met je zoektocht naar dit toch wel malle polarex-onderdeel.

C8 Ronald

Mimas
Bedankt Erdna, wie weet ziet de huidige eigenaar van jouw NS132 deze berichtgeving nog, wie zal het zeggen. Zou het lampje ook graag eens in het echt gemonteerd en werkend zien.

Echt super zeldzaam, dus dat wordt nog even flink geduld hebben voor ik er voor mijn montering één kan vinden vrees ik....

Maar dat is het leuke van deze legendarische kijkers, het af en toe toch nog vinden van al die mooie accessoires blijft een leuke sport en geeft veel vreugde als het eens lukt.

Gelukkig voegt internet daar tegenwoordig wel veel aan toe, want dat maakt je blikveld om iets te vinden véél groter dan vroeger het geval was.

Bovenaan Onderaan