Polarex 60/900: een paar vragen

Genie Hendriks

Donateur
Even een eigen topic.

De Polarex 60 mm op een parallactische montering (model NS 128) die ik sinds gisteren bezit, is een juweeltje. Iedere keer kijk ik er even naar en, als niemand het ziet, praat ik er heel zachtjes tegen (ben ik de enige Polarexwhisperer of durven meer mensen dit te bekennen?). Inmiddels heb ik haar aan een uitgebreid onderzoek onderworpen. Dat leverde bij mij enkele vragen op. Hier zitten enkele kenners, dus hopelijk willen zij hun licht daarover laten schijnen.

Wat mij opviel is het ontbreken van een gradenschaal voor het bepalen van de juiste hoogte voor de poolafstelling. Zo’n beetje iedere montering die ik ken, heeft zo’n schaal. Waarom deze Polarex dan niet?

Het motortje heb ik vanavond getest. Na een uur is er slechts een minimale afwijking op de urenschaal van de ra-as. Prima dus. Maar wat ik niet snap, is het schroefwieltje dat zich aan de zijkant bevindt. Is dat wellicht voor het aarden van het motortje?

De andere 60/900 die ik heb (enkel de ota) heeft een objectief met ‘oortjes’. Dat is van een latere productiedatum dan die op mijn nieuwste kijker. Beide objectieven zien er prima uit. Is er een argument om de twee te verwisselen?

Ik mis het zonneprojectiescherm (heb enkel de stang waarop hij gemonteerd wordt). Weet iemand waar ik een origineel scherm en bijbehorende voet voor op de telescoopbuis kan vinden?

Bij de twee Polarexen (bigamie?) zitten diverse oculairen. Slechts twee met de merkaanduiding ‘Polarex’. Betekent het ontbreken van die naam dat het geen Polarex-oculairs zijn?

De zoekers van beide kijkers verschillen van elkaar. De een vermeldt ‘Polarex 6 x 23,5’, bij de ander staat dat niet op de zoeker. Draagt een originele zoeker altijd de naam ‘Polarex’?

Erdna

Ganymedes
Even een eigen topic.

De Polarex 60 mm op een parallactische montering (model NS 128) die ik sinds gisteren bezit, is een juweeltje. Iedere keer kijk ik er even naar en, als niemand het ziet, praat ik er heel zachtjes tegen (ben ik de enige Polarexwhisperer of durven meer mensen dit te bekennen?). Inmiddels heb ik haar aan een uitgebreid onderzoek onderworpen. Dat leverde bij mij enkele vragen op. Hier zitten enkele kenners, dus hopelijk willen zij hun licht daarover laten schijnen.

Wat mij opviel is het ontbreken van een gradenschaal voor het bepalen van de juiste hoogte voor de poolafstelling. Zo’n beetje iedere montering die ik ken, heeft zo’n schaal. Waarom deze Polarex dan niet?

Het motortje heb ik vanavond getest. Na een uur is er slechts een minimale afwijking op de urenschaal van de ra-as. Prima dus. Maar wat ik niet snap, is het schroefwieltje dat zich aan de zijkant bevindt. Is dat wellicht voor het aarden van het motortje? Ja, schroef het kastje maar open. 230V ongeaard op nat gras kan spannend zijn. Ik heb het snoer vervangen door 3-aderig.

De andere 60/900 die ik heb (enkel de ota) heeft een objectief met ‘oortjes’. Dat is van een latere productiedatum dan die op mijn nieuwste kijker. Beide objectieven zien er prima uit. Is er een argument om de twee te verwisselen? Aangezien ze nogal verschillen in leeftijd, is het misschien leuk om te kijken of je verschillen in beeldkwaliteit kunt zien?

Ik mis het zonneprojectiescherm (heb enkel de stang waarop hij gemonteerd wordt). Weet iemand waar ik een origineel scherm en bijbehorende voet voor op de telescoopbuis kan vinden?

Bij de twee Polarexen (bigamie?) zitten diverse oculairen. Slechts twee met de merkaanduiding ‘Polarex’. Betekent het ontbreken van die naam dat het geen Polarex-oculairs zijn?
Volgens mij niet. Een foto zou helpen

De zoekers van beide kijkers verschillen van elkaar. De een vermeldt ‘Polarex 6 x 23,5’, bij de ander staat dat niet op de zoeker. Draagt een originele zoeker altijd de naam ‘Polarex’? Volgens mij niet maar. ook hier zou een foto helpen :wink:

123

Genie Hendriks

Donateur

Dank voor je reactie, Andre. Dus inderdaad een aardverbinding. Goed idee om wel te aarden. Maar misschien ga ik dat anders doen dan door het snoer te vervangen. Dat is immers ook origineel.

Hieronder foto’s van de oculairs en de zoeker-zonder-naam.

Bijlagen

• 76A3E8EB-7A7D-4DBB-B5AB-FE2443DE6D8C.jpeg
    76A3E8EB-7A7D-4DBB-B5AB-FE2443DE6D8C.jpeg
    79,2 KB · Weergaven: 18
  • 7FCE1B81-4049-469C-8293-5B37165B6160.jpeg
    7FCE1B81-4049-469C-8293-5B37165B6160.jpeg
    79,3 KB · Weergaven: 17

Erdna

Ganymedes
Allemaal prima polarex spullen, alleen de Or 4mm misschien niet, al heb ik een zelfde.Die is leuk om via een stertest de twee kijkers te vergelijken.

Erdna

Ganymedes
Haha, dat kan ik niet zien. Maar het voorkomen van deze oculairtjes in het gezelschap van polarex/unitron telescopen heel hoog, Het lijkt me veilig lijkt ervan uit te gaan dat ze bij elkaar horen. Oh, dat ze in oude catalogi voorkomen is natuurlijk ook een argument (zie oa sites van Fledderus en Unitronhistory).

FirstLight

Comavrije binofiel
Hier een best wel compleet kistje Polarexjes, met dus een nog zeldzamere Polarex 4mm.
Ook ik weet natuurlijk niet zeker of het echt allemaal echte Polarexen zijn, maar je ziet duidelijk een bepaald karakter als het om uiterlijk en optische samenstelling gaat, daarnaast heb ik niet het gevoel dat ik ooit een 'kopie' ben tegengekomen, anders zou ik dat in optische kwaliteit ook wel gemerkt hebben.
Volgens mij was het in die tijd ook nog niet echt zinvol om een kopie te willen maken, alles handwerk. 20200728_071740.jpg

C8 Ronald

Mimas
De sets oculairs die ik bij mijn twee Polarexen heb representeren hetgeen Erdna en FirstLight aangeven.

Is allemaal origineel Polarex c.q. werd destijds als zodanig nieuw bij de telescopen geleverd.
Maar kennelijk was het aanbrengen van de Polarex opschriften niet op elk type oculair gebruikelijk.
Verdere logica daarachter weet ik niet.
Mogelijk dat er in de loop der jaren ook veranderingen zijn geweest in die policy. Bij Unitron heb ik namelijk meerdere variaties op dit thema gezien.

Erdna

Ganymedes
Je ziet hier ook dat het 4 mm oculair niet echt bij het setje van FL past; 'gebrandmerkt' dus w.s. jonger :wink:

Genie Hendriks

Donateur
Die 4mm wijkt inderdaad sterk af. De overige hebben min of meer hetzelfde ‘kapje’ aan de oogzijde. Toch wel apart dat op mijn 6mm wèl Polarex staat en op die van FL niet. Mooiste is om straks een hele set te hebben met overal de naam Polarex erop.

C8 Ronald

Mimas
Ik heb in ieder geval van alle typen oculairs exemplaren gezien met Polarex opschriften. Met een beetje geluk en geduld zou een complete set van alle typen met Polarex opschriften dus te bemachtigen moeten zijn.

Wat mij door de jaren heen is opgevallen, is dat de oculair sets van Unitron veel vaker van Unitron opschriften zijn voorzien.
Met regelmaat zie je complete sets met Unitron opschrift voorbijkomen.
Zowel de cursieve variant als met rechtopstaande belettering. (dat laatste was volgens mij wel tijdsperiode gerelateerd, want dat was op de objectieven ook zo.

Vaker dus dan met de sets Polarex oculairs.

Geen idee waarom dit zo is. Ik vermoed dat de vroege sets, eind jaren '50 t/m jaren '60 vaker compleet van opschriften waren voorzien dan de sets daarna.
Wel is het apart dat de sets soms dus slechts deels van opschriften werden voorzien en dan soms ook niet echt op gelijke wijze (type oculair en brandpuntafstand).

Op zich wel interessant (voor zover überhaupt nog te achterhalen....) om te trachten uit te zoeken hoe het nu zat met die opschriften; wanneer wel, wanneer niet, waarom sommige oculairs in een set wel en andere weer niet en het wisselen van de consistentie hierin.

En dan nog het verschil tussen Unitron en Polarex t.a.v het bovenstaande....

We zullen het waarschijnlijk nooit eensluidend kunnen vaststellen vrees ik...

Genie Hendriks

Donateur
Net nog wat gegoogled en het lijkt erop dat iedere maat wel een keer het Polarex-opschrift kreeg. Wanneer wel en wanneer niet, dat heb ik nog niet gevonden. Ogen openhouden dus vanaf nu en toeslaan als ik ze tegenkom.

Zucht, dacht dat ik nu wel compleet was...

FirstLight

Comavrije binofiel
Nou Genie,

Wat ik wel gezien heb, is dat er bij de unitron/polarex oculairs dus eigenlijk 3, wellicht zelfs 4 situaties zijn:
Ze werden volgens mij namelijk ook ingezet voor microscopen, en daar is het gebruikelijk dat er een vergroting op staat, en dus geen brandpuntsafstand.

Dus zou het niet kunnen, dat er een volledig apart proces was voor het bedrukken van de oculairs? Dus dat de oculairs gemaakt werden, en later pas bepaald werd of er "Unitron", "Polarex" "K20 mm" of "10 X" op kwam te staan?

Zo maar een gedachte..

..

FirstLight

Comavrije binofiel
Je ziet hier ook dat het 4 mm oculair niet echt bij het setje van FL past; 'gebrandmerkt' dus w.s. jonger :wink:

Ik heb die via Ebay, en ben er heeeel blij mee! Niet zozeer in combinatie met een Polarex telecoop, want dan boost je de vergroting wel behoorlijk over de top. Nee, eerder bij het in autocollimatie testen van telescopen en objectieven, want dan wil ik juist hoge vergrotingen (van tot wel 2000 x, In geval van mijn 40cm SCT op F/20 was dat zo.)
Dan heb je een behoorlijk grote buigingsschijf om goed te kunnen beoordelen.
In bepaalde test-configuraties is een klein 0.96" oculair zeer bruikbaar, ik kan ook makkelijk het buisje eraf schroeven, dan is de 4mm nog compacter.

..

Genie Hendriks

Donateur
Ze werden volgens mij namelijk ook ingezet voor microscopen, en daar is het gebruikelijk dat er een vergroting op staat, en dus geen brandpuntsafstand.
..

Zeg je hiermee dat een oculair voor de microscoop ook in de telescoop werd gebruikt? Dat verklaart waarom er bij mij een oculair met ‘8x’ in de kist van de Polarex zit. Eerder zei iemand dat dit mogelijk een Zeissoculair is.

Die geschiedenis van de oculairs ga ik toch maar eens proberen te ontrafelen.

FirstLight

Comavrije binofiel
Ja Genie, dat zeg ik.
Wat wel vaak een uitdaginkje daarbij was, is dat microscoop-oculairs net even een andere diameter hebben/hadden.
Maar zeker in die tijd, was het optische design vaak hetzelfde.
Ik had vroeger ook soms microscoop-oculairs in mijn telescopen, ging prima.

FirstLight

Comavrije binofiel
Allemaal prima polarex spullen, alleen de Or 4mm misschien niet, al heb ik een zelfde.Die is leuk om via een stertest de twee kijkers te vergelijken.

Die 4mm met dat uiterlijk werd door Ganymedes verkocht, vaak ook met die naam ingegraveerd. Maar volgens mij werden ze gemaakt door Celestron.

FirstLight

Comavrije binofiel
Wacht even.... er daagt mij iets!

Polarex had natuurlijk ook "spotting scopes" in hun reportoire!
En daar was het gebruikelijk dat er een vergroting op het oculair stond! Dus dat was niet voor microscopen !
Blijft onverlet dat, zeker toen, microscoop-oculairs heel goed bruikbaar waren in telescopen, en omgekeerd ook.

Bovenaan Onderaan