Polarex 60/900: een paar vragen

Erdna

Ganymedes
Wacht even.... er daagt mij iets!

Polarex had natuurlijk ook "spotting scopes" in hun reportoire!
En daar was het gebruikelijk dat er een vergroting op het oculair stond! Dus dat was niet voor microscopen !
Blijft onverlet dat, zeker toen, microscoop-oculairs heel goed bruikbaar waren in telescopen, en omgekeerd ook.

Klopt, dat 8x oculair komt van een spotting scope. Er zijn overigens ook polarex/unitron oculairs in 1.25 inch uitvoering en met vulcano-top model, dus de verzameling is nog niet compleet...

Roel

R3ndang666
Ik heb ook een 8x oculair. Dit is het oculair voor de 8x30 zoeker op mijn 75mm EQ en heeft een kruisdraad.

Ik denk trouwens dat jouw 4mm Ortho gewoon een uitmuntend oculair is, ondanks dat het geen echte Polarex. is. Hij is oud, Japans, en dus gewoon erg goed.. Met een vergroting van 225x ga je wel ver over de rand van wat nog zinvol is voor een 60mm, maar mijn 75mm wil mij wat dat betreft nogal eens aangenaam verassen!

FirstLight

Comavrije binofiel
Weer een leuk elfje dus, daar heb ik eventueel nog een harstikke buigingsbegrensde, parabolische hoofdspiegel voor.
Ik heb er destijds twee gemaakt, had er maar eentje nodig, dus ligt eer eentje op de plank.

Het Ganymedes 4mm oculair heeft een kleinere vrije oog-afstand dan de Polarex versie, en is dus iets oncomfortabeler, maar prima kwaliteitje.

Genie Hendriks

Donateur
Bijna een jaar verder en eindelijk weer iets kunnen toevoegen aan de verzameling: het omkeerprisma en het R25mm-oculair. Erg blij mee! Nu nog het originele zonneprojectiescherm.

Bijlagen

• AF38B196-150E-446C-A423-B22F235D468B.jpeg
    AF38B196-150E-446C-A423-B22F235D468B.jpeg
    102,6 KB · Weergaven: 7

C8 Ronald

Mimas
Mooie aanwinst, ik heb er ook één en ook het zonneprojectiescherm.
Zonneprojectiescherm wordt erg zelden aangeboden in NL, maar ook hier geldt: geduld is een schone zaak en er kan dan zomaar ineens toch een aanbod voorbij komen....

EdwardP

Stofdeeltje
Op Company7 en Claudinights is best wel in topics wat historie van deze oculairs te vinden. POLAREX of UNITRON. Wel of niet cursief gegraveerd, Er zijn er ook met goudkleurige inscriptie, dat zijn de oudste meen ik. Ik meen dat er een drietal productieperioden zijn tot de 80-ger jaren. Heel vaak zijn de oculairs in de kisten wel eens gehusseld in de loop der jaren. Zeldzaam zijn de Polarex ortho's met de hogere brandpunten, ja ze bestaan echt. En ik moet zeggen presteren voortreffelijk met uitzondering van meen ik de 18 mm ortho. Al kan ik niet bevestigen of dat structureel daaraan ligt, of dat ik toevallig een minder goed geproduceerde uitvoering ben tegengekomen.
De oudste typen oculairs wegen het zwaarst, ik meen dat, dat komt omdat de fieldstop dikker messing is, zwart gecoat. Je ziet dat wel eens aan de gebruiksspoortjes als je in het oculair kijkt, het messing zie je door kleine krasjes in de zwarte coating. De jongere oculairs (later productie) zijn lichter van gewicht en anders geproduceerd, met name de fieldstop, volgens mij is die dan van kunststof. Optisch presteren ze voor zover ik weet het zelfde. Als je erg hecht aan hele puristische eisen voor jezelf dan kun je stellen. In principe horen bij een Unitron telescoop ook Unitron opschrift oculairs, (het is immers dan gemaakt voor de USA-markt) al zijn niet alle maten met opschrift voorzien, zeker niet de SYM @ mm. Heb je een Polerex telescoop en je bent een heel erg strenge purist voor jezelf, dan wil je geen Unitron uculair in het kistje maar Polarex, want dat is de naam voor een deel van de Europese markt. Tja, allemaal lekker (on)belangrijk (?), .... hoe ver ga je ..., de beeldkwaliteit blijft hetzelfde hoor. Als je aan een mooi setje kunt komen, zou ik me er maar niet zo druk over maken, dat Polarex en Unitron in het zelfde kistje zitten (je krijgt er niks van :) ). Geniet van de kijkbeleving met een Polarex of Unitron en maak je niet druk over het opschrift. Er zijn altijd productieverschillen. Op enig ogenblik had ik 4 oculair roters (de Unihex). Geen van 4 waren ze het zelfde. In ieder geval een verschillende reeks aan opvolgende brandpuntsafstanden/lengte van de glijbussen, verschillende uitvoeringen voor de oculairinklemming op de glijbus, en dan ook nog verschillende opschriften op de Unihex.(POLAREX, UNITRON en één met POLAREX-POLLUX) . Kortom er zwerven allemaal verschillende uitvoeringen van oculairtypes en ook Unihexen rond, die in de ca. 35 jaar bij verschillende eigenaren mogelijk door elkaar gehusseld zijn. Een enkele keer heb je een slechte uitzondering, als iemand gedurende de levensduur van het oculair ook lensonderdelen is gaan wisselen om schade van 'chipjes' in het oculair te herstellen. De productiemarkt is grofweg 35 jaar oud, de markt is ergens rond 1985 ook 35 jaar geleden gestopt. Zo nu en dan is er in die tijd wel eens wat gewisseld.

De 4 mm Ort die ik op de foto zie is geen Polarex of Unitron. Ik gok op Mizar, al kan ik het zo niet zien. om daar zeker van te zijn Kijk eens of er op de zijkant een circle inscryptie staat, daar kun je dan weer een producent mee gaan herleiden. Daar zijn ook wel ergens lijstjes van in een topic te vinden. In Japan zijn diverse producenten geweest.

Bovenaan Onderaan